Annonce
Debat

Avisen mener: Nødsporet er en nødløsning

Det er godt og fint og udmærket og dejligt, at regeringen tilsyneladende kan finde et flertal i Folketinget, der vil være med til at forbedre forholdene på den stærkt trafikerede Fynske Motorvej.

Det er imidlertid hverken godt, fint, udmærket eller dejligt, hvis den påtænkte nødløsning - en inddragelse af nødsporet som vejbane i myldretiden - betyder, at den rigtige løsning - en permanent udvidelse af motorvejen fra to til tre spor - bliver udskudt i mange år, sådan som bl.a. energiminister Lars Chr. Lilleholt har antydet her i avisen.

Trængslen på specielt den vestlige del af Fynske Motorvej og de problemer, denne trængsel afstedkommer, er et yderst nærværende og konkret problem for de privatbilister og erhvervschauffører, der trafikerer sig på strækningen. Derfor er der ikke brug for den nødløsning, som regeringen nu lægger op til, men for en permanent løsning i form af en bedre og bredere motorvej.

Det er øjensynligt nødvendigt at minde både regeringens medlemmer og resten af Folketingets politikere om, at man for længst har besluttet at udvide Fynske Motorvej fra to til tre spor på hele strækningen fra Middelfart til Odense. Den beslutning traf man for syv år siden - og den beslutning bør man leve op til. Ikke ved at finde et par hundrede millioner kroner til en nødspors-nødløsning, men ved at finde penge til en varig løsning, der er i overensstemmelse med den beslutning, man traf i 2010.

Trafikken på Fynske Motorvej er vokset markant i de syv år, der er gået, siden den daværende Venstre-ledede regering foreslog Folketinget at udvide Fynske Motorvej. I mellemtiden er antallet af ulykker også vokset. Det samme er antallet af kvæstede. Og antallet af kødannelser. Og antallet af millioner, som danske og udenlandske virksomheder mister, fordi deres varer og chauffører holder på motorvejen og venter. Og venter. Og venter.

Forholdene på Fynske Motorvej er, som Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn så rigtigt siger, elendige, og trafikprognoserne er mildt sagt ikke opmuntrende.

Derfor vil det være passende, hvis nutidens Venstre-ledede regering finder pengene og får lagt en plan for, hvordan og hvornår man kan leve op til det, man i sin tid lovede vælgerne. For Fyn og resten af Danmark har brug for, at den vigtigste hovedfærdselsåre mellem Øst- og Vestdanmark bliver udvidet, så den kan bære det faktiske trafikpres.

Det er godt og fint, at finansminister Kristian Jensen og et flertal i Folketinget vil finde penge til en midlertidig lappeløsning på Fynske Motorvej. Det er trods alt bedre end ingenting. Det er også fint, at Jensen m.fl. lover, at den permanente udvidelse vil blive gennemført på et tidspunkt.

Problemet er, at vi har hørt det før. For syv år siden. Og derfor skal presset på politikerne fastholdes, indtil motorvejen er færdig.

Der er brug for en permanent bedre og bredere motorvejsløsning og ikke for den nødløsning, som regeringen nu lægger op til.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Lego-familien stopper solcelleplaner ved fynsk Gods: Skaber kæmpe naturprojekt i stedet

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Letbanens åbning vaklede i ugerne før valget: Comsa havde meldt ud, at tidsplanen ikke holdt

Assens For abonnenter

Der er i 2021 søsat planer, der kan skabe over 200 nye boliger i området: - Det er lidt vanvittigt

Erhverv

Pakkerne hober sig op: Kom nu og hent dem

Nordfyn For abonnenter

Udvalgsformand om kæmpe udvidelse: - Landbruget har altså bare en særstatus i den slags sager

Store mængder ulovligt fyrværkeri smugles til Danmark i posten: I år ser ud til at blive et rekordår

Kerteminde For abonnenter

Mystisk støj kan være skadelig: Nu skal brummende lyd undersøges

Navne

Mogens er Rex: Skulle have sunget for paven, men så blev paven skudt

Kerteminde

Øv, øv, øv: Søren var i god tro, men vinduer er ulovlige og skal skiftes

Forsvaret forurener campingejers fiskesø: - Gå i gang med at rense op nu

Livsstil

Prisvindende kok taler af erfaring: - Alle kan lære at spise østers

Navne For abonnenter

Han byggede H.C. Andersen Hotel  og var ikke færdig med forretninger: Richard Wilhjelm blev 93 år

Erhverv

Claus klar til at sætte sin jord under vand for at redde klimaet: Men vi skal jo lige være enige om prisen først

Annonce