Annonce
Debat

Bedre fynsk cykelinfrastruktur – ja tak

Annonce

Synspunkt: For godt tyve år siden blev Odense udnævnt som ”Danmarks nationale Cykelby”. Med titlen fulgte en pose penge i et fireårigt projekt, hvor Odense udviklede infrastrukturen, lavede cykelkampagner og dygtigt fik brandet sig som national cykelby.

Tiden er kommet, hvor ikke blot Odense, men hele Fyn får lavet en sammenhængende cykelinfrastruktur og et eller gerne flere ’flagskibe’, som gør hele Fyn (og Langeland og Ærø) til troværdige cykeløer og gode eksempler for hele Danmark.


Fyn, Langeland og Ærø skal være sammenhængende og bæredygtige cykeløer.


Klimakrisen efterspørger CO2-venlige løsninger, som også transportsektoren skal bidrage med. Meget mere cykling, gerne kombineret med brug af den kollektive transport er en vigtig del af den værktøjskasse, som de fynske pendlere bør tilbydes af samarbejdende fynske kommuner.

Fynske repræsentanter for Cyklistforbundet har derfor samarbejdet med ”Destination Fyn” (sammenslutningen af fynske turismeaktører) og ”Byregion Fyn” (det fynske borgmester- og embedsmandssamarbejde) om en konference, som skulle være afholdt den 24. september, men som desværre har måttet udsættes pga. coronaen.

110 tilmeldte deltagere må derfor vente til foråret 2021, inden vi kan mødes om ”Et sammenhængende og bæredygtigt Fyn, Langeland og Ærø – også på Cykel”. Fyn, Langeland og Ærø skal være sammenhængende og bæredygtige cykeløer - både i relation til hverdagscyklisme, cykelturisme og motions- og fritidscyklisme. Supercykelstisekretariatet i Region Hovedstaden ville have fortalt om sine gode erfaringer med det tværkommunale samarbejde, som regionens kommuner har udviklet for at skabe sammenhængende supercykelstier.

Fyn bør lære af hovedstadsregionens cykel-samarbejde! Andre oplægsholdere har kigget på Fyn set fra luften og ville komme med ideer og forslag til oplagte fynske cykelveje, både for pendlere og cykelturister.

En el-bilkommission barslede for nylig med forslag til, hvorledes Danmarks bilpark snarest muligt kan omstilles fra at være benzin- og dieseldrevne biler til at blive eldrevne. En kæmpeomstilling, som giver hovedbrud, ikke bare på det infrastrukturelle område, men selvfølgelig også på det finansielle.

En del cyklister er allerede, bogstavelig talt, sadlet om fra de traditionelle cykler til eldrevne cykler og løbehjul. Kan en målrettet satsning på fynske pendleres omstilling fra bil til elcykel mon fremkalde spændende og overraskende resultater?

Biler (hvad enten de er benzin- eller eldrevne) fylder rigtig meget på veje og pladser. Blev halvdelen af pendlerbilismen omstillet til cykling (med eller uden muskelkraft), ville det give langt mere (frisk) luft og god plads på vejene til cyklister, taxaer og busser. Med andre ord: Gode cykelveje findes allerede, blot pendlertrafikken i privatbiler blev reduceret betragteligt!

Coronakrisen har lært os, at vi godt kan omstille os, når det er nødvendigt. Hvem troede det mon muligt for blot tre måneder siden, at alle brugere af den kollektive trafik i Danmark i dag ville bære mundbind?

Tilsvarende burde klimakrisen kunne skabe grobund for en mental omstilling fra privatbilisme-tænkning til alternative transportformer. Mange miljøbevidste fynboer ved utvivlsomt godt inderst inde, at de selv kunne omstille deres transportvaner i en grønnere retning, hvis blot de rette incitamenter var til stede. Også det skulle have været belyst på konferencen den 24. september. Nu må vi vente med konferencen. Men sagen bør hverken udsættes eller glemmes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Sundhedshus på giftig grund

Middelfart

76.457 biler om dagen: Efter 50 år kan Lillebæltsbroen få brug for en makker til at klare trafikpresset

Erhverv For abonnenter

Lukkede fabrik i Ringe: Nu tjener fynsk kæmpe koncern penge igen

Kerteminde

Smitten stiger i Fyns corona-hotspot - nu kommer det mobile testcenter: Se de tre steder, hvor du kan blive testet

Annonce