Annonce
Udland

Avis: Huawei spår fald i salg til udlandet på 40-60 procent

Den kinesiske telegigant Huawei overvejer ifølge Bloomberg at tage en ny smartphonemodel af markedet.

Kinesiske Huawei Technologies forbereder sig på et fald på 40-60 procent i antallet af leverancer af smartphones til udlandet.

Det oplyser anonyme kilder til finansmediet Bloomberg ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Efter planen skal den nyeste smartphonemodel, Honor 20, lanceres i Europa 21. juni. Men den kinesiske telegigant overvejer angiveligt allerede nu at tage den af markedet.

Huawei har nedsat en gruppe, der skal overvåge salget i blandt andet Storbritannien og Frankrig. Herefter vil man tage stilling til, hvorvidt salget skal stoppes helt.

I stedet for Europa satser Huawei nu på at sætte sig på mindst halvdelen af det kinesiske marked.

Meldingen kommer på et tidspunkt, hvor USA har indledt en global kampagne for at overbevise dets vestlige allierede om, at de bør udelukke Huawei fra det kommende 5G-netværk.

Det sker af frygt for, at selskabet vil blive brugt af Beijing til spionage.

Kina har for nylig vedtaget en lov, som forpligter kinesiske virksomheder til at hjælpe regeringen med national sikkerhed. Det har øget bekymringen i Vesten. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Også EU-Parlamentet har opfordret til handling på EU-plan mod de sikkerhedstrusler, der kan være forbundet med Kinas voksende teknologiske tilstedeværelse i EU.

Der er navnlig bekymring for, at kineserne ved etableringen af 5G-netværket kan have indbygget "bagdøre" med henblik på spionage og overvågning.

Huawei, som er den største globale producent af netværksudstyr, har afvist de mange beskyldninger. Virksomheden har ikke ønsket at kommentere sagen over for Bloomberg eller Reuters.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce