Annonce
Biler

Bedre udsyn for Insignia

Den faceliftede Opel Insignia får mulighed for de allernyeste Intellilux LED-forlygter med mange små felter. Foto: Opel
Den store Opel Insignia får et facelift, der blandt andet omfatter full LED-forlygter og mulighed for den nyeste generation af de avancerede Intellilux-lygter, hvor lyset deles op i små præcise felter.

Kampen er ekstra hård i firmaklassen, hvor premium-modellerne har skubbet de mere brede mærker ud. Derfor har folkene i Rüsselsheim givet den forholdsvis nye Opel Insignia en større omgang i et midtvejs-facelift af firmaklassemodellen, der kom på banen i 2017.

Det betyder blandt andet, at Insignia nu har full LED-forlygter som standard, og visse modeller endda har den nyeste generation af de præcise Intellilux LED-Pixel-forlygter, hvor det nu er 168-LED-enheder mod tidligere 32, som er med til at oplyse vejen meget præcist.

Det er lys, som fungerer ved, at det hvert millisekund justerer sig til vejens forløb og vejrforhold, og som har en præcis nedblændingskegle, så det ikke blænder modkørende.

Modellen findes som femdørs Grand Sport og stationcaren Grand Tourer. Den hentede titlen som Årets firmabil 2018 og har fået en række andre opgraderinger.

Annonce

Opel Insignia

Blev lanceret i første generation i 2008. Modellen fik et kraftigt facelift i 2013. Anden generation kom i 2017, og den får nu et facelift.

Skarpt bakkamera

Som noget nyt kan modellerne også fås med skarpere digitalt bakkamera samt en radar-baseret bagudvendt trafikalarm, der registrerer og advarer om tværgående trafik, når bilen bakker. Objekter op til 20 meter væk placeret i en 90-graders vinkel på begge sider af bilens bagende bliver registreret af radarens sensorer. Føreren advares på instrumentbordet og fra en advarselstone. Det er en teknologi, som ifølge Opel især gør det det lettere og mere sikkert for fører og omkringværende at bakke ud fra en parkeringsbås.

Ellers byder modellen på det klassiske sikkerhedsudstyr som adaptiv fartpilot, trafikskiltegenkendelse samt mulighed for head up display og parkeringsassistent.

På infotainment-fronten er Insignias multimediesystem opgraderet til Multimedia Navi Pro. Her er realtime trafikinformation og online kortopdateringer, som spiller sammen med en mere skarp og præcis grafik. Instrumentbordet har også fået opdaterede symboler, der på den udvendige side supplerer den klassiske midtvejs-opjustering af front og agterende.

Opel-specialiteter

Modellen får også et ændret program af benzin- og dieselmotorer, som er mere økonomiske, lyder det fra den danske importør.

Her er den nuværende 2,0 liters diesel med 170 hk og automatgear den mest relevante for erhvervslivet.

Men Opel har ikke frigivet data om motorprogrammet i modellen, som også byder på en Opel-specialitet, som er de ergonomisk certificerede AGR-sæder, der kan fås til både fører- og frontpassagersædet. Det er sæder, som nu også kan fås i den nye koncernfætter, Peugeot 508.

Den faceliftede Insignia vises på det kommende motorshow i Bruxelles, som er et af de mindre.

Den lander herhjemme i løbet af foråret.

Importøren har endnu ikke danske priser, beskatningsværdier eller udstyrsniveauer. Opel har dog tidligere haft nogle ganske veludstyrerede businessversioner.

Det er stadig stationcaren, Insignia Grand Tourer, som er den mest solgte model. Den kan fås med fodbetjent åbning af bagklappen. Foto: Opel
Modellerne får også mulighed for et nyt digitalt bakkamera, der også har radar, som kan registrere objekter 20 meter væk. Foto: Opel
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

10.000 grønne fingre. Skolehaver giver jordforbindelse og -forståelse

Synspunkt: ”Man tænker bare yes, når man skal i Haver til Maver, for så er man ikke inde i klassen, man har friheden”. En elev i 4. klasse rammer med den udtalelse præcist ideen og meningen med det succesfulde projekt i skolehaverne i Odense. At læring ikke kun sker gennem bøger og pc'er ved vi jo godt, men nogle gange glemmer vi lærere det alligevel. Bevægelse, motivation og frisk luft giver gevinst. Eleverne bliver engagerede og der kommer smil på læben. Filosofien er simpel; når man trives og er motiveret, så er dørene åbne for at lære noget. Og hvad kan man så lære i en skolehave? Svaret er simpelt: Man kan lære lidt om det vigtigste i livet; at man selv kan producere noget. At man kan lykkes. Den vilde glæde ved at trække en gulerod op af jorden og spise den, en gulerod man selv har dyrket. Den glæde forplanter sig i kroppen og hovedet, det er en sanselighed, man ikke glemmer igen. Lad os kalde sanseligheden for jordforbindelse. Vigtigheden af jordforbindelsen kan ikke overdrives, for når vi begejstres, så har vi behov for at lære mere om det, vi begejstres af. I skolehaven er det oftest naturen og grøntsagerne, der begejstrer. Resultatet er naturligvis, at eleverne i Haver til Maver har gjort egne erfaringer om, hvor grøntsager kommer fra og om sammenhænge i naturen. Vores samfund er i gang med grøn omstilling og vi har diskussioner om klimaet. Viden og erfaring er essentiel for at kunne forstå den udvikling. Vi skylder os selv og vores børn, at børnene klædes på med viden, erfaring og forståelse for vores jord, og for maden vi spiser. Vi vil stolt påstå, at i Haver til Maver opnår skolebørnene noget af denne vigtige viden og erfaring. Vi tager ikke stilling til om man skal være vegetar eller hvilken miljøpolitik, vores land skal føre. Vi lærer simpelthen børnene om, hvordan man dyrker grøntsager, og hvordan man kan lave lækker mad af de friske grøntsager. ”Målet er ikke bare at få planterne til at gro. Målet er også at få dem, der passer planterne, til at gro.” Odense har nu tre skolehaver, hvor skolebørn lærer at dyrke deres måltider. 44 skoleklasser er i Haver til Maver otte gange på en sæson, fra såningen om foråret til efterårets høst. Hver gang er børnene i marken og hver gang er der spiselige glæder. De gange, hvor eleverne selv skal kløve brænde, tænde bål og lave deres egen mad, giver naturligvis ekstra begejstring. Skibhusgården er den nyeste skolehave i Odense. Jacob Guldin er skolehaveleder i dette idylliske hjørne af Odense, som også huser en naturskole. Jacob er også underviser på jordbrugslinien på KOLD College, så naturligvis er den nye skolehave både smuk og funktionel. Haver til Maver på Skibhusgården blev indviet i 2019 og fik disse ord med på vejen af rådkvinde Susanne Crawley Larsen: ”Haver til Maver har været fremsynede i forhold til at lære børnene at passe på vores jord. I skolehaverne er der skabt et sted, hvor de abstrakte ord som klimaforandringer og bæredygtighed bliver konkrete og begribelige for børn. Selv så jeg gerne, at vi brugte konceptet endnu mere i Odense i vore skoler og i daginstitutioner.” Odense Kommune har nu gennem 10 år været en fremragende partner for Haver til Maver Odense og vores partnerskab kendes som ”Odense Modellen” og bruges som inspiration i andre kommuner rundt om i landet, der også vil skabe skolehaver og glæde for byens børn. Med årligt 44 klasser, ca. 1000 elever har foreningen Haver til Maver Odense nu nået et vigtigt mål. Sammen med gode samarbejdspartnere i uddannelsessektoren som Kold College og Syddansk Erhvervsskole (SDE), og i det private med virksomheden Juliana Drivhuse har vi nået meget. Ældre Sagen er vores nyeste samarbejdspartner. Sidste år havde vi 14 aktive seniorer, der deltog i de glade dage i Haver til Maver. Successen af dette generationsmøde har været overvældende. Børn, lærere og seniorerne selv har haft stort udbytte af de glade dage i sol og regn i skolehaverne. I Haver til Maver Odense har vi nået meget, og vores idealer og engagement er dog stadig intakt. Vi glæder os til det bliver forår, og byens tre skolehaver bliver fulde af liv.

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Annonce