Annonce
Debat

Avisen mener: Nødsporet er en nødløsning

Det er godt og fint og udmærket og dejligt, at regeringen tilsyneladende kan finde et flertal i Folketinget, der vil være med til at forbedre forholdene på den stærkt trafikerede Fynske Motorvej.

Det er imidlertid hverken godt, fint, udmærket eller dejligt, hvis den påtænkte nødløsning - en inddragelse af nødsporet som vejbane i myldretiden - betyder, at den rigtige løsning - en permanent udvidelse af motorvejen fra to til tre spor - bliver udskudt i mange år, sådan som bl.a. energiminister Lars Chr. Lilleholt har antydet her i avisen.

Trængslen på specielt den vestlige del af Fynske Motorvej og de problemer, denne trængsel afstedkommer, er et yderst nærværende og konkret problem for de privatbilister og erhvervschauffører, der trafikerer sig på strækningen. Derfor er der ikke brug for den nødløsning, som regeringen nu lægger op til, men for en permanent løsning i form af en bedre og bredere motorvej.

Det er øjensynligt nødvendigt at minde både regeringens medlemmer og resten af Folketingets politikere om, at man for længst har besluttet at udvide Fynske Motorvej fra to til tre spor på hele strækningen fra Middelfart til Odense. Den beslutning traf man for syv år siden - og den beslutning bør man leve op til. Ikke ved at finde et par hundrede millioner kroner til en nødspors-nødløsning, men ved at finde penge til en varig løsning, der er i overensstemmelse med den beslutning, man traf i 2010.

Trafikken på Fynske Motorvej er vokset markant i de syv år, der er gået, siden den daværende Venstre-ledede regering foreslog Folketinget at udvide Fynske Motorvej. I mellemtiden er antallet af ulykker også vokset. Det samme er antallet af kvæstede. Og antallet af kødannelser. Og antallet af millioner, som danske og udenlandske virksomheder mister, fordi deres varer og chauffører holder på motorvejen og venter. Og venter. Og venter.

Forholdene på Fynske Motorvej er, som Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn så rigtigt siger, elendige, og trafikprognoserne er mildt sagt ikke opmuntrende.

Derfor vil det være passende, hvis nutidens Venstre-ledede regering finder pengene og får lagt en plan for, hvordan og hvornår man kan leve op til det, man i sin tid lovede vælgerne. For Fyn og resten af Danmark har brug for, at den vigtigste hovedfærdselsåre mellem Øst- og Vestdanmark bliver udvidet, så den kan bære det faktiske trafikpres.

Det er godt og fint, at finansminister Kristian Jensen og et flertal i Folketinget vil finde penge til en midlertidig lappeløsning på Fynske Motorvej. Det er trods alt bedre end ingenting. Det er også fint, at Jensen m.fl. lover, at den permanente udvidelse vil blive gennemført på et tidspunkt.

Problemet er, at vi har hørt det før. For syv år siden. Og derfor skal presset på politikerne fastholdes, indtil motorvejen er færdig.

Der er brug for en permanent bedre og bredere motorvejsløsning og ikke for den nødløsning, som regeringen nu lægger op til.

Annonce
Middelfart For abonnenter

Opretter 200 ekstra stillinger i år: Vild vækst i milliardkoncern trækker nye familier til Fyn

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Antallet af indlagte falder med 14

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Kæmpe løft af ældreplejen i Odense: Se hvordan nattens budgetkamp faldt ud

Odense For abonnenter

Scootere og store biler kører til og fra kolonihaver sent om aftenen: - De er der næppe for at klippe hæk

Fyn

Se pressemødet: Politikerne præsenterede Odenses budget

Odense For abonnenter

Byvandreren: - Banegårdspladsen er ikke det bedste at vise frem til nye gæster i byen

Hvem skal passe farmor

Talende dukker, virtual reality og videoproduktion: Ny sosu-uddannelse med fokus på teknologi skal få flere i faget

Danmark

Torsdagens coronatal: Antallet af indlagte falder med 14

Debat

Man bærer på et stort ansvar

Kerteminde

Ivalos handicapcykel fundet hos mand i Odense: - Ih, er tyven kommet med den?

Kultur For abonnenter

TV-klumme: Ud med taberne - vi gider dem ikke på tv

OB

Opondo har sjældent spillet hele kampe, men vokser nu: Moses har mast sig ind med mental styrke

Erhverv For abonnenter

Byggematerialerne er steget markant og håndværkerne har for travlt: Vejomlægning bliver mere end 1,5 mio. kroner dyrere end forventet

Odense

I nat landede forliget: Stort byrådsflertal sender markant millionbeløb til Odenses pressede ældrepleje

Annonce