Annonce
Nordfyn

Begejstring: 97 nye sommerhusgrunde på Nordfyn

Efterspørgslen på sommerhuse er stor på Nordfyn. Arkivfoto

Der giver god mening med flere sommerhusgrunde i Nordfyns Kommune, er bureauleder hos Visitnordfyn, Rikke Lindhøj, og borgmester Morten Andersen (V) enige om. De 97 nye grunde fordeles på fire områder.

Nordfyn: Med i forvejen 3300-3500 sommerhusgrunde rundt på Nordfyn, kan man hævde, at de 97 grunde, som den politiske aftale, der er indgået, har givet kommunen lov at udlægge, kun er en krusning på overfalden.

Den vurdering er borgmester Morten Andersen (V) ikke enig i.

- Det betyder væsentligt mere, end tallet umiddelbart tyder på, fordi det bliver muligt at opføre nye sommerhuse, hvad der ikke er muligt så mange steder i dag, siger han med tanke på, at nye sommerhuse er en mere attraktiv vare end ældre sommerhuse med færre bekvemmeligheder.

- Derfor forventer jeg også, at de knapt 100 nye sommerhuse, der bliver opført over år, vil genere flere overnatninger end gennemsnittet er på de nuværende sommerhuse.

Med 97 grunde er Nordfyns Kommune den fynske kommune, som har fået lov at udlægge flest grunde. De skal fordeles på to områder ved Hasmark og ét ved henholdsvis Tørresø og Skåstrup. Og de kommer til at ligge i tilknytning til eksisterende sommerhusområder.

Annonce

- Jeg forventer, at de knapt 100 nye sommerhuse, der bliver opført over år, vil genere flere overnatninger end gennemsnittet er på de nuværende sommerhuse.

Borgmester Morten Andersen (V).

Grunde over hele landet

Sådan bliver fordelingen af de kommende 2178 sommerhusgrunde blandt de 20 kystkommuner:Assens Kommune: 14 grunde.

Faxe Kommune: 22.

Faaborg-Midtfyns Kommune: 40.

Hedensted Kommune: 194.

Hjørring Kommune: 79.

Jammerbugt Kommune: 29.

Lemvig Kommune: 146.

Lolland Kommune: 168.

Mariagerfjord Kommune: 15.

Nordfyns Kommune: 97.

Odder Kommune: 72.

Ringkøbing-Skjern Kommune: 483.

Stevns Kommune: 18.

Syddjurs Kommune: 340.

Sønderborg Kommune: 190.

Varde Kommune: 99.

Vordingborg Kommune: 24.

Ærø Kommune: 58.

Aabenraa Kommune: 24.

Aalborg Kommune: 75.

Kilde: Erhvervsministeriet.

Den moderne turist

Rikke Lindhøj, bureauleder for Visitnordfyn, forventer sig også meget af de nye udlægninger.

- Det har rigtig stor, positiv betydning, siger hun og tilføjer, at grundene vil være en oplagt mulighed til at bygge sommerhuse, som er tilpasset ønskerne hos den moderne turist.

Lejer man et ældre sommerhus, bliver man måske nødt til at gå på kompromis. Rikke Lindhøj påpeger, at tidens sommerhusgæster generelt set tiltrækkes af nye, lyse, lækre, enkle huse indeholdende de bekvemmeligheder, man er vant til derhjemme. Eksempelvis er et sommerhusophold uden adgang til tv- og netforbindelse for mange efterhånden vel at betragte som en traumatiserende oplevelse.

Tendensen er også, at sommerhusene gerne må være store, hvilket man allerede har blik for i dag ved Skåstrup Strand, hvor det er muligt at bygge huse på over 300 kvadratmeter. Hvilket falder i god jord hos mange kunder.

Stor efterspørgsel

Nordfyns Kommune havde søgt om muligheden for i alt 313 sommerhusgrunde. Plan- og Kulturchef Åse Nielsen begrunder:

- Vi søgte, fordi vi har et stort behov for flere sommerhuse. Efterspørgslen har været stor, og derfor ville vi gerne være med, hvis der nationalt blev udlagt flere områder til sommerhuse, og det er så heldigvis sket.

Den politiske aftale, der har gjort det muligt, er en opfølgning på projektet om "Danmark i bedre balance" fra 2016. Aftalen imødekommer ønsket om nye sommerhusområder fra 20 af landets 78 kystkommuner, og i alt er der nu skabt mulighed for at udlægge 2178 nye sommerhusgrunde i kystnærhedszonen. Samtidig sker der tilbageførsel af i alt 1437 ubebyggede sommerhusgrunde.

Til december næste år er der deadline for en ny ansøgningsrunde for udlæg og omplacering af kystnære sommerhusområder. Om Nordfyns Kommune til den tid vil søge igen er ikke afklaret.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Leder For abonnenter

Ghettopakke: Aktuelle tal, tak

Der er ikke længere blot én, men nu to rigtig gode grunde til, at partierne bag den såkaldte ghettopakke tænker sig godt om og justerer kriterierne, inden de pålægger en række kommuner at begynde nedrivning af boligområder på den hårde ghettoliste. Med et bredt flertal bestående af seks partier bag ghettopakken må man udlede, at dette tiltag mod socialt udsatte parallelsamfund har solid folkelig forankring. Men den folkelige forståelse kan hurtigt skrumpe ind, hvis det viser sig, at et nedrivningsdiktat har et grotesk skær af tilfældigheder. Det har stødt mange borgere, at Odense Kommune tilbyder flyttepenge til dømte kriminelle i boligområder, der risikerer at havne på den nye ghettoliste, som sendes ud til december. Forargelsen er forståelig, selv om kommunen kun reagerer som alle andre, der ser en kæmpeudgift tårne sig op forude: Man forsøger at undgå den. Og her er der tale om, at nogle færre beboere med en plettet straffeattest i et par opgange måske er afgørende. Senest er det kommet frem, at nedrivning kan blive udløst af, hvad man kan kalde bagatelkriminalitet. Hvis en person får en bøde og ikke betaler den, havner sagen i retten, hvor personen får en dom. Ifølge et datatræk hos Fyns Politi for 2017 og 2018 har otte personer med adresse i det nedrivningstruede boligkvarter Solbakken i Odense fået en dom på grund af en ikke-betalt bøde. Disse eksempler belaster altså Solbakken i ghettoregnskabet og kan i sidste ende betyde nedrivning. Venligt udlagt vil det være et papirtyndt grundlag. Boligminister Kaare Dybvad besøgte et af Odenses udsatte boligkvarter for nogle dage siden og havde ingen bemærkninger til kommunens flyttehjælp til kriminelle. Derimod stillede Dybvad i udsigt, at de tal, der skal danne grundlag for ghettolisterne, skal være så aktuelle som muligt. Hvis det skal forstås sådan, at de 11 måneder gamle tal, der bruges i dag, ikke dur, er det en god erkendelse, selv om skrotning bør være en selvfølge. Betryggende vil det også være, hvis partierne bag ghettoaftalen giver opgørelsesmetoden et eftersyn. På landsplan berører ghettoplanen flere tusind mennesker og koster mange milliarder. Derfor skal kriterier og udførelse være uangribelig.

Annonce