Annonce
Indland

Bagud siden anlægslov: E20 overhalet af jyske og sjællandske veje

Fynske Motorvej. Foto: Louise Koustrup

Folketinget har fundet penge til en række andre vejprojekter, siden anlægsloven om udvidelse af Fynske Motorvej blev vedtaget.

Holstebromotorvejen er åbnet, Østjyske motorvej er udvidet til seks spor mellem Skærup og Vejle, Købe Bugt Motorvejen er udvidet, og der er fundet penge til omfartsveje og andre større vejudvidelser. I alt har Folketinget vedtaget anlægslove for 18 vejprojekter siden 2010, hvor det blev besluttet, at Fynske Motorvej skulle udvides til seks spor fra Middelfart til Odense Vest.

Det viser en oversigt, som Fyens Stiftstidende har bedt Vejdirektoratet lave. Men mens langt hovedparten af de vedtagne projekter er omsat til asfalt eller pengene er afsat de kommende år, er udvidelsen af Fynske Motorvej strandet. Det gælder et ekstra spor mellem Nr. Aaby og Odense Vest, og det gælder den fortsatte udvidelse syd om Odense, som blev vedtaget i 2013.

I Fyens Stiftstidende lørdag angreb den mangeårige trafikordfører for Socialdemokratiet, Poul Andersen, Middelfart, de fynske folketingspolitikere for ikke at have spillet deres kort rigtigt i kampen om trafikpenge. Af de nuværende fynske socialdemokrater i Folketinget var kun Julie Skovsby medlem, da udbygningen af motorvejen blev vedtaget i 2010.

- Vi har nok ikke været gode nok til i vores respektive folketingsgrupper at kæmpe for motorvejen. Selv har jeg i denne folketingsperiode arbejdet meget for at få de tre spor.Jeg har blandt andet stillet spørgsmål om, hvad der kan spares ved at lave motorvejsudvidelsen samtidig med den nye jernbane over Vestfyn, og det er mange millioner, siger Julie Skovsby.

Annonce

Brug af nødspor

Vejdirektoratet har tidligere undersøgt, hvordan nødsporet mellem Nr. Aaby og Odense Vest kan tages i brug i myldretiden.Direktoratet forventer, at det vil tage to år at gøre nødsporet køreklart. Der skal blandt andet købes arealer til nødlommer, og den nuværende asfalt skal graves op for at forstærke nødsporet.Prisen forventes at blive mindst 227 millioner kroner. Et egentlig tredje spor vil koste 2,3 milliarder.

Kritik preller af

Erik Christensen er i dag Socialdemokratiets fynske medlem af Transportudvalget og talsmand, når det gælder motorvejen. Han har kun været medlem af Folketinget i denne periode.

- Jeg har benyttet enhver lejlighed til at argumentere for det tredje spor, men der har jo ikke været trafikpenge at prioritere, siger han.

Venstres veteran Erling Bonnesen forsikrer, at han også har gjort, hvad han kunne.

- Vi har virkelig kæmpet, og jeg oplever, at der i partierne er en landsdækkende erkendelse af, at det nu er Fyns tur, siger han.

Brug af nødspor

Venstres fynske medlemmer arbejder nu for en hurtig midlertidig løsning ved at inddrage nødsporet, indtil der er penge til en egentlig udvidelse af motorvejen. En tanke, der også er støttet af finansminister Kristian Jensen (V).

Det bekymrer Erik Christensen:

- Jeg frygter, at vi forringer vores forhandlingsmuligheder for at få den permanente udvidelse. Vi risikerer nok engang at blive skubbet nederst på listen. Omvendt er det vigtigt, at der er fælles fynsk fodslag. Det vil jeg ikke bryde, hvis de fynske borgmestre og det fynske erhvervsliv fortsat går ind for en hurtig nødsporsløsning, siger socialdemokraten.

Vedtagne nye veje og udvidelser

Folketinget har vedtaget anlægslove for 18 nye statslige veje eller større vejudvidelser siden 2010, hvor udvidelsen af Fynske Motorvej mellem Middelfart og Odense Vest blev vedtaget.

Kun tre af dem mangler finansiering. To af dem er den vestfynske motorvej og motorvejen syd om Odense. Desuden er endnu ikke fundet penge til 3. etape af Frederikssundmotorvejen, der blev vedtaget i 2009.

I alt koster de 19 vejanlæg 24,7 milliarder kroner. Tip: Klik på punkterne for at se projekterne eller se listen under kortet.
Ikke finansierede projekter Frederikssundmotorvejen. Ny 4-sporet motorvej fra Tværvej til Frederikssund. Vedtaget i 2009. Pris: 3,1 mia. kr. Fynske Motorvej. Udvidelse til 6 spor fra Nørre Aaby til Odense V. Vedtaget i 2010. Pris: 2,3 mia. kr. Fynske Motorvej. Udvidelse til 6 spor syd om Odense. Vedtaget i 2013. Pris: 1,4 mia. kr. Helsingørmotorvejen. Udvidelse til 6 spor fra Hørsholm S til Isterød. Vedtaget i 2010. Pris: 0,8 mia. kr. Finansierede projekter Frederikssund. Ny bro over Roskilde Fjord. Vedtaget i 2014, åbner i 2019. Pris: 2 mia. kr. Fynske Motorvej. Udvidelse til 6 spor fra Middelfart til Nørre Aaby. Vedtaget i 2010, åbnet i 2014. Pris: 0,6 mia. kr. Fynske Motorvej. Tilslutningsanlæg ved Odense SØ. Vedtaget i 2013, åbnet i 2016. Pris: 0,1 mia. kr. Haderup Omfartsvej. Motortrafikvej. Vedtaget i 2017, åbner i 2020. Pris: 0,3 mia. kr. Helsingørmotorvejen. Udvidelse til 6 spor fra Øverødvej til Hørsholm S. Vedtaget i 2010, åbnet i 2015. Pris: 0,8 mia. kr. Holstebromotorvejen. Ny 4-sporet motorvej fra Herning til Holstebro. Vedtaget i 2013, åbner i 2017/2018. Pris: 3,8 mia. kr. Kalundborgmotorvejen. Ny 4-sporet motorvej syd om Regstrup. Vedtaget i 2015, åbner i 2019. Pris: 0,4 mia. kr. Køge Bugt Motorvejen. Udvidelse til 8 spor fra Greve S til Solrød S. Vedtaget i 2010, åbnet i 2015. Pris: 2,4 mia. kr. Køge Bugt Motorvejen. Udvidelse til 8 spor fra Solrød S til Køge. Vedtaget i 2010, åbnet i 2015. Pris: Hører sammen med forrige projekt. Motorring 4. Udvidelse til 6 spor mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen. Vedtaget i 2010, åbnet i 2014. Pris: 0,2 mia. kr. Omfartsvej Næstved. Motortrafikvej. Vedtaget i 2011, åbnet i 2016. Pris: 0,5 mia. kr. Nykøbing Falster Omfartsvej. Ny 2-sporet vej. Vedtaget i 2011, åbnet i 2014. Pris: 0,2 mia. kr. Slagelse Omfartsvej. Ny 2-sporet vej syd om Slagelse. Vedtaget i 2010, åbnet i 2013. Pris: 0,6 mia. kr. Storstrømsbroen. Jernbanebro og vejbro. Vedtaget i 2015, åbner i 2022. Pris: 4,2 mia. kr. Østjyske Motorvej. Udvidelse til 6 spor fra Skærup til Vejle N. Vedtaget i 2010, åbnet i 2013. Pris: 1 mia. kr.

Vær med i kampen

Skriv et postkort til din politiker


Klik på billedet herover og udfyld et digitalt postkort, hvor du fortæller, hvorfor du har brug for det tredje spor. Så viderebringer vi din begrundelse til de ansvarlige politikere i Folketinget. Du kan også dele postkortet på Facebook for at vise andre, at du er med i kampen for et tredje spor.

Sæt et klistermærke i bagruden


Støtter du kampen for et tredje spor på Fynske Motorvej, kan du vise det ved at sætte et klistermærke i bagruden på din bil. Du kan gratis hente mærkatet på et af Fyens Stiftstidendes kontorer.

Tips os om uheld/kø


For at vise, hvor meget vi har brug for det tredje spor, har vi på Fyens.dk lavet en alarm. Vi starter alarmen hver gang, der er kø eller uheld på Fynske Motorvej. Så bilister bliver advaret, og så politikerne ikke kan undgå at se, hvor slemt det står til på motorvejen. Klik på billedet herover og tip os, når den er gal på E20.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce