Annonce
Gear

Aston Martin vil også have en høj bil

Den kommende høje Aston Martin er så tæt på produktion, at producenten er klar med billeder af bilen, der skulle have samme sportslige køregenskaber som de mere jordnære modeller. Foto: Aston Martin

Det engelske James Bond-mærke tester sin første SUV, som varsler nye tider for Aston Martin.

Hæderkronede Aston Martin er nu klar til at gå i højden. Den bebudede SUV er nemlig tæt på, viser en række testbilleder fra den engelske fabrik, hvis folk i internationale medier betegner nyheden som en af de vigtigste modeller for producenten i mærkets 100-årige historie.

Den høje Aston Martin er foreløbig døbt DBX, men mon ikke der kommer et mere mundret officielt navn, før modellen lanceres i slutningen af næste år.

Her vil modellen gå i direkte clinch mod biler som den mere bombastiske Bentley Bentayga og den avantgardistiske Lamborghini Urus. Men den skal levere en køreoplevelse, som fuldt ud matcher det, som du ellers oplever i de andre modeller med det vingede logo, lyder det fra Matt Becker, som er chefingeniør hos Aston Martin.

Annonce
De let buttede former dækker over en høj bil, der vil blande sig i bilernes absolutte superliga. Foto: Aston Martin

Bygges i Wales

Producenten har ikke meldt videre ud omkring motorbestykningen på DBX, men ifølge udenlandsk motorpresse bliver der tale om den 4,0-liters V8-motor med dobbelt turbolader fra Mercedes AMG, som også findes i Vantage og DB11 V8. Eldrift ligger ikke ligefor i denne model, men på sigt skal hele programmet rulles ud med hybrid-modeller og rene elbiler, som vi ser andre steder. Og der skal være en variant af alle modeller i 2025.

Det sker dog sideløbende med Lagonda, som ikke alene har været navnet på mærkets store limousine, men som også bliver et nyt mærke for elbiler hos Aston Martin. Her bliver første model en meget futuristisk SUV-agtig model, som ventes på gaden i 2021.

Den nye DBX, der produceres i aluminium, indvarsler også en ny fase, da den bygges på Aston Martins nye fabrik i St. Athan, Wales. Den tredørs testbil kommer i den endelige version med fem døre, og den siges at få en front a la den seneste Vantage, som netop er gået i produktion.

Under huden er der også masser af teknologi, som er hentet fra Aston Martins tætte samarbejde med Mercedes AMG.

Spørgsmålet er så, om James Bond nu skal til at køre SUV? Ja, hvorfor ikke.

Det er helt i tidens ånd med høje biler, og det er skam sket tidligere, at en engelsk premium SUV blev lanceret af en eller flere superhelte. Det foregik, da den første Range Rover blev lanceret over stok og sten i et afsnit af den engelske action tv-serie "The Persuaders", som herhjemme hed "De uheldige helte", og hvor den engelske skuespiller Roger Moore sad bag rattet i den højrestyrede bil, sammen med amerikanske Tony Curtis.

Selv samme Roger Moore debuterede kort tid efter i Bond-filmen "Live and Let Die" og fortsatte i en lang stribe film efter. Så det ligger lige til højrebenet.

Foto: Aston Martin
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce