Annonce
Kultur

"Askepot" når i mål trods to sygemeldinger

En coronasmittet Emma Oemann meldte fra til rollen som Askepots stedsøster, Tisbe. Nu overtager den raskmeldte mezzosopran i stedet hovedrollen som Askepot. Foto: Skovdal Nordic
Feberredning på Operaen. Først blev Askepots stedsøster syg. Så blev Askepot syg. Nu overtager den raskmeldte stedsøster, Emma Oemann, Francine Vis' rolle som Askepot.
Annonce

Når Den Fynske Opera fredag 30. oktober har premiere på Rossinis opera, ”Askepot”, bliver det ikke med Francine Vis i titelrollen.

Ødemer på stemmebåndet, der er en af de værste skader, en operasanger kan pådrage sig, har tvunget den hollandskfødte mezzosopran på længere tids sygemelding.

At Francine Vis’ afløser stod klar i kulissen, er mere tilfældigheder og held end forstand - og tilfældigheder af den slags man ikke kan planlægge sig ud af.

- Når Emma Oemann med timers varsel kunne overtage rollen, var det, fordi hun allerede var i huset. Hendes navn var tilmed i programmet, for hun skulle have sunget Askepots stedsøster, Tisbe, men midt i september blev hun smittet med corona, fortæller instruktøren Anne Barslev.

Midt i prøveforløbet stod det klart, at Emma Oemann ikke nåede at blive rask, så Den Fynske Opera måtte i hast finde en afløser.

- Heldigvis kunne Sidsel Eriksen kunne træde til med kort varsel, siger en glad Anne Barslev.

Annonce

Mareridtet gentog sig

At mareridtet skulle gentage sig for "Askepot"-holdet få uger senere, da nedtællingen til premieren så småt var begyndt, kunne ingen have forudset.


Normalt ville jeg bruge et halvt år på at arbejde med en rolle som den her - nu har jeg to uger.

Emma Oemann, mezzosopran


- Små operahuse som vores har ikke økonomi til at engagere understudies, sangere der i sygdomstilfælde kan overtage eller vikariere i de bærende roller. Så da Francine Vis måtte melde sig syg, var det rent held, at Emma Oemann netop var blevet raskmeldt. Hun stod stadig på Den Fynske Operas lønningsliste, så hun var begyndt at sidde med ved prøverne, siger Anne Barslev og fortsætter:

- Ud over at overvære prøverne øvede Emma også på Askepots parti, som jo er skrevet for mezzosopran, så det har givet hende et forspring på fire-fem øvedage i stedet for de seks timers varsel, som operasangere oftest må nøjes med i akutte tilfælde.

Annonce

Lærte rollen på to uger

For den Emma Oemann har det været nogle intense uger. Især den sidste uge op til premieren har det krævet den helt rigtige balance mellem at øve og restituere.

- Normalt ville jeg bruge et halvt år på at arbejde med en rolle som den her - nu har jeg to uger. Så jeg tænker på rollen konstant, og jeg skal virkelig holde mig fra at øve hele tiden. Det er en balancegang, for Askepot er en enormt stor rolle med mange koloraturer (melodier udsmykket med mange hurtige noder og triller, red.), så der er nok at arbejde med, men jeg risikerer at overanstrenge stemmen, hvis jeg øver for meget, siger Emma Oemann.

Annonce

Noder, ord og skuespil

Stemmen er blot ét af flere redskaber, hun skal have på plads. Ud over noder og tekst er der også selve skuespildelen.

- Jeg har jo set, hvordan Francine Vis har skabt en virkelig smuk og følsom Askepot, men jeg er ikke Francine, så jeg er nødt til at spille Askepot på min egen måde. Det bliver ikke en radikalt anden Askepot, det er klart, at rollen vil få et andet udtryk, når det er mig, der spiller den, siger mezzosopranen, der roser hele holdet, som knokler for at "klæde hende på" til rollen.

- Alle er så gode ved mig. De giver mig mange små hint på scenen, når vi øver. Jeg håber ikke, det bliver nødvendigt til premieren, men her i opløbet er det fantastisk med al den støtte, siger Emma Oemann.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Lokal entrepenør klagede over giftigt pcb: Nu har Arbejdstilsynet været i Kerteminde

Annonce