Annonce
Gear

Anonyme veteraner i Strib

Citroen 5 CV årgang 1923

Med udsigt over Lillebælt beliggende på en naturskøn kæmpegrund har privatmand opført et bilmuseum, der er sprængfyldt med klenodier. Kun de færreste kender museets eksistens

Biler har været Eigil Hindsgaul Madsens hovedinteresse i de 75 år, den fortsat meget sporty og adrætte vestfynbo har levet.

Og passionen er så stor, at han efter et hektisk arbejdsliv gik fra idé til handling og opførte, hvad der nok må betegnes som Danmarks mest anonyme bilmuseum.

Et museum, der burde være kendt langt uden for landets grænser, for det indeholder mere end et halvt hundrede klenodier på fire hjul og mere end 30 på to. Og i magasinet i kælderen står endnu 10 biler, der venter på at blive ”klargjort”, så de kan flyttes op i stueetagen til de øvrige.

En ypperlig Buick-kølerfigur.
Annonce

Står for alt og ingen skiltning

Det er Hindsgaul Madsen, der selv står for alt i og omkring Strib Automobilmuseum. Han er den, der vedligeholder de mange rariteter. Det er ham, der pusler i magasinet med at gøre bilerne klar til udstilling. Det er ham, der er kustode, og det er ham, der vedligeholder de 1600 kvadratmeter, museet består af.

Der er ingen skiltning til Strib Automobilmuseum. Først når man holder uden for adressen på Sofiendalvej 24, ser man den imponerende sten, der er gravet op på grunden, hvor museets navn er hugget ind.

Denne Harley Davidson ligner en funklende ny maskine. Den er fra 1978.
Annonce

Udsigt over Lillebælt

Via en smuk sti kommer man til hovedindgangen på det fantastiske byggeri, der har store åbne glaspartier ud mod Lillebælt, og fra udstillingen på første sal, hvor motorcyklerne har deres plads, er der en storslået udsigt til den nye Lillebæltsbro.

Førstesalen er også udstyret med borde og stole, adgang til varme og kolde drikke, og man kan nyde sin medbragte mad, hvis det er ønskeligt.

Godt to tønder land er området med Strib Automobilmuseum. Rundt om museet ligger adskillige store natursten, der er fundet i området. Denne sten står ved indkørslen og er eneste "vejviser" til museet.
Annonce

Renault og Schackenborg

I stueetagen, hvor de mange biler holder til, bliver man vedvarende slået af de imponerende modeller.

Den første, man møder, er den eneste eneejede Renault i Danmark.

Modellen er årgang 1909. Det blev bestilt i efteråret samme år af lensgreve Frederik Ditlev Schack på Schacken­borg, godset og slottet i Møgeltønder, som prins Joachim fik overdraget af familien Schack i 1978.

Den 10. marts 1910 blev vognen, hvis karosseri er bygget hos Kathe i Halle, leveret fra forhandler Raffay & Co. i Hamburg. Prisen var 13.800 Reichmark, og bilen var på Schackenborg indtil for 20 år siden, da Hindsgaul Madsen blev opfordret til at købe den.

Raffay & Co. i Hamburg eksisterer - som bilen - i bedste velgående og er i dag en meget stor Audi- og VW-forhandler.

Alt er originalt på denne Adler fra 1934. På fronten sidder et skilt fra Fehr & Co. Om den daværende odenseanske forhandler er sælger eller blot vedligeholder af bilen, melder historien desværre ikke noget om.
Annonce

Alle biler kan køre

Som samtlige andre modeller i udstillingen kan Renaulten fortsat køre. Og der er virkelig tale om et bredt udsnit.

Ford, Fiat, Adler, Morris, Overland, Citroen, Cadillac, Buick, Chevrolet, Packard, Rolls-Royce, Jeffery og Renault for blot at nævne nogle stykker.

Blandt Rolls-Roycerne er en model Silver Ghost fra 1924. Før den kom til Strib, var den syvpersoners udgave en del af dagligdagen for den farmer, hvis besiddelser lagde grund til den kendte amerikanske tv-serie ”Bonanza”.

Hindsgaul Madsen er fortsat på udkig efter yderligere klenodier til sin samling.

Han kan ikke holde sig fra at pille ved bilerne, og man kan konstatere, at det, han indtil nu har fået stablet på benene, er imponerende.

Her er tale om noget ganske unikt, som det kun på det varmeste kan anbefales at sætte nogle timer af til at studere nærmere.

Cadillac fra 1922, der kun har kørt 23.700 miles. Alt på bilen er fortsat originalt. Der ligger en velspinnende V8-motor under hjelmen.
Bilens navn er Pontiac. Det udtales ”poniac” og henviser til navnet på den indianerhøvding, der lagde navn til fabrikatet og blev afbilledet via kølerfiguren.
På førstesalen i Strib Automobilmuseum bugner det med motorcykler.
Allerede i 1914 var overvægten udpræget i USA. Rattet i denne Cadillac fra 1914 er det såkaldte ”fedemandsrat”. Via en udløsning kan rattet sænkes, så føreren kan få plads til hele sit korpus.
Dette er ikke en bivogn, men en Chevrolet, der er indregistreret første gang den 6. juni 1929 til skuespiller Harald Madsen, Sletten, Humlebæk. Samme Harald Madsen var verdenskendt under kunstnernavnet Bi(vognen). Hans partner bar kunstnernavnet Fy(rtårnet).
En smukt anlagt sti fører fra parkeringspladsen op til Strib Automobilmuseum.
Hindsgaul Madsen bag rattet i den Renault fra 1909, som kun har haft én ejer, familien Schack på Schackenborg.
Den er stor. Den er tung. Den kørte ikke mange kilometer på literen, men den var hurtig. Principielt er der kun plads til to personer i denne herlige Buick 60 Cabriolet fra 1935.
Sådan så det første originale Opel-logo ud.
Fiats første originale logo.
Strib Automobilmuseums største klenodie. En to-personers Cadillac Roadster fra 1908. En imponerende bil fremstillet kun tre år efter, at fabrikken blev etableret. Som alle de øvrige biler i udstillingen er dette mere end 100 år gamle eksemplar fortsat køreklart.
I magasinet i kælderen findes en Jeffery fra 1916. Mærket blev kun fremstillet i 1916 og 1917. Denne udgave venter på at blive pudset op og klargjort, så den kan flyttes til udstillingslokalerne i stueetagen.
Ford V 8 fra 1937 med originale nummerplader
Denne Mercedes Sølvpil fra 1961 står sammen med andre Mercedes- og Fiatsportsvogne i afdelingen for "yngre biler".
Strib Automobilmuseums hovedindgang
Familien Schacks Renault set forfra
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Coronavirus

Vil du alligevel have AstraZeneca-stik? Regeringen vil se om droppet vaccine kan tilbydes danske borgere

Annonce