Annonce
Kerteminde

Arbejdskraft: Erhvervsfolk kræver IC-tog til Langeskov

Et af eftermiddagens tre pendlerlyntog ankommer østfra. Lyntogene servicerer udelukkende beboere i Langeskov-området, som pendler til arbejde øst for Storebælt

Togstationen i Langeskov hjælper ikke de lokale virksomheder, fordi køreplan gør det svært at pendle til byen. Nu vil virksomhederne forsøge at påvirke transportministeren til at få IC-tog til at standse i byen.

Langeskov: Erhvervslivet i Langeskov får ikke nok ud af den nye station med den nuværende køreplan, lyder det samstemmende fra flere erhvervspersoner i byen.

Det er for besværligt at pendle til Langeskov, og derfor nyder byens mange virksomheder ikke gavn af stationen.

- Der er så mange aflysninger og så få afgange, at vores medarbejdere reelt ikke kan bruge stationen. Et IC-togstop vil helt sikkert gavne og skabe værdi. siger Jens Haugaard, formand for Kerteminde Erhvervsforening og direktør på den store virksomhed Hydac.

En ny underskriftindsamling blandt lokale ledere skal gøre transportminister Hans Christan Schmidt (V) opmærksom på problemet.

Annonce

Over 1000 arbejdspladser

Trælastdirektør Poul Erik Grønfeldt er blevet opfordret af borgmesteren til at stå i spidsen for at skaffe underskrifterne, som bliver ledsaget af et åbent brev. Samme metode var med til at overbevise samme transportminister om at opføre stationen i 2010.

- Vi har fået lokale tog, men vi havde et ganske udmærket bussystem i forvejen. Det, vi har brug for, er en station, således vi kan tiltrække kvalificerede medarbejdere til de over 1000 arbejdspladser, vi har i Langeskov, tilføjer han.

Virksomhederne efterlyser, at det bliver muligt for medarbejdere bosat i Jylland eller Sjælland at pendle til byens mange virksomheder.

De fem daglige pendlerafgange er alle målrettet beboere i Langeskov, som pendler til deres job øst for Storebælt. Ellers betjenes Langeskov af et regionaltog, der kører mellem Nyborg og Ringe.

I sidste uge afslørede Fyens Stiftstidende, at blot cirka 200 passagerer (summen af påstigere og afstigere) om dagen bruger stationen, der ender med at koste cirka 116 millioner kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Borgmester anede intet om Lindøs jordkøb: - Det kom som en overraskelse

Kerteminde

Vi har spurgt læserne: Skal vi passe på Lindø eller på naturen?

Sydfyn

Private havne raser over Svendborg Kommune: Man kan ikke lave regler med tilbagevirkende kraft

Annonce