Annonce
Fyn

Bøn til transportministeren: Lad gravemaskinerne fortsætte med udvidelse af motorvej syd om Odense

Udvidelsen af Fynske Motorvej fra Odense V til Nørre Aaby gik i gang i foråret 2019. Foto: Michael Bager
Med den nye regering er der kommet ny usikkerhed om, hvornår udvidelsen af Fynske Motorvej bliver en realitet. Lad gravemaskinerne fortsætte arbejdet syd om Odense, lyder ønsket fra E20-komiteen til den nye transportminister.

- Det er sund fornuft, at når gravemaskiner, asfaltmaskiner og lastbiler er færdige med udvidelsen af motorvejen på Vestfyn, så fortsætter de direkte til etapen syd om Odense.

Sådan lød det fra borgmester i Middelfart Kommune, Johannes Lundsfryd (S), da repræsentanter fra E20-komiteen mødtes med den nye transportminister Benny Engelbrecht (S) fredag den 16. august 2019.

E20-komiteen kæmper for, at der skal afsættes penge til en udvidelse af den 13 kilometer lange motorvejsstrækning syd om Odense - fra Odense V til Odense SØ - lige så snart Vestfyn-udvidelsen er på plads. Det var det ønske de afleverede til den nye transportminister fredag.

Før valget indgik VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti ganske vist en aftale om, at den fynske motorvej skulle udvides i årene fra 2021 til 2027, men som følge af regeringsskiftet er der opstået ny usikkerhed om, hvornår udvidelsen af motorvejen med et ekstra spor syd om Odense bliver en realitet.

- Transportministeren skal i efteråret i gang med politiske forhandlinger om en ny infrastrukturplan for Danmark, og derfor er det vigtigt at få rettet ministerens øjne mod den fynske strækning. For den er ikke kun et regionalt problem, den er et nationalt problem. 84 procent af al personbiltrafik og 94 procent af al lastbiltrafik mellem Øst- og Vestdanmark kører på E20, og strækningen er hovedfærdselsåren i det danske motorvejsnet, skriver E20-komiteen i en pressemeddelelse.

- Stykket er den mest trafikerede strækning på E20, og problemerne bliver ikke mindre, når motorvejen på Vestfyn er udvidet, og når det bliver billigere at køre i bil over Storebælt. Derfor vil en udvidelse syd om Odense give den fulde effekt af Vestfyns-udvidelsen. En udvidelse er til gavn for hele Danmark, for vi har længe kunne se en meget alvorlig flaskehals i infrastrukturen på tværs af Danmark, lyder det fra Carina Christensen, der er formand for E20-komiteen.

Annonce

Planerne for udvidelse af Fynske Motorvej

Der er et voldsomt pres på den fynske motorvej. Over hele Vestfyn og forbi Odense er der et behov for tre spor i hver retning.

Mellem Lillebæltsbroen og Nr- Aaby er der allerede etableret tre spor, og på strækningen mellem Nr. Aaby og Odense V bliver der for øjeblikket arbejdet med at udvide motorvejen med et ekstra spor i hver retning.

Men der mangler fortsat finansiering til den sidste del af strækningen mellem Odense V og Odense SØ, og dermed er motorvejsudvidelsen syd om Odense fortsat et åbent spørgsmål. Inden folketingsvalget i juni præsenterede VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti en finansieret plan for udvidelsen. Men med den nye regering er der kommet usikkerhed om, hvornår udvidelsen bliver en realitet.

Den nye transportminister Benny Engelbrecht har endnu ikke udtalt sig om udvidelsen af motorvejen. I efteråret indkalder han til forhandlinger om en infrastrukturplan.

Udvidelsen syd om Odense var planlagt til at skulle begynde i 2021.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Profiler forlænger i Odense Håndbold

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce