Annonce
Erhverv

Business og badminton: Robotfirma bruger sporten til at charmere kineserne

Viktor Axelsen på vej på banen til kampen mod Kenta Nishimoto fra Japan, som han vandt. Der er store interesser ikke kun på banen, men også udenfor, dels i form af de mange sponsorer, som det fremgår af bandereklamerne, dels på grund de mange møder mellem danske og udenlandske virksomheder. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Den odenseanske robotvirksomhed Nordbo Robotics har inviteret sin største kunde, den kinesiske afdeling af amerikanske Amphenol, til badmintonturneringen Danisa Denmark Open i Odense. Turneringen er en oplagt mulighed for robotvirksomheden til at pleje kunderelationen mod øst.
Annonce

Odense: Forretningsaftaler er ikke altid bare underskrifter på dokumenter og forhandlinger i mødelokaler. Nogle gange er det nødvendigt at blande business med nydelse. Og i dette tilfælde business og badminton.

Derfor har robotvirksomheden Nordbo Robotics med direktør Leo Zhou i spidsen inviteret repræsentanter fra virksomhedens største kunde, den kinesiske afdeling af den amerikanske elektronikvirksomhed Amphenol, til Odense for at se badmintonturneringen Danisa Denmark Open.

- Danmark og Kina har det til fælles, at mange i begge lande går op i badminton. Danish Open er en af de største turneringer, hvor alle de store spillere deltager. Det er specielt for kineserne, for i Kina er det meget svært at være til stede ved så stor en turnering og være tæt på stjernerne, så for dem er det stort, specielt når de har VIP-adgang og muligvis får en tur backstage, forklarer han.

For Leo Zhou er det en sjovere måde at drive forretning på end blot at lave en aftale over et Skype-opkald. Men det er ikke bare for at have det sjovt, at han har inviteret kunden.

- Kineserne går meget op i private relationer, og hvis man har det godt privat, kan man udrette meget erhvervsmæssigt. Det kan også være vigtigt for vestlige kunder og partnere, men det er nærmest nødvendigt for kinesere.

Mødet blev sat i stand, da virksomhedsklyngen Odense Robotics så muligheden for Nordbo Robotics for at få en kinesisk samarbejdspartner. Klyngen henviste til Destination Fyn, som har hjulpet Nordbo Robotics med at få mødet på plads.

Leo Zhou har en klar fordel, når det kommer til at socialisere sig med kinesiske sarmarbejdspartnere. Han har nemlig kinesiske forældre, som han flyttede til Danmark med som 10-årig. Arkivfoto: Laust Jordal
Annonce

Forretning over spisebordet

Det er første gang, at Nordbo Robotics bruger en sportsevent på denne måde. Virksomheden har dog selv prøvet at være den ombejlede part hos en af dens kinesiske underleverandører.

- Vores kinesiske værter tog os ud at spise, og vi så akrobatikshows og nogle andre events. Specielt i Kina skal man næsten altid ud at spise, hvis man besøger en kunde, så man har noget socialt sammen. Meget forretning laves nemlig hen over spisebordet, forklarer Leo Zhou.

Når en dansk virksomhed socialiserer sig med en kinesisk, sker det i høj grad på kinesernes præmisser.

- I Kina går man meget op i ikke at tabe ansigt, så man skal for eksempel altid drikke, hvis de skåler med en, ellers bliver det taget som en fornærmelse. Der er mange uformelle skikke, som hører med, når kinesere socialiserer.

Annonce

Kender kulturen

Det er Leo Zhou selv og forretningsudvikler hos Nordbo Robotics, Bob Rijs, der tager imod to af Amphenols kinesiske repræsentanter, og Destination Fyn har hjulpet med at lægge programmet for besøget. Først bliver gæsterne hentet i Kastrup fredag aften og kørt til Odense, hvor de skal overnatte på Radisson Blu H.C. Andersen Hotel. I øvrigt er digteren selvfølgelig tænkt ind i planerne.

- Lørdag formiddag besøger vi H.C. Andersens hus, inden vi kører ud og ser badminton i Odense Idrætshal, hvor vi ser semifinaler lørdag og finaler søndag. Mandag holder vi møder med dem i firmaet, hvor vi skal snakke om det forretningsmæssige. Om aftenen tager vi med dem til København, hvor vi er nogle dage for at vise dem Den Lille Havfrue og Amalienborg, opremser Leo Zhou.

Det er primært ham, som kommer til at have den nære kontakt med gæsterne. Både fordi det er vigtigt, at direktøren selv bruger tid med gæsterne, men også fordi Leo Zhou har en fordel, når det kommer til at forhandle med kinesere. Han er nemlig selv født i Kina, hvor han tilbragte de første år af sit liv.

- Mine forældre er kinesere, og jeg flyttede hertil med dem, da jeg var 10 år. Det er helt sikkert nemmere at handle med kinesere, når man allerede kender kulturen.

De første kampe i Danisa Denmark Open presented by Victor blev spillet tirsdag. Søndag er der finale. Her ses det danske landshold under træning inden turneringen. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Annonce

Vedvarende relation

Måske kan det også godt virke som meget at stille an for en enkelt kunde, som Nordbo Robotics vel at mærke allerede handler med.

- Det er vores største kunde, vi har meget aktivitet med dem, og firmaet er vores hovedproducent i Kina. Det her handler om at pleje en vedvarende relation til en vigtig samarbejdspartner. Det er ikke nok bare at sige "fint, nu køber de. Så behøver vi ikke snakke med dem mere", siger Leo Zhou.

Samarbejdet mellem Nordbo Robotics og Amphenols kinesiske afdeling har stået på i to år. Målet er altså ikke at lave nye aftaler. I stedet skal de planlægge og følge op på de projekter, de allerede har kørende.

- Men det er selve relationsplejen, der er formålet med det hele, understreger Leo Zhou.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nordfyn For abonnenter

Kvaler for S

Annonce