Annonce
Fyn

Bankerne dækker ikke altid dit tab: Netsvindel kan blive en dyr fornøjelse

Det vil afhænge af en konkret vurdering, om kunderne selv skal hæfte, når de har været udsat for netsvindel. Foto: Bax Lindhardt/Scanpix
Bankerne vurderer på baggrund af en række regler, hvem der skal dække det økonomiske tab, når kunder har været udsat for netsvindel. Alene i årets første tre måneder er 165 danske bankkunder blevet lokket i fælden af it-kriminelle. Den ældre del af befolkningen lider de største tab.

Fyn: Kriminalitet rettet mod bankerne via kundernes netbank er et stigende problem. Siden 2006 er antallet af forsøg på netbankindbrud steget hvert år.

Alene i løbet af første kvartal har der været 91 forsøg på netbankindbrud. Samtidig er danske bankkunder 165 gange blevet lokket til at afgive eller indtaste personlige oplysninger til it-kriminelle. Det viser den seneste statistik fra Finans Danmark, der er interesseorganisation for blandt andre banker og realkreditinstitutter i Danmark.

I disse tilfælde slap de it-kriminelle af sted med næsten otte millioner kroner.

Men hvornår skal kunderne dække tabet, og hvornår gør bankerne? Lovgivningen på området er meget kompleks, og det vil afhænge af en konkret vurdering af hver enkelt sag, forklarer chefkonsulent Louise Fjord fra Finans Danmark.

- I nogle situationer vil kunden have en selvrisiko, hvor han eller hun skal dække op til et vist beløb. I andre tilfælde vil de skulle betale det hele selv, fordi de enten selv har været medvirkende, eller fordi man vurderer, at de burde have vidst, hvad der var i gang, forklarer hun.

Ved alle uautoriserede transaktioner, for eksempel hvis kundens netbank er blevet hacket, dækker bankerne tabet.

Annonce

Ældre taber flest penge

Selv om netsvindel kan ramme alle, er den ældre del af befolkningen den aldersgruppe, der taber flest penge til it-kriminelle. Det viser en spørgeskemaundersøgelse fra Danmarks Statistik, som blev offentliggjort i september.

Ifølge undersøgelsen svarer ni procent af de danskere mellem 65-74 år, der har oplevet online identitetstyveri, falske e-mails eller bedrageriske hjemmesider inden for det seneste år, at de har tabt penge til it-kriminelle. I hele befolkningen er det seks procent.

Dette gør ældre til den gruppe, som oftest svarer, at de har mistet penge på it-kriminalitet.

Den stigende netsvindel har fået Ældresagen til at skrue op for indsatsen omkring, hvordan man undgår at blive snydt og bedraget, fortæller vicedirektør Michael Teit Nielsen.

- Ude i lokalafdelingerne har vi et par tusind it-frivillige, der underviser de ældre i sikker adfærd på internettet. Nogle færdes let og adræt på nettet og nyder godt af den digitale bekvemmelighed, mens andre har sværere ved at gennemskue, hvordan man skal gebærde sig. Vi har flyttet vores fokus fra det rent tekniske til færdselsregler for, hvordan man skal opføre sig og passe på sig selv, fortæller han.

Svindlerne er nemlig særdeles udspekulerede, mener Michael Teit Nielsen.

- Vi har set nogle grelle eksempler på, at ældre er blevet franarret rigtig mange penge, fordi svindlerne har fået dem til at tro, at de ringede fra Nets eller bagmandspolitiet. Det er den usleste form for kriminalitet, når man narrer folk ved at spille på deres tillid til andre mennesker. Det skal vi have sat en stopper for igennem undervisning og oplysning, siger han.

Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

Kendt Odense-advokat i dobbeltrolle: Gav sig selv millionhonorar fra velgørenhedsfond

Annonce