Annonce
Erhverv

Bæredygtighed er andet end at være grøn

Strategisk rådgiver Martin Brems oplever, at bæredygtighed bliver vigtigere og vigtigere for virksomheder at tage stilling til, og at alle virksomheder bør gøre det, uanset størrelse og branche.- Hvis du kun har produktet og ikke viser, hvem du er, og hvad du står for, kan du ikke differentiere dig godt nok, og så kan kunderne eller forbrugerne nemt vælge en anden, forklarer Martin Brems, der ofte bruger terninger med FN's 17 verdensmål, når han skal rådgive sine kunder om bæredygtig branding.- Verdensmålene er meget konkrete, og der er noget til alle, siger han. Foto: Nils Svalebøg
Strategisk rådgiver Martin Brems oplever, at bæredygtighed er noget, alle virksomheder skal tage stilling til, og at de vil blive valgt fra, hvis de ikke har holdning. Arbejdet med bæredygtig branding kan tage udgangspunkt i FN's verdensmål, som handler om meget andet end at være grøn.

ODENSE: Alle virksomheder uanset størrelse eller branche er nødt til at tage stilling til bæredygtighed, for ellers vil både leverandører, kunder og forbrugere vælge dem fra.

Det mener strategisk rådgiver Martin Brems, der arbejder med bæredygtig branding i sin virksomhed Brems & Co.

- Det er ikke længere nok at have et produkt. Virksomheder, du handler med, og brugerne forventer holdninger. Hvad står du for, og hvad vil du? Du er nødt til at tage stilling, siger Martin Brems.

- Der skal være en autenticitet i det, og du skal vise, hvem du er. Fortæl mig, hvad du vil, og hvor du skal hen, for så vil jeg gerne rejse med dig som kunde. Det er det, du skal blive god til, og det er det, jeg hjælper mine kunder til at blive skarpe på.

- Hvis du kun har produktet og ikke viser, hvem du er, og hvad du står for, kan du ikke differentiere dig godt nok, og så kan kunderne eller forbrugerne nemt vælge en anden. Tag dem med på din rejse, for de vil gerne være med til at gøre en forskel.

Annonce

Verdensmålene er rigtig gode, fordi de er så konkrete, og du kan hurtigt finde ud af, hvor du kan se dig selv gøre en forskel. Det er meget overskueligt som virksomhed at komme i gang med.

Martin Brems, strategisk rådgiver, Brems & Co.

Verdensmål er konkrete

Ét emne er lige nu vigtigere at tage stilling end så mange andre: Bæredygtighed. Og her kan det være en hjælp at dykke ned i FN's 17 verdensmål.

Ud over de 17 overordnede verdensmål er der 169 delmål, så der vil være noget for alle at identificere sig med, mener Martin Brems.

- Verdensmålene er rigtig gode, fordi de er så konkrete, og du kan hurtigt finde ud af, hvor du kan se dig selv gøre en forskel. Det er meget overskueligt som virksomhed at komme i gang med, forklarer han og siger samtidig, at mange virksomheder faktisk arbejder ud fra et eller flere verdensmål, men måske uden at være bevidste om det.

- Rigtig mange virksomheder har haft en holdning i mange år, men de har ikke sat det i system og profilerer sig ikke på det. Det er vigtigt at få det inkorporeret og bruge det aktivt i sin kommunikation, siger Martin Brems og fortsætter:

- Det kan være, at det altid har ligget i virksomhedens dna, men ved at tage udgangspunkt i verdensmålene kan man få en fælles forståelse, så alle kan sætte sig ind i det.

Bæredygtighed er tre ting

Når man sætter sig ind i verdensmålene, vil det åbenbare sig, at en bæredygtig holdning handler om meget andet end at tænke grønt og miljø. Der er mål, som handler om alt fra at afskaffe fattigdom og stoppe sult til at sikre lighed mellem kønnene og at mindske ulighed.

Mange mennesker og virksomheder er fokuserede på grøn bæredygtighed, men det er kun en del af det at tænke og handle bæredygtigt, forklarer Martin Brems.

- Vi er udfordret på, at alle tænker grønt, grønt, grønt. Men bæredygtighed er tre ting. Der er også økonomisk og social bæredygtighed. Mange virksomheder glemmer, at bæredygtighed også handler om økonomi. Du kan ikke investere i mere klima og social bæredygtighed, hvis den økonomiske bæredygtighed ikke er der, og det er vigtigt at have for øje, siger han.

- Det er en misforståelse at tro, at bæredygtighed er fordyrende. At det koster ekstra penge. Men det er ikke meningen. Idéen er, at man skal tænke det ind i sin forretningsmodel.

- Det er lidt koldt at sige, men det skal hænge sammen, for ellers går din forretning ned, og så kan du alligevel ikke gøre en forskel, forklarer Martin Brems.

FN's 17 verdensmål

FN's verdensmål for bæredygtig udvikling blev vedtaget af verdens stats- og regeringsledere på topmødet i New York den 25. september 2015. Målene trådte i kraft 1. januar 2016 og skal frem til 2030 sætte kurs mod en mere bæredygtig udvikling for både mennesker og den planet, vi bor på.

Verdensmålene udgør 17 konkrete mål og 169 delmål, som forpligter alle FN's 193 medlemslande til helt at afskaffe fattigdom og sult i verden, reducere uligheder, sikre god uddannelse og bedre sundhed til alle, anstændige jobs og mere bæredygtig økonomisk vækst.

De fokuserer ligeledes på at fremme fred og sikkerhed og stærke institutioner og på at styrke internationale partnerskaber.

Den nye dagsorden anerkender således, at social, økonomisk og miljømæssig udvikling, fred, sikkerhed og internationalt samarbejde er tæt forbundne, og at det kræver en integreret indsats at opnå holdbare udviklingsresultater.

Kilde: verdensmaalene.dk

Skab et fællesskab

Når Martin Brems taler bæredygtighed og nødvendigheden af det med sine kunder, har han fem gode råd til at komme i gang. Det første råd handler om at definere virksomhedens vision og beskrive den forskel, som virksomheden skal gøre i verden.

- Når du ligger på dødslejet, handler det jo ikke om, hvor mange penge du har tjent, men om hvad du har gjort af forskel. Og så er det vigtigt, at det er dig som virksomhedsleder og virksomhedens dna, der skinner igennem, for det skal være noget, der er naturligt og ikke påtaget, forklarer Martin Brems og fortsætter med at uddybe råd nummer to, der handler om at gå på opdagelse i verdensmålene.

- Tag stilling til dem, og hvis verdensmålene ikke kan bruges, så se på hvad man ellers kan gøre, siger han.

- Det er vigtigt at få lavet en handlingsplan, som hænger sammen med den vision, man har, og som fortæller, hvad man vil gøre helt konkret.

Råd nummer tre og fire drejer sig om at involvere henholdsvis medarbejdere og kunder. At være i aktiv dialog og skabe et fællesskab omkring sine mål.

Endelig handler bæredygtig branding om at fortælle, hvad det er, man gør.

Har egne mål

-Virksomheden skal bruge målene aktivt i sin kommunikation og vise holdningerne. Være autentisk. Hvis du vil skille dig ud, skal du turde virkelig at fortælle, hvad du står for, siger Martin Brems, som selv arbejder med flere af verdensmålene i sin virksomhed.

Det er mål nummer otte, som fokuserer på anstændige jobs og økonomisk vækst og med delmålet: skab bæredygtig økonomisk vækst.

Herudover fokuserer Brems & Co. på mål nummer 12, der er beskrevet som "ansvarligt forbrug og produktion" og delmålet "motivér virksomheder til at agere bæredygtigt".

- Jeg har haft en god dag på kontoret, når jeg har fået mine kunder til at fokusere på bæredygtighed som en central del af deres forretning, strategi, formål og vision, og når deres fastlagte resultater, siger Martin Brems.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Ole Maare-sagen: Skandaløs optræden af advokat

Fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat blev ikke stiftet for at yde bistand til advokatfirmaer, der er på randen af konkurs. Tværtimod: Fonden blev grundlagt for at støtte forskning, blinde, handicappede og kronisk syge. Derfor er det skandaløst, at fondens midler ikke er blevet anvendt til de nævnte formål, men i stedet i overvejende grad er blevet anvendt til at betale regninger til det nu krakkede advokatfirma Maare Advokatanpartsselskab, som den kendte advokat Ole Maare stod bag. Der er tillige stærkt kritisabelt, at der er foretaget et antal ulovlige dispositioner i fonden, sådan som fondens revisor har påpeget, og sådan som avisen har beskrevet det de seneste dage. Disse forhold er nu - helt berettiget - ved at blive undersøgt af Erhvervsstyrelsen. Det er i skrivende stund uklart, hvornår Erhvervsstyrelsens juridiske gennemgang af sagen er afsluttet, men man kan allerede nu med sindsro konstatere, at Maare Advokatanpartsselskab har optrådt amoralsk i sagen. For en fondsformand skal ikke bruge en fonds pengetank som malkeko, og en fondsformand bør ikke både bestyre en fond og samtidig modtage store millionbeløb for at administrere fonden, sådan som Ole Maare har gjort i den konkrete sag. Det er imidlertid en realitet, at Ole Maare i sin egenskab af advokat med den ene hånd har udskrevet dyre advokatregninger til fonden og i sin egenskab af fondsformand med den anden hånd godkendt de samme regninger i fondsbestyrelsen - i øvrigt sammen med en af sine egne ansatte, som var blevet indsat i fondens bestyrelse. Det er helt utilstedeligt. Og skandaløst. Og forbløffende skamløst. Ole Maare har igennem et langt advokatliv været i berøring med masser af mennesker i Odense og omegn. Nu har han med denne sag helt egenhændigt sværtet sit eget navn til. Derfor er sagen skidt for Ole Maare, for fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat - og ikke mindst for alle de mennesker, som fondens millioner kunne være kommet til gavn.

Annonce