Annonce
Sydfyn

Banedanmark blokerer for ensretning af hele Frederiksgade

Banedanmark blokerer for en ensretning af hele Frederiksgade med indkørselsforbud fra Klosterplads. Styrelsen ejer den smalle sti mellem p-pladsen i Frederiksgade og jernbanen og er på grund af sikkerheden tilsynsmyndighed. Foto: Ole Grube
Banedanmark vil ikke godkende planerne om et indkørselsforbud fra Klosterplads og en ensretning af hele Frederiksgade. Resultatet er en svækkelse af trafiksikkerheden i området, mener projektleder.

Svendborg: Planen om at ensrette Frederiksgade med indkørselsforbud fra Klosterplads og Jernbanegade kan vise sig et være umulig.

Banedanmark ejer en smal sti mellem jernbanearealet og parkeringspladserne ved den gamle pakkepost-central og er myndighed på området, og styrelsen har på et møde med Svendborg Kommune afvist at godkende planerne om en ensretning af gaden.

Planerne om at ensrette Frederiksgade er en del af den meget omtalte omdannelse af Klosterplads. Man har ønsket at ensrette gaden for at skabe et bedre miljø med udeservering i Frederiksgade og samtidig regulere trafikken på Klosterplads, men det sætter Banedanmark nu en stopper for.

Det irriterer Flemming Madsen (S), der er formand for Teknik- og Erhvervsudvalget og politisk ansvarlig for området.

- Først svarer de ikke på vores henvendelser, og så ender Banedanmark med at sige nej uden nogle argumenter. Det er helt horribelt, og det har vi tænkt os at udfordre, siger Flemming Madsen.

Annonce
Ved at gøre hele Frederiksgade ensrettet vil vi undgå de propper, der opstår på Klosterplads og i Jernbanegade, når bommene går ned for toget, og det hele klumper sammen.

Jesper José Petersen, projektleder, Liv i min By

Undgå propper og højresving

Kravet fra Banedanmark stopper dog ikke planerne om udeservering i Frederiksgade, for det vil stadig være muligt at ensrette gaden fra parkeringspladsen ved den gamle pakkepostcentral i retning mod Jessens Mole - sådan som det var tilfældet ved sommerens såkaldte prøvehandling.

Men et indkørselsforbud fra Klosterplads afviser Banedanmark, og det ærgrer Jesper José Petersen, der er projektleder i Liv i min By, der står for byomdannelsen. Han forklarer, at et veto fra Banedanmark mod et indkørselsforbud vil få betydning for trafikken på Klosterplads, som man har ønsket at gøre mere fredelig og mere sikker.

- Ved at gøre hele Frederiksgade ensrettet vil vi undgå de propper, der opstår på Klosterplads og i Jernbanegade, når bommene går ned for toget, og det hele klumper sammen. Samtidig vil man undgå højresvingene biler fra Jernbanegade, som kan være et faremoment i forhold til cyklister. Vi har prøvet som helhed at lave en mere trafiksikker løsning, siger projektlederen.

Svendborg Kommune har beskrevet planerne overfor Banedanmark i breve i marts og april, men først på et møde den 28. oktober slog Banedanmark hælene i og afviste at godkende et indkørselsforbud fra Klosterplads og en ensretning af hele Frederiksgade.

Flemming Madsen er ved at være godt træt af styrelsen.

- Banedanmark siger altid nej, nej, nej, men der er sjældent et godt argument. Hvorfor skal de styre planlægningen i vores by, spørger han.

Tunge at danse med

Det er ikke kun sagen om ensretning i Frederiksgade, der irriterer Flemming Madsen. Han fortæller, at han i 20 år har set tilbage på forhandlinger med Banedanmark om mageskift og køb af jord, som nærmest har været endeløse.

- Jeg husker blandt andet det gamle remiseområde, som vi ønskede at købe, og det tog næsten 20 år, selvom de ikke brugte det til noget, og der stod meterhøjt ukrudt, siger Flemming Madsen.

Senest har Svendborg Kommune forsøgt at købe det smalle stykke jord op til banelegemet for at kunne binde to parkeringspladser sammen. Det er ikke lykkes.

- Vi ønsker at binde pladserne sammen og skabe flere p-pladser, men tror du, vi kan få lov til at købe det? Nej, det blokerer Banedanmark også for. De er virkelig tunge at danse med, siger Flemming Madsen.

Banedanmark skriver i et skriftligt svar til Fyns Amts Avis, at det er sikkerheden, der er årsag til, at man blokerer for et indkørselsforbud fra Klosterplads og en ensretning af hele Frederiksgade. Fyns Amts Avis har også forelagt styrelsen den generelle kritik, men det har man ikke forholdt sig til i det skriftlige svar.

Det er trods flere dages forsøg ikke lykkes for avisen at få aftalt et interview med Banedanmark.

Svendborg Kommune er nu ved at undersøge, om Banedanmark kan nedlægge vetoret overfor kommunens planer i Frederiksgade.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme For abonnenter

Gamle nyheder, 1994: 47 husmødre fra Vester Hæsinge kørte galt

1994 47 medlemmer af Vester Hæsinge Husmoderforening fik i går formiddag en grim forskrækkelse, da den udflugtsbus, som de var passagerer i, løb løbsk, fordi bussens fører pludselig sank død om bag rattet. Den førerløse bus fortsatte ind på en markvej og væltede om på siden med bagenden hængende ud over en to meter dyb grøft. To passagerer blev lettere kvæstet og kørt til Aabenraa Sygehus, men det kunne være gået langt værre, siger den vagthavende hos Haderslev Politi. Bussen var på vej fra Vester Hæsinge til Møgeltønder, da ulykken skete. De forskrækkede passagerer kunne ikke komme ud af bussen, men måtte vente på assistance fra Falck, der ved hjælp af en stige fik passagerne ud. 1969 - Jeg er helt på det rene med, at det er et spring ud i det uvisse, og ikke mindst derfor er jeg lykkelig for, at teaterchef Kai Wilton er indstillet på, at jeg kommer tilbage, hvis jeg ”brænder fingrene”. Det siger skuespillerinden Lone Helmer, der har fået orlov fra Odense Teater med udgangen af denne sæson for at prøve kræfter med nye opgaver i København. Lone Helmer, der kom til Odense Teater for syv år siden, har været en af teatrets flittigst benyttede skuespillerinder. Hun mener, at det vil være afgørende for hendes videre udvikling, at hun får lejlighed til at arbejde i andre ensembler og med andre instruktører. Der har allerede været bud efter hende fra både tv og filmselskaber. 1944 Opførelsen af de 340 bunkers, som vi skal have i Odense, skrider kun langsomt fremad. Det går ganske godt med støbningen af cementskelletterne, men der er store vanskeligheder med at få inventaret i orden. De sidste dage har arbejdet på de ellers fuldførte dækningsrum ligget stille, fordi der er opstået diskussion om, hvorvidt der skal være fire eller færre elektriske lamper i hvert rum. Driftsbestyrer Westergaard, Randers Elektricitetsværk, har over for Statens Civile Luftværn protesteret mod opsætning af fire lamper, hvilket han hævder er spild af materialer, da man kan nøjes med mindre. Da spørgsmålet er aktuelt for hele landet, vil Elektricitetsværkernes Forening behandle sagen.

Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Kerteminde

Apoteksejer dropper udbringning: - Vi får 5,49 kroner for at levere en æske medicin

Odense

2000 indviede julefestival i Odense

Annonce