Annonce
Kultur

Balletskole får flot anerkendelse efter hårdt corona-år: Det giver masser af motivation

Balletskolens har lige som langt størstedelen af verden været lukket ned i et år. Eleverne var dog på scenen i Odeon i oktober sidste år, hvor de åbnede showet. Foto Birgitte Carol heiberg
Det Kongelige Teater Balletskolen Odense modtog fredag 2. april H.C. Andersen Prisen. En pris som falder på et tørt sted, efter et hårdt år med coronarestriktioner.

Odense: - Glæde, begejstring, taknemmelighed, ydmyghed og nok også følelsen af at det endelig er lykkedes.

Begejstringen er svær at tage fra Det Kongelige Teater Balletskolen Odenses forstander, Inge Fjord, da hun bliver ringet op af avisen for at sætte et par ord på, at de er en af prismodtagerne ved dette års H.C Andersen Prisen. En pris som de modtog til den virtuelle prisoverrækkelse fredag 2. april.

En tiltrængt anerkendelse for balletskolen som har været hårdt prøvet af det seneste års omfattende coronarestriktioner.

- Vi har været hårdt prøvet, som i vi har været usædvanligt hårdt prøvet. Eleverne træner jo stadigvæk hver dag, men det er derhjemme, hvor de også modtager online undervisning. Men den klassiske ballet skal jo nørdes til perfektion, og den moderne dans udfolder sig bare anderledes, end når man står ude i et bryggers eller midt inde i sin egen stue. Det er de forhold, eleverne har haft med den daglige træning det seneste år, og det har selvfølgelig været hårdt for dem.

Annonce

Mange aflysninger

Siden nedlukningen sidste år er det ikke lykkedes balletskolen at sætte nogle forestillinger op, som i stedet er blevet erstattet med en lang række aflysninger. Inge Fjord håber derfor, at H.C. Andersen Prisen kan være med til at fastholde motivationen blandt eleverne.


Jeg vidste det et stykke tid før, at jeg kunne fortælle det til alle skolens elever. Det har været lidt svært, for det er jo virkelig dem, prisen er tilegnet til. Der har ikke været noget, man hellere ville end at dele det glade budskab med dem.

Inge Fjord, forstander ved Det Kongelige Teater Balletskolen Odense


- Det giver masser af motivation og lyst til at fortsætte med at tage fat, også selvom det virker fuldstændig uoverskueligt. Mange af de unge mennesker har undervejs berettiget tvivlet på, hvorfor de er her, når man har så svære forhold, for man har også brug for de rigtige rammer omkring sig, når man danser.

Øvrige vindere

Årets to ørige vindere er mexicanske Lorena Ojeda Davila og tjekkiske Jan Belej.

Lorena Ojeda Davil modtager prisen for sin oversættelse af ti Andersen-eventyr på sproget purépech.

For befolkningsgruppen Purépecha også kaldet taraskere har det indtil nu ikke været muligt at fordybe sig i Andersen eventyr, ganske enkelt fordi de ikke var oversat til deres sprog; purépecha.

Men det ændrede Lorena Ojeda Davila på, da hun udgav ti af H.C. Andersens eventyr på netop purépecha, så folket i den nordvestlige del af Mexico også kan få del i eventyrerne.

Komiteen skriver blandt andet:

Vi danskere er så heldige at kunne læse digteren på hans modersmål, men vi ved også, at han har været en lige så stor inspiration over det meste af verden i kraft af, at han er den digter, der kan læses på flest forskellige sprog.

På denne måde er han ikke blot blevet Danmarks måske mest betydelige kultureksport, men han har tillige kunnet styrke sprog og kulturer overalt på kloden, alene fordi især hans eventyr er blevet tilgængelige på så mange sprog. Med udgivelsen af “Temepeni wantantskweecha Hans Christian Anderseniri p’urhe jimpo” har Lorena Ojeda Davila gjort det muligt, at disse ti eventyr nu kan læses på purépecha.

Jan Belej modtager H.C. Andersen Prisen for filmen "Little from the Fish Shop" fra 2015.

Komiteen skriver om Jan Balej og filmen:

Tjekkiske animatorer har i årene, der er gået, fundet inspiration i H.C. Andersen, men næppe nogen så originalt og gennemført som Jan Balej.

Denne version af eventyret om den lille havfrue gør et stort indtryk i sin moderne ramme, der lykkes med at kombinere på den ene side en dyb humanisme i nøje overensstemmelse med Andersens syn på mennesket som individ og betydningsfuld i sin egen ret og på den anden side menneskets nøje samhørighed med den naturgivne verden. Ellers som i filmens univers: en natur, der netop ikke er selvindlysende.

Ganske radikalt sendes hele hav-familien på land, fordi vi, der allerede bor heroppe, har gjort havet ubeboeligt. Netop i denne sammenhæng fremstår havfruens umulige kærlighed så meget desto stærkere, fordi den er sat i et også socialt fremmedgjort – og socialt barsk – miljø.

Selvom ”Lille fra fiskebutikken” (Little from the Fish Shop) ikke genbruger Andersens religiøse forståelse af udødelighed, er filmen og dens sørgelige slutning helt i tråd med det oprindelige eventyrs tro på, at det er kærlighed og håb, der også i et evighedsperspektiv giver livet mening, og at oplevelsen af lykke ikke kan udmåles.


Annonce

Et års forsinkelse

Faktisk er det med et års forsinkelse, at balletskolen modtager prisen. Oprindeligt skulle de have modtaget den i 2020, men sidste forårs coronanedlukninger skubbede prismodtagelsen frem til i år.

Udsættelsen har betydet, at Inge Fjord måtte holde nyheden hemmelig for skolens elever i flere måneder, efter hun blev informeret om, at de havde fået prisen.

- Jeg vidste det et stykke tid før, at jeg kunne fortælle det til alle skolens elever. Det har været lidt svært, for det er jo virkelig dem, prisen er tilegnet til. Der har ikke været noget, man hellere ville end at dele det glade budskab med dem.

- Kunsten bliver ikke anerkendt på samme måde, som sporten for eksempel gør. Så uanset hvor hårdt og passioneret vi arbejder, så kommer vi aldrig til at være dem, som bringer guldet med hjem til Odense, eller bliver hyldet. Kunstens forpligtigelse er jo noget andet.

- Kunsten bliver ikke anerkendt på samme måde, som sporten for eksempel gør. Så uanset hvor hårdt og passioneret vi arbejder, så kommer vi aldrig til at være dem, som bringer guldet med hjem til Odense, eller bliver hyldet. Kunstens forpligtigelse er jo noget andet, siger Inge Fjord. Foto Birgitte Carol heiberg
Annonce

Fortolkninger af eventyrerne

Med i juryens begrundelse for at balletskolen skulle modtage den flotte hæder, var blandt andet deres mange optrædener, der er baseret på H.C. Andersens eventyr. Her fremhæves både de stykker, de har lavet alene, og dem der er kommet i stand i samarbejde med andre kulturinstitutioner som blandt andet H.C. Andersen Festivals, Odense Symfoniorkester og Odense Teater.

Her har både Snedronningen, Grantræet og Snemanden været blandt de fortolkede værker, og ifølge Inge Fjord har det været oplagt for dem at formidle og fortolke den odenseanske forfatters eventyr.

- Det der er så særlig fint over H.C. Andersens værker, og i den her sammenhæng hans eventyr, er, at de bliver ved med at være nutidige, de bliver ved med at have en betydning og bliver ved med at være vigtige for os. Når det bliver fortolket og omsat til dans, kommer eventyret ind på en anden måde, og bringer nogle andre følelser på spil, så går det bare op i en endnu højere enhed, siger Inge Fjord og tilføjer.

- Og så bor og kommer vi fra H.C. Andersens by, så intet er jo mere nærliggende.

Inge Fjord har vidst siden sidste år, at skolen var vinder af H.C. Andersen Prisen. Men da sidste års uddeling blev aflyst, har hun måtte holde på hemmeligheden. Foto: Det Kongelige Teater Balletskolen Odense

H.C. Andersen Prisen

H.C. Andersen Prisen blev uddelt ved en virtuel ceremoni 2. april.

De tre vindere i år er Det Kongelige Teater Balletskolen Odense, Lorena Ojeda Davila, Mexico  og Jan Balej, Tjekkiet.

Siden 1996 har H.C. Andersen Priskomite uddelt sin ærespris til 71 personer og organisationer fordelt på 17 forskellige lande fra Kina til Brasilien – foruden Danmark, naturligvis! Samtlige modtagere repræsenterer et arbejde med H.C. ­Andersen, som har været helt usædvanligt, og som fortsat bidrager til at udvikle kendskabet til den danske nationaldigter i mange dele af verden.

Det har givet sig udtryk i opdaterede oversættelser og nye udgivelser, kunstnerisk virksomhed på mange måder samt filantropisk eller pædagogisk arbejde. Det har været en udelt fornøjelse at kunne påskønne de mange indsatser og fejre det på digterens fødselsdag i hans egen ­fødeby, Odense. Byen er på denne måde selv blevet ­beriget i kraft af de varme bånd, der igennem årene er knyttet herfra til mennesker over det meste af verden, og hvoraf mange hvert år sætter kursen mod den fynske hovedstad, når det lakker mod 2. april.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce