Annonce
Livsstil

Autoriseret laboratoriebejdse

Her har vi den autoriserede opskrift på laboratoriebejdse, som man før i tiden kunne købe på apoteket. Det skal bemærkes, at ingredienserne ikke er helt ugiftige.

Kære Kjeld Bjerre - jeg har just læst om dine kvaler med at hitte en opskrift på laboratoriebejdse, og så rykker det lidt i en gammel farmaceut for at hjælpe ...

Engang hed det vist "Bare spørg på apoteket". Derfor får du her den rigtige opskrift fra FDA (Formler udgivet af Danmarks Apotekerforening) fra 1950. I opløsningerne indgår kaliumdichromat og anilinhydrochlorid, der begge er noget giftigt, kræftfremkaldende stads, så opløsningerne bør håndteres af professionelle.

Ved behandling af træet med de to komponenter oxideres anilinen til anilinsort, og man fik ganske rigtigt de flotteste sorte bordplader i laboratoriet. Kaliumchlorat er vist mere anvendeligt til pyroteknik!

Venlig hilsen Lene Michelsen

Annonce

! Hej Lene - skal vi ikke bare sige, at nu er læserne advaret om ingrediensernes giftighed, og så må det være op til den enkelte at beslutte, hvad de vil bruge informationen til.

Farmaceutisk hilsen

Kjeld Bjerre

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce