Annonce
Nyborg

Børne-Bastionen

Bastionen byder i disse dage på legeland og underholdning for både børn og voksne. Sommerdage på Bastionen, kalder kulturhuset løjerne. Foto Mogens Rasmussen.
Bastionen har omdannet parkeringspladsen til legeland. Og der er masser af underholdning.

Nyborg: Der hersker en herlig afslappet sommerstemning ved Bastionen i Nyborg i denne tid.

Den ellers så triste parkeringsplads er omdannet til et børne-legeland, hvor ungerne kan hygge sig med hoppeborg, mini-minigolf, bålplads, dart med en gigantisk skive og meget mere.

Kulturhuset kalder det "Sommer på Bastionen", og ud over legelandet er der mange af dagene underholdning for børn og voksne. Onsdag var der mimeteater, torsdag kommer Kvintus forbi klokken 13 med lækker musik, og fredag er der flere koncerter: Mattis Vural klokken 13, tromme-tornadoen Nordic Performers klokken 15, og klokken 17 spiller Bound by Law.

Det hele rundes af lørdag klokken 12, hvor Æsken laver tivolifest for børnene.

Når det er slut, er det tid til sommerferie for Bastionens personale, inden der varmes op til en travl efterårssæson.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce