Annonce
Udland

Avis: Bevæbnede patruljer skal beskytte EU's grænser

Kommissionsformand vil onsdag foreslå, at EU opretter en 10.000 mand stor patrulje, som skal overvåge grænser.

EU er klar med et kontant bud på at bremse migrantstrømmene mod Europa.

Jean-Claude Juncker, formand for EU-Kommissionen, vil onsdag præsentere et forslag om etablering af en 10.000 mand stor og bevæbnet EU-grænsepatrulje, som skal beskytte EU's ydre, men også indre grænser.

Det skriver Kristeligt Dagblad.

Avisen har fra kilder fået bekræftet oplysninger, som den internationale erhvervsavis Financial Times mandag bragte, om at Juncker vil afsløre udspillet om grænsevagter, når han holder sin tale om unionens tilstand i Europa-Parlamentet i Strasbourg.

En unavngiven EU-diplomat beskriver over for Financial Times planen som "sandhedens øjeblik", hvis Europa ønsker at bevare tilliden til Schengen-zonen, der gør det muligt for EU-borgere at bevæge sig frit i 26 lande.

Tanken er, at patruljen skal oprettes i 2020. Den skal opsnappe nye ankomster til Europa, standse ulovlig færden mellem EU-lande og fremskynde hjemsendelser af migranter, som ikke har ret til asyl i Europa.

Patruljen skal også have mulighed for at operere i lande uden for EU, hvis disse lande indvilger i det.

Og de europæiske grænsevagter kan blive en del af løsningen på at reducere migrantstrømmen imod Europa.

Det mener Sergio Carrera, seniorforsker ved Centre for European Policy Studies og specialist i EU's migrationspolitik.

- Der er i øjeblikket ikke nogen særlig stor solidaritet mellem de enkelte medlemslande. Jeg tror ikke, at dette kan løse alle problemer, men det kan hjælpe de medlemsstater, der føler sig overladt til sig selv, siger Sergio Carrera til Kristeligt Dagblad.

Han mener, at forslaget bør være en del af en samlet pakke på asylområdet. Udspillet skal dog også ses som led i det fælles europæiske ønske om et forandret europæisk asylsystem, som blev præsenteret på et EU-topmøde i sommer.

Her blev EU's 28 stats- og regeringsledere blandt andet enige om at undersøge muligheden for at etablere såkaldte opsamlingscentre i tredjelande for flygtninge og migranter.

Der skal også etableres opsamlingscentre internt i EU for flygtninge og migranter, som reddes i EU-farvand, og derfor ikke kan sejles til Afrika.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce