Annonce
Faaborg-Midtfyn

Avisen fik lappet Ninas vejhul: - Vores lille vej er endelig blevet opdaget

Nina Wellejus føler, at de små veje ikke bliver prioriteret af kommunen. Hun er derfor glad for, at en stor del af hullerne på Kasbækvej nu er lappet. Foto: Ane Johansen
Det var en glad Nina Wellejus, der torsdag formiddag fik lappet et hul i vejen på Kasbækvej, hvor hun bor. Det skete som et led i avisens kampagne Vores veje.

Nr. Broby: - Det er fantastisk. Jeg er glad for, at vores lille vej endelig er blevet opdaget.

Sådan lyder det fra Nina Wellejus, efter avisen sammen med Faaborg-Midtfyn Kommune torsdag lappede nogle af de huller, som længe har generet beboerne på Kasbækvej lidt uden for Nr. Broby.

Læserne har de seneste uger i forbindelse med den journalistiske kampagne Vores veje kunnet sende billeder af huller i vejene ind til avisen, og torsdag blev det værste vejhul altså lappet.

- Vi har meget tung trafik herude, som ødelægger vores lille bitte vej og laver kæmpe huller, som ikke er særligt behagelige at ramle ned i, når man kører, siger Nina Wellejus og tilføjer, at det særligt er i kanterne, at vejen smuldre.

Hun bor selv på vejen sammen med sin mand og datter, og de går ofte ture med hunden langs vejen. Fremover behøver de nu ikke at styre uden om store huller, når den firbenede skal luftes.

Annonce
Far og søn, Michael og Mikkel Olsen, arbejder begge for Arkil, som lapper huller i flere kommuner - herunder Faaborg-Midtfyn. Foto: Ane Johansen

Holder et år

Far og søn, Michael og Mikkel Olsen, har nemlig lagt ny asfalt på Kasbækvej. De arbejder begge for firmaet Arkil, som Faaborg-Midtfyn Kommune har ansat til at vedligeholde størstedelen af vejene.

- Vi renser det lige op, og så sprøjter vi kanterne. Og så bliver der lagt asfalt i selve hullerne, forklarer Michael Olsen, mens han tager en lille pause for at tale med avisen.

Han vurderer, at det vil tage omkring to timer at lappe hele strækningen på omkring 1000 meter.

- Her er det kun ude i kanterne. Det tager ikke så lang tid. Nogle veje er der mange små huller i, og så kan det godt tage længere tid, siger Michael Olsen og tilføjer, at lappeløsningen holder et år til halvandet.

- Og så kan vi komme herud igen.

Generelt god stand

Afdelingsleder i Natur og Trafik Ole Tyrsted Jørgensen forklarer, at kommunens veje generelt er i god stand, men opfordrer folk til at melde ind til kommunen, hvis de støder på et hul.

- Vi håber, folk bruger vores Giv et praj-app, for så kan vi med det samme se, hvor hullet er, og om vejen er kommunal, siger han.

- Hvis hullet er mere end fem centimeter dybt, så betragter vi det som slaghul, som er akut. Og så skal det laves hurtigt. Som denne vej, der er en klasse tre-vej, så skal det laves inden for 10 dage, forklarer Ole Tyrsted Jørgensen.

Sådan så et af hullerne på Kasbækvej ud, inden det torsdag blev lappet. Foto: Ane Johansen

Ikke flere penge til asfalt

Formand for Teknik- og Miljøudvalget Søren Kristensen (V) er også godt tilfreds med vejenes standard.

- Men nogle steder er der selvfølgelig plads til forbedringer. Hver gang der er et hul i en vej, så er det beklageligt, og det skal vi have rettet op på hurtigt muligt. For hver gang der er et hul, er der større risiko for skader på enten personer eller materiel, pointerer politikeren.

Der er dog ikke udsigt til flere penge til at lappe huller eller asfaltere veje.

- Det er en hver udvalgsformands drøm at få flere penge tilført, så vi kan optimere det endnu mere. Men med de budgetmæssige udfordringer, vi har i indeværende år og nok også næste år, så står det ikke lige for, mener Søren Kristensen.

Nina Wellejus er imidlertid godt tilfreds med, at en stor del af Kasbækvej nu er blevet lappet.

- Det er en god start. Men så kan vi ringe til kommunen i morgen igen for at få lappet resten oppe ved svinget, griner hun.

 

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce