Annonce
Middelfart

Aulby Kultur- og Idrætsforening er i spil til fællesskabspris

Aulby Kultur- og Idrætsforening er nomineret til prisen Fantastiske Fællesskaber. Arkivfoto

Middelfart: Aulby Kultur- og Idrætsforening (AKI) er blandt fem nominerede til prisen Fantastiske Fællesskaber og en præmie på 100.000 kroner.

Pengene vil falde på et tørt sted, for AKI, som fik sæsonstarten dette efterår ødelagt af en vandskade på Aulbys gamle skole, hvor foreningen holder til.

Fantastiske Fællesskaber er en pris, som alle TV 2-regioner uddeler efter at have fundet det stærkeste lokale fællesskab.

AKI er historien om foreningen, der fik flyvehøjde, selv om folkene bag faktisk havde set foreningen have kurs mod afgrunden, da den lokale skole lukkede i 2011.

- Vores fællesskab er særligt, fordi vi formår at samle så mange lokale om mange forskellige aktiviteter på trods af skolelukning og butiksdød, siger Pernille Hartmann, som er bestyrelsesmedlem i AKI og sendte indstillingen til TV 2 Fyn.

Annonce

Stem på sms

AKI rummer alt fra gymnastikhold for de helt unge børn til syklub og kortklub for de ældre.

I AKI er de allerede begyndt at drømme om, hvad pengene kan bruges til.

- Vi vil bruge en del af pengene på en stor trampolin til vores gymnastikhold, andre redskaber samt aktiviteter på tværs af foreningen, siger Pernille Hartmann.

Hvem der får prisen afgøres 21. november. Alle kan deltage i afstemningen om, hvem der har fortjent at vinde. Det foregår via sms-afstemning.

Vil du stemme på AIK, så skal du sende en sms med teksten FYN 3 til 1272.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fred friskolerne

Man kan sagtens sidde tilbage med en fornemmelse af, at det var tomme tønder, der buldrede, da Socialdemokratiet allerede fra årets begyndelse varslede store nedskæringer på friskoleområdet. Sådan gik nemlig ikke, da finanslovforhandlingerne i sidste uge faldt på plads og godt for det. For ikke alene ville det give mange kommuner et øjeblikkeligt problem med at finde plads til de friskoleelever, der risikerede at sive tilbage til folkeskolen, hvis der var udsigt til en større stigning i friskolernes egenbetaling. Det ville også ramme hårdt i de mindre byer i de kommunale udkanter, hvor engagerede lokale kræfter har forsøgt at sikre områdets fremtid ved at holde liv i den lokale skole, som lokalpolitikerne i stordriftens navn har lukket. Friskoler, der er vokset frem på gammeldags dyder som medbestemmelse og demokrati, og som regeringspartiet næppe kan være oprigtigt interesseret i at spænde ben for. End ikke selv om de 300 millioner kroner, undervisningsministeren varslede at ville tage fra driften af de 550 friskoler, kortvarigt ville pynte et andet sted i statens budget. De buldrende tønder og det kritiske blik på friskolerne var til at begribe, hvis de skyldtes, at skolerne ikke fulgte lovgivningen, eller hvis de underviste efter helt andre principper og i andre fag end dem, folkeskoleloven bekender sig til. Men virkeligheden er jo, at mange af friskolerne er oprettet på geografiske områder, hvor kommunerne for længst har sluppet deres ansvar. Med den månedlange debat om skolernes økonomi kan usikkerhed for fremtiden imidlertid være plantet så dybt i friskolemiljøet, at regeringen bør forsikre skolerne om, at debatten ikke kommer til at gentage sig til næste år. Og ikke nok med det: Regeringen skylder at sikre skolernes fremtidige eksistens og frede dem, så de kan bruge deres engagement på det, de er bedst til - at undervise børn i deres nærområde. Andet kan hverken skoler, elever eller forældre være tjent med.

Annonce