Annonce
Middelfart

Antallet af sager udfordrer kommunen: Kø ved kassen med lokalplaner

Abelonelunden i Strib er blandt de steder, hvor der formentlig skal lokalplanlægges yderligere. Fotoet her er fra en tidligere byggefase i området i 2016. Arkivfoto: Louise Koustrup
Udviklingen i Middelfart Kommune går stærkt, og sagsbehandlerne kan ikke helt følge med. Flere projekter står og tripper for at blive sat igang. Selv om problemet er positivt, vil Plan- og Byggechef Anders Kjærved have køen afviklet.

Nordvestfyn: Grundlæggende er det et positivt problem, når virkelysten blandt erhvervsfolk er så stor, at kommunens embedsmænd har svært ved at følge med i arbejdet med at lokalplanlægge nye projekter. Omvendt er det også med til at skabe frustrationer både hos de ventende og dem, der skal få planerne kørt gennem systemet.

Et faktum er det i hvert fald, at antallet af lokalplaner i venteposition er højt i Middelfart Kommune netop nu.

- Vi har en liste med 20 lokalplaner, der er igang netop nu, og listen kunne godt være dobbelt så lang. Helt konkret står der fire-fem projekter og tripper for at få lokalplanlagt, og det er vi ikke vant til, men vi er nødt til at prioritere kræfterne og gå til sagerne, efterhånden som vi får hænder til det, siger Anders Kjærved, plan- og byggechef i Middelfart Kommune.

Det er planer for nye boligområder og for erhvervsprojekter, og det er byggesager for "helt almindelige" borgere, der gør arbejdet med lokalplanlægningen til en bikube af aktivitet.

Middelfart Kommune tog for nylig et pænt hop i den rigtige retning i forhold til erhvervsvenlighed, og den hitliste er vigtig, så Kjærved og hans folk er oppe på tæerne.

- Jeg håber, der er en opfattelse af, at det er nemt at komme igennem med sine projekter i Middelfart Kommune. Generelt har vi meget godt tjek på især erhvervsjorden, fordi der allerede er lokalplanlagt en hel del. Men på flere byggesager og boligprojekter er vi udfordret netop nu. Tallet er det højeste siden kommunesammenlægningen i 2007. Det tør jeg godt sige, lyder det fra Anders Kjærved.

Det er ikke muligt at sige noget om ventetiden for sagerne generelt, fordi det er individuelt fra sag til sag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce