Annonce
Danmark

Bankernes udgifter til netsvindlere er mangedoblet på få år

Svindlere har i stigende grad held med at logge koder til eksempelvis NemID ud af bankkunder, og det koster bankerne dyrt. Arkivfoto
På to år er bankernes udgifter til netsvindlere eksploderet. Sydbank har i januar hæftet for svindel i næsten samme omfang som i hele 2019. Kriminelle går særligt efter ældre kvinder.

Svindel: En kombination af kriminelle bevæbnet med en telefon og lidt for godtroende ældre mennesker koster de danske banker dyrt.

Tal fra bankernes brancheorganisation Finans Danmark viser således, at netbanksvindlen er vokset massivt målt på de penge, som de kriminelle får ud af deres ofre. I mange tilfælde ender regningen hos banken.

I 2017 var bankernes tab seks millioner kroner, året efter voksede det til 14 millioner, mens beløbet i 2019 var vokset til 24 millioner kroner alene i de første tre kvartaler.

Det får en af landets største banker, Sydbank, til at slå alarm. I 2019 oplevede banken 150 sager med netsvindel. Allerede i årets første måned har Sydbank hæftet for svindel i 27 sager med et samlet tab, der nærmer sig det beløb, som banken hæftede for hele sidste år. En "ekstrem bekymrende og uholdbar tendens" mener chefen for bankens hotline-afdeling, Jesper Schmidt-Höck.

Annonce

Sådan undgår du at blive offer for digitalt tyveri

Hvis man følger nogle enkelte råd fra bankernes organisation, Finans Danmark, kan man minimere risikoen for at blive udsat for netsvindel fra kriminelle:

1. Hold koden for dig selv

- Oplys aldrig din kode til NemID eller andre tjenester til nogen som helst. Det er kun forbrydere, som beder om den slags, og enhver forespørgsel om udlevering af koder er et signal om svindel.

2. Gem nøglekort

- Lad ikke dit nøglekort til NemID ligge frit fremme. Som med en fysisk nøgle til dit hjem, kan også NemID fungere som en nøgle til meget private oplysninger.

3. Brug app

- Hent NemID-nøgleapp til smartphonen eller Ipad. Appen indeholder ingen koder, og man får altid oplyst, hvor man er ved at logge på.

Veltalende

Fremgangsmåden er typisk, ifølge Sydbank, at den kriminelle ringer sit offer op. Med trænet stemme præsenterer vedkommende sig som bankrådgiver og orienterer kunden om, at der er sket store overførsler fra kundens konto til udlandet, og personen i telefonen vil derfor lige sikre sig, at alt er, som det skal være. Går det, som den kriminelle ønsker, bliver ofret så forskrækket, at personen tager imod den falske bankrådgivers tilbud om at hjælpe med at få pengene tilbage på kontoen. Det kræver dog, at kunden oplyser password til NemID og assisterer med at oplyse sms-koder.

De netkriminelle er ofte utroligt veltalende og i stand til at opbygge et trusselsscenarie, der får klappen til at gå ned hos offeret, lyder det fra Sydbank.

- I nogle tilfælde ser vi, at kunder bliver så intimiderede, at de når at oplyse deres bekræftelseskoder op til 10-12 gange, hvilket gør tyvene i stand til at overføre en serie af beløb i samme operation og således stjæle anseelige beløb, inden vi kan nå at reagere, siger Jesper Schmidt Höck.

Ifølge Sydbank er det primært ældre mennesker og udsatte borgere, som de kriminelle har i kikkerten. De sker ved at gå efter bestemte fornavne, som er kendetegnende for ældre generationer.

Selv med en succesrate på få procent er fortjenesten anseelig og langt bedre end at skulle på gaden og stjæle tasker, forklarer Jesper Schmidt-Höck.

Nemt mål

Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark, påpeger, at de kriminelle er meget dygtige til at overbevise personen i den anden ende af røret om situationens alvor. Og så er gruppen af ældre, som ikke er så it-kyndige, tilsyneladende et relativt nemt mål. Samtidig har advarsler om de kriminelles adfærd haft vanskeligt ved at vinde indpas ved de ældre. Ifølge Finans Danmark viser statistikken, at de kriminelle især går efter kvinder over 60 år.

- Det kan være en svær målgruppe at nå. De følger måske ikke med i medierne, så vi opfordrer familierne til at tale med de ældre i familien om problemet, siger Michael Busk-Jepsen.

Rådet til alle er meget enkelt, påpeger han.

- Vi har sagt det samme de sidste ti år. Lad være med at udlevere koder. Man kan ikke gøre noget uden dem.

Jesper Schmidt Höck fra Sydbank understreger også betydningen af, at bankkunderne selv er klar over faren og er i stand til at beskytte sig.

- Det bedste forsvar er heldigvis ret enkelt. Man må aldrig udlevere personnummer eller personlige sikkerhedskoder til nogen.

Ved hjælp af telefonen har kriminelle haft held til at lokke millioner af kroner ud af godtroende danske bankkunder. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Liveblog: 161 er nu døde med coronavirus i Danmark

Annonce