Annonce
Sydfyn

Arriva: - Vi er selvfølgelig kede af, at det nye signalsystem ikke er blevet prioriteret

Arriva overtager til december togstrækningen mellem Odense og Svendborg, men det biiver uden nye signaler, som det ellers var planen. Pressefoto
Når Arriva overtager driften på Svendborgbanen i slutningen af året, så bliver det uden de nye signaler på strækningen, som ellers var en forudsætning, da aftalen blev indgået.
Annonce

Svendborg: Det bliver Arriva, der fra den 13. december og foreløbigt otte år frem skal køre togene mellem Svendborg og Odense i stedet for DSB. Men Arriva overtager en bane med gamle signaler, og det var ikke en del af planen.

Signalproblemer er skyld i 40 procent af forsinkelserne og aflysningerne på banen, og da Arriva bød ind på strækningen var det med udsigt til nye signaler allerede året efter overtagelse. Nu er planerne udskudt på ubestemt tid. Fyns Amts Avis har spurgt, direktøren for Arriva Tog, Susanne Hejer,  hvordan de forholder sig til det.

I skal overtage Svendborgbanen fra december 2020, hvad betyder de gamle signaler og de dertilhørende problemer for Arrivas drift af Svendborgbanen?

- Udskydelsen af nyt signalprogram på Svendborgbanen bevirker, at vi fra starten ikke får de forbedringer, som et nyt signalprogram skulle give os. Vi skal i stedet arbejde på at forbedre på andre områder. Eksempelvis påtænker vi at have et reservetog stående i Odense, som kan træde til, hvis vi skulle få materieludfordringer.


Vi er selvfølgelig kede af, at det nye signalsystem ikke er blevet prioriteret, da det ville skabe en mere stabil drift

Direktør for Arriva Tog, Susanne Hejer


Da aftalen om, at I skulle overtage driften på banen blev indgået, var de nye signaler nærtforestående. Har det ingen betydning for jer, at I skal forsætte med de fejlbehæftede signaler i mange år endnu?

- Det er korrekt, at det var en forudsætning, at infrastrukturen skulle være opdateret til det nye signalsystem, når vi overtog driften af Svendborgbanen. Det er så ikke sket, og det betyder, at vi fortsætter med at køre på det eksisterende signalsystem. På de strækninger, vi kører i dag, er vi løbende i dialog med Banedanmark, hvor vi kigger på og prioriterer de fejl, der opstår, så vi kan få dem løst bedst muligt. Det vil vi gøre på samme måde på Svendborgbanen, så vi sikrer den mest optimale drift. Og parallelt med det vil vi arbejde på at holde øvrige forstyrrelser på et minimum.

Har nedprioteringen og den manglende tidsplan for implementeringen af  signaler  på Svendborgbanen betydet ændringer i den kontrakt, som I har indgået omkring driften på banen? 

- Vi har vundet et udbud, som er fremstillet af Transportministeriet. På baggrund af det, har vi indgået en kontrakt med Transportministeriet, der dækker den nye periode, og ikke med Banedanmark. Som operatør hæfter vi ikke for de fejl og forstyrrelser, der er relateret til signalsystemet, og derfor er der ikke nogle konkrete ændringer.

Signalfejl er skyld i næsten halvdelen af forsinkelser og aflysninger på banen. Hvordan vil I levere høj punktlighed og tog til tiden, som signalforholdene er på Svendborgbanen nu - og til december?

- Svendborgbanen er en vigtig strækning for Arriva, og den har høj prioritet for os. Vi er selvfølgelig kede af, at det nye signalsystem ikke er blevet prioriteret, da det ville skabe en mere stabil drift. Men der ligger et stort potentiale i den del af forstyrrelserne, som vi har mulighed for at påvirke.

Kan Svendborg-Odense pendlerne forvente tog til tiden, når I overtager banen i december, selvom signalerne ikke er skiftet?

- Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at kunderne oplever høj kvalitet på Svendborgbanen. Vores mål er at levere punktlighed og tog til tiden, og det vil vi naturligvis arbejde benhårdt på at leve op til under de forudsætninger, der nu engang er.

Sagen kort

Svendborgbanen var oprindeligt prioriteret højt i udrulningen af det nye signalsystem på grund af massive problemer med aflysninger og forsinkelser på strækningen. Men der er stadig lange udsigter til det signalsystem, der oprindeligt skulle installeres på banen i 2019.

I 2017 traf politikerne, i samarbejde med Banedanmark, nye beslutninger omkring signalprojektet på grund af markante forsinkelser i udrulnigen af det nye system. Her blev planerne for Svendborgbanen fremrykket til 2021, men det har vist sig heller ikke at holde stik. Tidligere i år krævede de fynske borgmestre en melding fra transportministeren, og her lød svaret, at de nok skulle vente til 2022.

Inden sommerferien lød vurderingen imidlertid, at signalerne tidligst ville komme mellem 2024 og 2026 på grund af forsinkelserne og opprioritering af en række strækninger på Sjælland.

Men det står nu klart, at der ikke findes en konkret plan for, hvornår de nye signaler kommer til Svendborgbanen, og derfor er der igen garanti for, at det overhovedet bliver imellem 2024 og 2026.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce