Annonce
Kultur

Arne er klovn og skuespiller - og helt sig selv

Arne Bjørk har skabt en sortnæset klovn, der - trods navnet Den Stille Klovn - er en storsnakkende fætter til klovnen Joey, som mange kender fra forestillingerne i Det Mindste Cirkus. Foto: Kim-Yen Nguyen
Arne Bjørk spiller klovnen, som kan få folk til at le og græde, men ikke magter at standse verdens grusomhed. Instruktøren Liselotte Krogager fortæller om monologen.
Annonce

Arne Bjørk blev uddannet fra Odense Teaters Elevskole, som den hed i 1967. Men i stedet for slavisk at følge den udstukne kurs forfulgte han sin cirkusdrøm fra barndommen i 1940'ernes Odense.

Drengedrømmen blev til virkelighed i Cirkus Benneweis - og i 50 år har Arne Bjørk kunnet kalde sig skuespiller og klovn. Han er også cirkusdirektør for Det Mindste Cirkus, som han og hustruen Vibeke driver.

Når han fra på torsdag optræder med monologen "Den stille klovn" på U-teaters miniaturescene i kælderen under Odense Teaters, er det i rollen som klovn og skuespiller - men også som sig selv.

Det fortæller forestillingens instruktør, Liselotte Krogager, som også selv er uddannet på Odense Teater og flere gange har spillet sammen med Arne Bjørk.

Annonce

Stumper til en mosaik

I to af de somre, hvor Arne Bjørks cirkus holdt til i Møntergårdens have med forestillingen "Den mindste klovn", instruerede Liselotte Krogager ham som klovnen Joey.

Så klovnen Joey, der er Arne Bjørks egen opfindelse, kender hun bedre end de fleste. Joey er en umælende og poetisk klovn, der i sin lille kuffert gemmer en herlighed af musikinstrumenter og finurlige tryllenumre.

- Det er ikke Joey, der får stemme i monologen, selv om fortælleren er en klovn. Arne udgav først "Den stille klovn" som bog, og det er dén, han og Odense Teaters dramaturg, Mathias Rosenkrands Bech, har syet om til teaterbrug, siger Liselotte Krogager.

Instruktøren Liselotte Krogager er som skuespiller vant til at optræde med soloforestillinger om dansk teaters store komedienner, og hun misunder ikke Arne Bjørk, der har skullet lære de mange ord i "Den stille klovn" udenad. Foto: Michael M. Kjær

Hun beskriver forestillingen som en mosaik. Stumper fra bogens noveller, historiske begivenheder og refleksioner om tro og eksistens bliver sammen med splinter fra et langt livs poetiske øjeblikke til et spejl, som han og publikum kan spejle sig selv og verden i. En verden fuld af vemod, lykke, undren, håb og afsavn.

Annonce

Gennemsyret af kærlighed

- Arne har været klovn og skuespiller hele livet. På teatret bliver han opfattet som klovn og i cirkus som skuespiller, men hans særlige gave har været at forløse begge sider af sit talent. Det er også det, han gør i bogen, der er gennemsyret af kærlighed til klovnen og skuespilleren - og skrevet med den ro og indsigt, det giver at nærme sig de 80.

Monologen skildrer Den Stille Klovns rejse gennem tiden, og Liselotte Krogager forklarer, at klovnen undervejs på dannelsesrejsen opdager, at han kan få mennesker til at le og græde:

- Men Den Stille Klovn må også indse, at det ikke står i hans magt at standse de grusomheder, mennesker begår mod hinanden. Og selv om det kan være svært at fatte, hvorfor vi overhovedet har en Gud, sådan som verden ser ud, er klovnens svar: næstekærlighed.

Annonce

Forbudt for børn

Det er alvorlige emne og store spørgsmål, teksten stiller, men Liselotte Krogager understreger, at tragikken går hånd i hånd med komikken:

- Klovnens væsen er at kunne smile, mens han græder indeni, og det kan Den Stille Klovn. Men det er vigtigt at understrege, at forestillingen ikke er teater for børn.

"Den stille klovn"

Monolog bygger på Arne Bjørks bog, "Den stille klovn", der udkom på Det Mindste Cirkus Forlag i 2018.

Manuskript: Arne Bjørk og Mathias Rosenkrands Bech.

Instruktion: Liselotte Krogager.

Lyddesign: Bent Lundgaard.

Lysdesign: Jonas K. Thompson.

Produktion: Det Mindste Cirkus og Teater Gyda.

Monologen, der varer halvanden time, gæstespiller fra 29. oktober til 7. november i U-Teater, der ligger i Odense Teaters kælder - indgang fra parkeringspladsen bag teatret.

"Den stille klovn" er IKKE en børneforestilling.

Som instruktør er Liselotte Krogagers opgave at skabe klarhed, så publikum opfanger, at Arne Bjørk veksler mellem rollerne som dreng, klovn og bedstefar.

Hun er øjnene udefra, overblikket, som blot ved at erstatte klovnens glade, røde næse med en sorgmodig sort kan flytte opmærksomheden fra gøgl og grin til eftertanke.

Annonce

Storsnakkende klovn

I modsætning til Joey er Den Stille Klovn en storsnakker, og de ekstremt mange ord i monologen har gjort prøveforløbet krævende og prøvedagene ekstra korte:

- Når man er alene på en scene, som Arne er her, kan man højst knokle med stoffet to-tre timer om dagen. Hjernen kan ikke kapere at arbejde så koncentreret i længere tid, og i en monolog mangler man de pauser, man naturligt får, hvis man er flere på scenen.


Arne har været klovn og skuespiller hele livet. På teatret blev han opfattet som klovn og i cirkus som skuespiller, men hans særlige gave har været at forløse begge sider af sit talent.

Liselotte Krogager, instruktør


At arbejdsdagene har været korte, har ikke forlænget prøveforløbet. Tværtimod blev der tid til den luksus at holde nogle dage fri, så forestillingen nåede at sætte sig lidt inden den sidste spurt:

- Fridagene var tiltrængte, for halvanden uges tid før premieren var vi nået så langt med monologen, at Arne begyndte at trippe efter at få folk i salen. Nu kan vi næsten høre publikums trin på trapperne, og det er godt, siger Liselotte Krogager.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Ulven kommer - med hvad?

Middelfart For abonnenter

Middelfart-præst har døbt, konfirmeret, viet og begravet i 25 år: - Jeg kan godt finde på at sidde og græde på kontoret

Annonce