Annonce
Indland

Antallet af sager om seksuelle overgreb i Forsvaret stiger

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Antallet af sager om overgreb i Forsvaret er steget betydeligt siden 2014 og toppede sidste år med 11 sager.

20 år efter, at Forsvaret indledte en indsats for at komme seksuelle overgreb til livs, er antallet af sager om overgreb begyndt at stige igen.

Faktisk oplever kvinder i Forsvaret i disse år et bredt spektrum af grove overgreb.

Det viser en række afgørelser fra Forsvarsministeriets Auditørkorps, som Berlingske har fået aktindsigt i. På fem år har Auditørkorpset behandlet i alt 31 sager om seksuelle overgreb.

Antallet af sager om overgreb er steget betydeligt siden 2014 og toppede sidste år med 11 sager.

Auditørkorpset er landets militære anklagemyndighed, så der er vel at mærke tale om sager, som er så grove, at de kan udløse strafferetlige sager.

- Det er ikke godt. Der må ikke herske tvivl om, at så mange af den type sager ikke er tilfredsstillende. Det bør under ingen omstændigheder finde sted, siger Forsvarets øverste chef, general Bjørn Bisserup, da Berlingske forelægger ham oplysningerne.

Ifølge avisen har der blandt andet været sager om krænkelser begået af mandlige overordnede i beruset tilstand.

En chef i Forsvaret blev i 2016 idømt en bøde for i tre forskellige tilfælde at have krænket underordnede.

Desuden er en række kvinder ifølge Berlingske blevet udsat for slag i bagdelen eller groft krænkende udtalelser.

Forsvaret har siden 1999 haft en politik om seksuel chikane.

Men først fra 2004 har Forsvaret for alvor gjort en indsats for at bekæmpe problemet, efter at en omfattende undersøgelse året forinden viste, at stort set alle kvinder i Forsvaret blev udsat for en form for kønskrænkende adfærd.

- De fleste mennesker har ingen idé om hvor meget af den slags, der rent faktisk stadig foregår i Forsvaret. Men jeg har talt med mange kvinder i Forsvaret, der sover med kniv under hovedpuden under deres udsendelse, siger Sara la Cour, der er forkvinde for foreningen Kvindelige Veteraner, til Berlingske.

Foreningen har på bare to år har fået 100 henvendelser fra kvinder, der har oplevet krænkelser i Forsvaret.

Forsvarets ledelse vil i efteråret udvide den såkaldte arbejdspladsvurdering med en tillægsundersøgelse, der skal belyse omfanget af seksuelle krænkelser.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];