Annonce
Indland

Arkitekten har 140 kilometer hjem: Træt af spildtid på motorvejen

- Danmark er et lille land, og jeg mener, det er en forkælet tilgang, hvis man synes, ens arbejdsplads skal ligge lige uden for hoveddøren, siger Tinna Friis Bøgh. Foto: Michael Nørgaard

Tinna Friis Bøgh kører gerne langt for at komme på job i Assens, men hun er træt af spildtiden på motorvejen.

Tinna Friis Bøgh bor i Aarhus, havde job i Aarhus, men sagde op til fordel for en stilling hos Strøjer Tegl i Assens - 140 kilometer fra bopælen og kæresten.

- Jeg har aldrig ladet mig stoppe af afstande - det mener jeg ikke, man kan planlægge sin karriere efter. Danmark er et lille land, og jeg synes, det er en forkælet tilgang, hvis man tror, man altid kan finde det rette job lige uden for sin hoveddør.

- Sådan var det førhen, men sådan er arbejdsmarkedet og arbejdspladserne ikke indrettet i dag, og jeg mener ikke, det bør være nødvendigt, at man rykker teltpælene op, siger Tinna Friis Bøgh.

Annonce
Tinna Friis Bøgh står i spidsen for den nye udvilingsafdeling, Brick Lab, som Strøjer Tegl har etableret. Foto: Michael Nørgaard

Hun har sin kæreste, familie og sociale omgangskreds i Aarhus og i det nordjyske og har ingen planer om at blive fynbo. Til gengæld har hun skaffet sig en pendler-lejlighed i Assens, hvor hun i snit overnatter tre gange om ugen.

De øvrige dage går turen frem og tilbage til Aarhus, og det er ikke selve afstanden, men tiden i bilen, der irriterer og spolerer planer.

- Jo mere presset, jeg bliver, jo sværere er det at få tingene til at gå op i en højere enhed socialt, og hvis jeg havde børn, ville det nok være svært at få til at hænge sammen. I mine øjne er transport spildtid, for når du sidder i en bil, kan du ikke rigtig lave andet, og hvis du oven i købet sidder i kø, bliver der bare mere af spildtiden.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Odense For abonnenter

Testkørsler på vej: På én strækning især vil der snart køre letbanetog

Annonce