Annonce
OB

Bedste i 12 år: Fodbold-plus i historisk regnskab fra OB-selskab

OB holder pause fra superligakampene, men i regnskabet har holdet scoret et plus. Arkivfoto: Claus Fisker/Scanpix
Odense Sport & Event tog en pause fra corona-krisen og fejrede et historisk godt regnskab. 2019 var det bedste år i 12 år for OB-selskabet, som var i plus på alle fem ben - også fodboldbenet.

Odense: Millionunderskud og dårlige resultater på især fodboldbenet fra Odense Boldklub har været reglen, når Odense Sport & Event (OSE) har præsenteret sine regnskaber igennem flere år, men midt i et kriseramt corona-forår kan OSE fremvise et historisk godt regnskab.

- Vi har plus på alle fem ben i forretningen, og faktisk er fodboldbenet den del, som har klaret sig bedst i 2019.

Sådan lyder den gode melding fra adm. direktør Enrico Augustinus, som torsdag eftermiddag kunne udsende et historisk godt regnskab med et plus på 425.000 kroner før skat, hvilket et væsentlig bedre end året før. Driftsoverskuddet lød på over 11 millioner i plus.

I 2018-regnskabet lød underskuddet før skat på 48 millioner kroner, og efter skat var der et minus fra OSE på 38 millioner kroner. Derfor er der god grund til at glæde sig blandt de 234 fastansatte, som så sent som i sidste uge ellers måtte sige farvel til 26 kollegaer på grund af corona-krisen.

- Vi er hårdt ramt for tiden, men vi skal tage os tid til at fejre resultatet, siger han.

- Det er medarbejdernes resultat, så vi skal tillade os at bruge tid på at fejre det og fejre dem, for det er ikke noget lucky punch, men et reelt driftsoverskud, vi har lavet. Det viser, at den strategi og de tiltag, vi har taget for virksomheden igennem de sidste halvandet år, er vi lykkedes med, siger direktøren.

Annonce
- Vi har sagt til os selv, at vi skulle i plus i 2019, og det har været en krævende øvelse at ændre tankegangen, når man har skabt så mange dårlige resultater i mange år, siger Enrico Augustinus. Arkivfoto: Michael Bager

Fremgang på alle områder

I 2019 opnåede Odense Sport & Event en øget omsætning på flere forskellige områder. Blandt andet var der fremgang at se i besøgstallene hos koncernens to hoteller.

Der var også fremskridt at spore i sidste sæson hos OB, som opnåede en placering i mesterskabsspillet efter en tredjeplads i grundspillet. Og netop fodbolden fremhæver direktøren.

- OB sluttede i top seks, vi havde den højeste tilskuerfremgang i Superligaen med 60 procent, vi fik flere sponsorer ind, og så opnåede vi de budgetterede transferindtægter, så samlet set går vi frem på fodbolden. Det er det ben, der vokser mest i 2019, siger han.

Han fremhæver dog også, at det er lykkedes at skærpe forretningen i de enkelte siloer, samtidigt med at de ansatte udnytter positive synergier på tværs af koncernen, som han siger.

- Vi er blevet bedre til at drive de fem forretningsben hver for sig og holde fokus. Vi møder og arbejder stenhårdt hver mandag, uanset om det er gået godt på fodboldbanen om søndagen, siger direktøren, som er stolt af, at de ansatte har kunne se bort fra mange års dårlige resultater.

- Vi har sagt til os selv, at vi skulle i plus i 2019, og det har været en krævende øvelse at ændre tankegangen, når man har skabt så mange dårlige resultater i mange år, siger direktøren.

Brug for flere hotelværelser

Mens fodboldforretningen kan være svær at styre, fordi den er påvirket af ting, som OSE ikke kan kontrollere - eksempelvis hvor meget konkurrenterne investerer - så er det lykkedes at styre driften stramt i de fire andre ben.

Direktøren er ikke mindst stolt af, at man har etableret et nyt hotel midt i Odense og har formået at skabe en høj belægning fra det første år på Hotel Odeon. Samtidigt fremhæver han, at det lykkedes at skabe en solid forretning på koncerterne i året, der gik.

- Der er ingen tvivl om, at Odense havde brug for det hotel og de 234 værelser, og faktisk mener jeg, at der er brug for et hotel mere, så vi kan tiltrække endnu flere af de større arrangementer, hvor vi i dag må have hjælp fra hoteller i Nyborg, Middelfart og Svendborg, siger han.

På samme måde som koncernen vendte røde tal til sorte, lykkedes det for både Odense Congress Center og Live Culture at vende underskud til overskud i 2019. Det skyldes bl.a. store konferencer og events som Odincon med 26.000 besøgende og en udsolgt vvs-messe. På kultursiden skabte Live Culture et plus med 116.000 gæster til koncerter med bl.a. Minds of 99 og Nephew.

Fuld kalender i efteråret

På alle fem forretningsben er udgangspunktet, at det handler om at bringe folk sammen, hvad enten det er på hoteller, til konferencer, koncerter eller i kantinedriften hos Kai Thor. Det harmonerer ikke så godt med den nuværende corona-krise, hvor alle skal blive hjemme og kun må samles 10 ad gangen.

- Vi er hårdt ramt, det er kun en del af vores catering i Kai Thor, vi stadig kan holde kørende, men vi har fokus på efteråret fra august, og vi ser ind i et meget, meget travlt efterår, siger direktøren.

Odense Sport & Event har flyttet så mange arrangementer og koncerter til den anden halvdel af 2020 som muligt, og så forsøger man at udnytte situationen bedst muligt imens i foråret.

- Vi sætter vores team af håndværkere i gang med vedligehold og investeringer i OCC, arenaen og Hotel Odense, så vi udnytter, at de ikke skal spørge hverken gæster eller ansatte, men bare kan larme alt det, de har brug for lige nu, siger direktøren, som glæder sig over, at man har et godt udgangspunkt for at klare sig igennem den nuværende krise.

- Vi skabt et godt fundament til at skabe yderligere vækst i fremtiden, selv om den øjeblikkelige situation naturligvis sætter fremdriften lidt på pause, siger Enrico Augustinus.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce