Annonce
Erhverv

B&O vender minus til plus og løfter omsætningen i regnskabsår

B&O havde fremgang i omsætning og bundlinje i regnskabsåret 2017/2018. B&O har i de senere år satset på brandet B&O Play, der har en yngre målgruppe.

Ændret forretningsmodel og styrket brand betyder ifølge topchef, at B&O fik første overskud i årevis.

Den danske producent af højttalere, fjernsyn og stereoanlæg Bang & Olufsen, som også er kendt som B&O, har i det forgangne år vendt flere års minus til plus.

B&O havde fremgang i omsætning og bundlinje i regnskabsåret 2017/2018.

Omsætningen steg 11 procent, og bundlinjen blev et overskud på 81 millioner mod et underskud på 117 millioner i 2016/2017. Det viser selskabets regnskab, der dækker perioden fra juni 2017 til og med maj 2018.

Topchef Henrik Clausen er godt tilfreds.

- Resultatet afspejler vores indsats for at ændre vores forretningsmodel, lancere innovative produkter og styrke vores brand og distributionssetup, siger han i en kommentar til regnskabet.

Årets overskud er ifølge Ritzau Finans det første overskud for B&O siden regnskabsåret 14/15. Her var en indtægt fra salget af Automotive, der producerer lydudstyr til biler, med til at give sorte tal på bundlinjen.

Det seneste reelle overskud var i regnskabsåret 2011/2012.

Den danske virksomhed fra Struer står bag udstyr i luksusklassen, men har i de senere år også har satset på brandet B&O Play, der har en yngre målgruppe.

Og den smarte lillebror er ved at hale ind på den klassiske B&O-forretning.

Over regnskabsåret 2017/2018 er omsætningen vokset 25 procent for B&O Play, mens Bang & Olufsen voksede med en procent.

Der er dog et lille stykke vej endnu, før lillebror overgår den klassiske forretning, som havde en omsætning på 1,74 milliarder kroner. B&O Play, der producerer bærbare højttalere og høretelefoner, nåede en omsætning på 1,55 milliarder kroner.

De knap 3,3 milliarder i samlet omsætning er 11 procent mere end sidste regnskabsår.

Ifølge Henrik Clausen er det også B&O Play, der skal trække væksten fremover.

- De kategorier, der flytter sig hurtigst, er on-the-go-kategorierne, som ligger i vores Play-del, siger han til Ritzau Finans.

Og det er især kineserne, der i stigende grad køber B&O-produkterne.

Kina har været vækstmotor det meste af året, og det venter Henrik Clausen også vil være tilfældet i indeværende år.

Samtidig begynder resten af verden også at komme med. Kun i Europa halter det.

- Der er ikke noget galt med brandet. Men vi har udfordringer med, hvordan vi opbygger distributionen fremadrettet i Europa, siger Henrik Clausen til Ritzau Finans.

B&O har 284 butikker i Europa, 14 i Nordamerika, 31 i Kina og 81 i resten af verden.

Den samlede omsætning sidste år var fordelt med omkring halvdelen i Europas 284 butikker, mens de resterende 126 butikker stod for den anden halvdel.

B&O venter en vækst i omsætningen på mere end ti procent i regnskabsåret 2018/2019.

FAKTA: Peter Bang og Svend Olufsen grundlagde B&O i 1925

Historien om Bang & Olufsen begynder med to unge ingeniører i Struer i 1925. Siden er det gået op og ned for virksomheden, der producerer lyd- og fjernsynssystemer, og i dag har butikker mange steder i verden.

Torsdag har virksomheden fremlagt regnskab for 2017/2018, der gav overskud på 81 millioner efter et underskud på 117 millioner i sidste regnskabsår.

Læs mere her:

* Bang & Olufsen blev grundlagt i 1925 i Struer af to unge ingeniører, Peter Bang og Svend Olufsen.

* De første produkter var højttalere og mikrofoner. Siden er radioer, grammofoner, TV-apparater, telefoner, stereoanlæg og lydudstyr til biler kommet til.

* Den første store succes kom i 1929, da de to ingeniører fik skabt en radio, der kunne modtage strøm direkte fra stikkontakten i stedet for at være drevet af batterier.

* Bang & Olufsen lagde fra begyndelsen vægt på designet, og gennem årene har nogle af selskabets produkter fået ikonstatus. Nogle har været udstillet på kunstmuseet MoMa i New York.

* Op gennem 1960'erne satte selskabet fart på eksporten, og i 1970'erne fik Bang & Olufsen for alvor slået sig fast som leverandør til et købestærkt segment.

* Men selskabet har samtidig haft svært ved at tjene penge og har i perioder haft store underskud på bundlinjen - også de senere år.

* De senere år har Bang & Olufsen solgt dele af forretningen fra for igen at koncentrere sig om den klassiske forretning med lyd- og fjernsynssystemer til forbrugerne gennem de to mærker Bang & Olufsen og B&O Play.

Kilder: Bang & Olufsen, Aarhus Universitet, Ritzau.

Annonce
Nyborg For abonnenter

Kæmpe vinkup i Nyborg: Professionelle tyve bakkede lastbil til og stjal 11 paller af Kenneths vin

Danmark

Onsdagens smittetal sætter ny rekord - nærmer sig 39.000 tilfælde

Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Se video: Vej spærret efter kraftig brand - kan lugtes otte kilometer væk

Assens For abonnenter

Poul Erik solgte halvdelen af huset til sin datter: - Jeg lever ikke evigt, og vi ved ikke, om jeg en dag går hen og bliver syg

Fyn

Se på samfundssmitte ikke antallet af covid-patienter på intensiv: Jeg kan ikke se gode argumenter for at åbne mere

Kerteminde For abonnenter

Villy måtte flygte fra sit hus: - Ellers vil jeg ikke længere være den ældste mand i Hundslev

Så meget kan din bil sladre om dig og din kørsel: - Det korte svar er alt, man kan forestille sig

Odense For abonnenter

Snus-virksomhed fra Odense idømt stor bøde: Reklamerede ulovligt for tyggetobak

Danmark

Onsdagens smittetal sætter ny rekord - nærmer sig 39.000 tilfælde

Sport

Marienlyst kaster det hvide flag mod Svendborg - træneren vil bygge op til næste sæson

Odense

Slagtekøer i Odense forgiftet med PFOS: Beboere har spist kødet i tre år

For abonnenter

Klokken 11.50 i går døde Knud-Erik Dam - han besluttede det selv og så frem til det

Odense

Odense er et bekymrende sted: Reagerer du, hvis der bliver råbt 'bøssekarl' efter folk?

Erhverv For abonnenter

Sørens ko slår fynske malkerekorder: Massagebørster er en del af forklaringen

Middelfart

Kreativt makkerpar giver 'Byens Bedste Service': - Nu, hvor vi har vundet, forpligter det

Annonce