Annonce
Nyborg

Begejstring: Fedt med løb på broen igen

I Nyborg er der stor glæde over, at den nye transportminister atter vil tillade motionløb over Storebæltsbroen. Arkivfoto: Lasse Hansen
En tilladelse til igen at arrangere motionsløb på broen over bæltet får stor betydning for Nyborgs lokale foreningsliv, hvor der er stor glæde over transportministerens beslutning om atter at tillade broløb.

Nyborg: - Fedt!

- Helt fantastisk!

Begejstringen for transportminister Benny Engelbrechts (S) beslutning om igen at tillade motionsløb på Storebæltsbroen vil næsten ingen ende tage.

Daværende transportminister Ole Birch-Olesen (LA) nedlagde i 2017 forbud mod at afvikle motionsløb på de store broer.

Broløbene var, påpegede ministeren, til for stor gene for trafikken.

Men det mener den nye chef i Transportministeriet ikke.

Og det vækker jubel i Nyborg, hvor de mange frivillige i den lokale idrætsforening NGIF har været blandt de bærende kræfter bag Broløbet Storebælt.

- Det er fedt og rigtig godt for foreningslivet i Nyborg og Korsør, fastslår formanden for NGIF's bestyrelse, Ann Rasmussen.

NGIF har haft et pænt kontant udbytte af det store frivillige arbejde, foreningen lægger i afviklingen af et motionsløb med flere tusinde deltagere.

- Det betyder, at vi kan give vores medlemmer nogle gode oplevelser, holde kontingentet nede på et rimeligt niveau og få råd til det udstyr og de redskaber, der skal bruges i en forening som vores, tilføjer hun.

Annonce

En glædens dag

Transportministeren præsenterede selv den gode nyhed i forbindelse med et kombineret presse- og løbearrangement fredag eftermiddag ved Storebæltsbroen i Korsør.

Han løb i et eksklusivt lille felt, hvor også Slagelses viceborgmester Villum Christensen (I) og Nyborgs borgmester Kenneth Muhs (V) var med.

Og for Kenneth Muhs, der har været inderligt imod den daværende transportministers beslutning om at lukke broerne for løb, var der selvsagt tale om en glædens dag.

- Det er helt fantastisk. Jeg har hele tiden troet på, at vi igen kunne komme til at løbe motionsløb på Storebæltsbroen, så en stor tak til den nye minister for at træffe en klog beslutning, siger Kenneth Muhs.

Han minder om, at Broløbet Storebælt er en stor begivenhed - ikke bare for Nyborg, men også for hele Fyn og for den sags skyld også resten af landet.

- Og så er det jo også vigtigt i betragtning af det enormt store og flotte stykke arbejde, de frivillige i NGIF gør, tilføjer han.

Ansøgningen om tilladelse til et motionsløb på Storebæltsbroen i 2020 er i øvrigt allerede sendt af sted.

Og nogen tvivl om, at arrangørerne bag det store løb får den, er der ikke længere.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce