Annonce
Debat

Avisen mener: Nødsporet er en nødløsning

Annonce

Det er godt og fint og udmærket og dejligt, at regeringen tilsyneladende kan finde et flertal i Folketinget, der vil være med til at forbedre forholdene på den stærkt trafikerede Fynske Motorvej.

Det er imidlertid hverken godt, fint, udmærket eller dejligt, hvis den påtænkte nødløsning - en inddragelse af nødsporet som vejbane i myldretiden - betyder, at den rigtige løsning - en permanent udvidelse af motorvejen fra to til tre spor - bliver udskudt i mange år, sådan som bl.a. energiminister Lars Chr. Lilleholt har antydet her i avisen.

Trængslen på specielt den vestlige del af Fynske Motorvej og de problemer, denne trængsel afstedkommer, er et yderst nærværende og konkret problem for de privatbilister og erhvervschauffører, der trafikerer sig på strækningen. Derfor er der ikke brug for den nødløsning, som regeringen nu lægger op til, men for en permanent løsning i form af en bedre og bredere motorvej.

Det er øjensynligt nødvendigt at minde både regeringens medlemmer og resten af Folketingets politikere om, at man for længst har besluttet at udvide Fynske Motorvej fra to til tre spor på hele strækningen fra Middelfart til Odense. Den beslutning traf man for syv år siden - og den beslutning bør man leve op til. Ikke ved at finde et par hundrede millioner kroner til en nødspors-nødløsning, men ved at finde penge til en varig løsning, der er i overensstemmelse med den beslutning, man traf i 2010.

Trafikken på Fynske Motorvej er vokset markant i de syv år, der er gået, siden den daværende Venstre-ledede regering foreslog Folketinget at udvide Fynske Motorvej. I mellemtiden er antallet af ulykker også vokset. Det samme er antallet af kvæstede. Og antallet af kødannelser. Og antallet af millioner, som danske og udenlandske virksomheder mister, fordi deres varer og chauffører holder på motorvejen og venter. Og venter. Og venter.

Forholdene på Fynske Motorvej er, som Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn så rigtigt siger, elendige, og trafikprognoserne er mildt sagt ikke opmuntrende.

Derfor vil det være passende, hvis nutidens Venstre-ledede regering finder pengene og får lagt en plan for, hvordan og hvornår man kan leve op til det, man i sin tid lovede vælgerne. For Fyn og resten af Danmark har brug for, at den vigtigste hovedfærdselsåre mellem Øst- og Vestdanmark bliver udvidet, så den kan bære det faktiske trafikpres.

Det er godt og fint, at finansminister Kristian Jensen og et flertal i Folketinget vil finde penge til en midlertidig lappeløsning på Fynske Motorvej. Det er trods alt bedre end ingenting. Det er også fint, at Jensen m.fl. lover, at den permanente udvidelse vil blive gennemført på et tidspunkt.

Problemet er, at vi har hørt det før. For syv år siden. Og derfor skal presset på politikerne fastholdes, indtil motorvejen er færdig.

Der er brug for en permanent bedre og bredere motorvejsløsning og ikke for den nødløsning, som regeringen nu lægger op til.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydfyn For abonnenter

Beskylder søfartsmuseum for at være uprofessionelt: Brug Facebook til at formidle historie - ikke private holdninger

Annonce