Annonce
Udland

Argentinas flådechef fyret efter sag om forsvunden ubåd

Efterladte har kritiseret den argentinske regering for ikke at kommunikere tydeligt nok i sagen om den forsvundne ubåd "San Juan", der her ses i juni 2014.

15. november meldte en ubåd om problemer. 15 dage senere opgav Argentinas flåde at finde besætning i live.

Argentina har fyret lederen af flåden oven på en sag om en forsvunden ubåd med 44 søfolk om bord. Det oplyser en unavngiven talsmand fra regeringen.

Avisen La Nación havde tidligere rapporteret, at flådeadmiral Marcelo Eduardo Hipólito Srur var blevet fyret af landets forsvarsminister. Og det bekræfter talsmanden altså nu.

15. november meldte ubåden "San Juan" om problemer med batteriet. Den befandt sig på det tidspunkt flere hundrede kilometer fra kysten.

Siden var der tavshed, og to dage senere meddelte flåden, at den ikke kunne få kontakt med ubåden.

Ifølge flåden havde den i neddykket tilstand kun ilt til besætningen til syv døgn.

Da de syv døgn var gået, kom det frem, at der på dagen for ubådens forsvinden var registreret en eksplosion i havet på det sted, hvor fartøjet sidst havde givet lyd fra sig.

Flådens talsmand Enrique Balbi kaldte lyden "en enkelt, unormal, kort, voldsom".

27. november sagde flåden, at vand var kommet ind i ubådens snorkelmast. Det fik batteriet til at kortslutte, inden den forsvandt.

Og 15 dage efter at ubådens mandskab sidst gav lyd fra sig, opgav flåden at finde den med besætningen i live.

De efterladte har kritiseret den argentinske regering med præsident Mauricio Macri i spidsen for ikke at kommunikere tydeligt nok og for at opgive redningsaktionen.

Fyringen af admiral Marcelo Eduardo Hipólito Srur er første disciplinære handling i ubådssagen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Annonce