Annonce
Debat

Avisen om brotaksterne: Tak til regeringen, men ...

Annonce

Det ligner os ikke at rose regeringen på denne plads. Nu gør vi imidlertid en undtagelse. For det har været en dejlig uge for Fyn.

Først kom meldingen om, at regeringen vil sætte penge af til en - forhåbentlig meget midlertidig - lappeløsning på trængselsproblemerne på Fynske Motorvej. Og derpå kom beskeden om, at regeringen vil sænke brotaksterne på Storebælt over en årrække - endskønt bilisterne selv kommer til at betale regningen via en forlænget tilbagebetalingstid på broen. De to forslag vil imidlertid få positive effekter på både Fyn og i resten af landet, hvis de bliver omsat til virkelighed, og derfor fortjener regeringen trods alt ros.

Fyens Stiftstidende har gennem flere år dokumenteret, at betalingsmuren på Storebælt er en væksthæmmer for hele Danmark. Vi har interviewet nøglepersoner i virksomheder og i erhvervsorganisationer, der alle har tegnet et billede af en broafgift, der gør mere skade end gavn, fordi den mindsker udvekslingen af varer og tjenesteydelser på tværs af landet. Vi har talt med faglige organisationer og forskere og helt almindelige mennesker, som alle har begrundet, hvorfor broafgiften skaber betydelig mindre mobilitet end godt er. Og vi har igen og igen påpeget, at Danmark kunne være et rigere og friere land, hvis brotaksten ikke fandtes.

Derfor er det glædeligt, at regeringen har lyttet til argumenter - ikke blot fra avisen, men fra mange sider - og besluttet sig for at nedsætte taksterne. Forhåbentlig kan der findes et flertal i Folketinget, der vil være med til at nedsætte taksterne på Storebælt - og allerhelst helt fjerne brotaksten. Desuden bør regeringen og resten af Folketinget samtidig sætte en stopper for at bruge broen som malkeko til allehånde andre projekter, der er Storebæltsbroen uvedkommende.

Stiftstidende har gennem flere måneder dokumenteret, at den tosporede motorvej fra Vestfyn frem til det sydlige Odense udgør et alvorligt trafikalt problem, og at det derfor vil være klogt, hvis Folketingets politikere vil leve op til den anlægslov, de vedtog for mere end syv år siden, så motorvejen kan blive udvidet til tre spor. Vi har interviewet trafikofre, organisationsfolk, direktører, chauffører og forskere, som på hver deres måde har begrundet, hvorfor Fynske Motorvej bør blive bedre og bredere. I dagens avis pointerer vi således, at motorvejen ifølge prognoser sander til i trafik allerede i 2020 - om tre år.

Derfor er det glædeligt, at regeringen har lyttet til argumenter og besluttet at udvide motorvejen - også selv om det nuværende forslag om at inddrage nødsporet er en lappeløsning. Lidt har som bekendt også ret, men regeringen bør snarest lægge en plan for og finde finansiering til den fulde udvidelse af motorvejen.

Disse saglige indvendinger kan dog ikke fjerne glæden over, at regeringen lytter til, hvad der er brug for på Fyn. Og derfor fortjener transportministeren og hans kolleger ros og tak.

Det er glædeligt, at regeringen har lyttet til argumenter.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Tvunget til at forlade byrådet efter anmeldelse fra lokal avis: - Det er godt nok det mest usmagelig, jeg har været udsat for

Kerteminde For abonnenter

60 dage for et facebook opslag: - Det er samfundet, der har censureret en folkevalgt politiker, mener forsvarsadvokat

Nyborg

Fængselsansattes formand venter Madsen flyttet til nyt fængsel: Enner Mark og Nyborg er i spil

OB

OB-træner vil konkludere halvvejs

Nordfyn

Efter dommen til vanvidsbilist: Dansk Folkeparti afkræver justitsministeren svar

Annonce