Annonce
Biler

Audi R8 smider trækket på forakslen

Den nye baghjulstrukne Audi R8 RWD byder på sammen 5,2 liters V10 motor med 520 hk som Quattro-modellen, men den er lettere. Foto: Audi
Sportsvognen Audi R8 kommer nu også i en version, der udelukkende har baghjulstræk mod ellers Quattro firehjulstræk.

Det er nærmest den omvendte verden først at lancere en firehjulstrukket version og så udvide med en baghjulstrækker. Men det er tilfældet hos Audi, der efter en årrække med Quattro firehjulstræk i den vævre R8 nu også søsætter en serieproduceret model med rent træk på baghjulene.

Forklaringen er, at den lettere og mere enkelt opsatte model, kaldet Audi R8 V10 RWD, giver en anden form for køreglæde.

Den har samme funktioner som de andre R8 V10-modeller, hvilket omfatter V10-centermotoren, som her har 540 hk mod 570 hk i Quattro-versionen. Den baneorienterede søstermodel, R8 LMS GT4, som også har baghjulstræk, kommer nu med nyt design og optimeret køredynamik.

Audi har tidligere lanceret en begrænset serie på 999 biler med baghjulstræk, kaldet RWS, som altså nu bliver en permanent del af modelprogrammet.

Annonce

Lynhurtig V10’er

Audi R8 V10 RWD kommer både som Coupé og Spyder. Den har en bredere og fladere grill, og under kanten på motorhjelmen er der tre smalle slidser, som er en påmindelse om mærkets ikon fra 1984, Audi Sport Quattro.

Ellers er der blandt andet udvendige detaljer i karbon, mens de såkaldte sideblades er lakeret i Mythos-sort metallak.

Omdrejningspunktet i den lave racer er V10-sugemotoren, som har en helt speciel symaskineagtig lyd og kan reagere lynhurtigt. Den 5,2-liters sag har et moment på 540 Nm, som altså matcher antallet af hk og topper ved 6500 omdr. Det skubber coupéen af sted fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,7 sekunder, hvilket er en tand langsommere end den firehjulstrukne version, mens Spyderen klarer det på 3,8 sekunder.

Topfarten for de to modeller er henholdsvis 320 og 318 kilometer i timen.

Tillader drifting

De legesyge vil sikkert anerkende, at baghjulstrækket giver mulighed for kontrollerede drifts, når føreren vælger indstillingen ”Dynamic” i Audis drive select-system og indstiller stabilitetskontrollen ESC til ”Sport”. Det sker med føling på asfalten gennem 19-tommer støbte fælge med 245/35-dæk foran og 295/35-dæk bagpå.

Fordelingen af akseltrykket er 40:60 i coupéen, som vejer 1595 kg, hvilket gør den cirka 65 kg lettere end den firehjulstrukne model. Mens spyderen med sine 1695 kg vejer 55 kg mindre.

Som alle R8-modeller har de nye varianter et karosseri, der er lavet af aluminium og store dele kulfiber.

De to R8-modeller bygges stort set med håndkraft på fabrikken Böllinger Höfe i tyske Neckarsulm. Den nye R8 V10 RWD lanceres i starten af 2020, men den vil dog umiddelbart ikke blive taget til Danmark.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Nordre Havnekaj var vurderet til op mod 51 millioner kroner: Kommunen fik ni millioner kroner

forside

Svensk musikstjerne med bånd til vestjysk familie er død: Roxette-forsanger fik debut i Danmark foran Skjern Bank

Annonce