Annonce
Digitalt

Anmmeldelse: Gears 5 gør et godt koncept bedre

Gears 5 er hærget, men flot og meget mere varieret end sine forgængere. Den åbne sandkasse fungerer ikke helt endnu, men den trækker ikke ned, og da Gears 5 samtidigt går frem på alle andre fronter, er der nok at glæde sig til. Pr-foto

Der er gået næsten tre år, siden vi forlod Marcus, Baird, Kait og vennerne i Gears of War 4. Nu har serien droppet ”of War” og er slet og ret Gears 5, men bare rolig; der er stadig masser af krig.

Gears 5 er The Coalitions andet spil i Gears-franchisen, og denne gang har de været mere modige og sat et større aftryk på serien end 4’eren. Sidstnævnte var vellykket, men bragte ikke så meget nyt til bordet.

Introduktionen af nye elementer som en mindre lineær campaign med sandkasse, et mere taktisk campaign-gameplay og den nye multiplayer-mode Escape er ikke alle øjeblikkelige succeser, men ingen af delene trækker decideret ned, og tilsammen bidrager de til, at Gears 5 er et af de bedste spil i serien.

Annonce
Jack er stjernen i Gears 5 og den karakter, der står for størst personlig udvikling. Han fifler radikalt med måden, man spiller på, men det fungerer virkelig godt og tilføjer en ny taktisk dimension, som gør Gears 5 sjovere og bedre. Pr-foto

Åben men øde verden

I en tid, hvor mange skydespil vælger at prioritere onlinedelen på bekostning af en solid campaign, har Gears-serien været god til at balancere de to. Gears 5 er ingen undtagelse. Der er en omfattende og veltilrettelagt campaign-mode, og som nyt introducerer de to midterste kapitler en sandkasse/open world, hvor man frit kan tage på opdagelse i hhv. frossen tundra og gold, rød ørken. Og så alligevel ikke. Du kan nemlig suse rundt mellem missioner og side-missioner på en slæde, men selvom den åbne verden lige som resten af spillet er veldesignet og utrolig flot, så er den altså ret øde. Der er ikke det store pay-off, ved at gå på opdagelse, for bortset fra de klart markerede side-misisoner, falder du ikke over nogen overraskelser.

Det kan være, at det her er første skridt hen imod et meget mindre lineært Gears, som vil blive rost til skyerne i 6’eren, men her og nu falder man mellem to stole, hvor den åbne verden primært betyder meget mere transporttid.

Sidemissioner skal man selvfølgelig tage med – for længere er spillet alligevel ikke, og du bliver belønnet klækkeligt for de hurtige afstik. Det andet store nytiltag i Gears 5 er nemlig din trofaste drone-hjælper, Jack, der er blevet opgraderet helt vildt i forhold til, hvor statisk en størrelse han har været i seriens første fire spil. Jack får opgraderinger fra sidemissionerne og ved at samle komponenter til ham løbende. Jack kan assistere med en række uvurderlige egenskaber, fx scanne området for fjender og våben, hente våben til dig, sætte fælder op, angribe modstandere, beskytte dig med et skjold eller ligefrem gøre dig usynlig i kortere perioder. Alle disse evner kan opgraderes løbende, og det er en mindre revolution for gameplayet – på en meget positiv måde. Det bliver nemlig mere varieret og taktisk end tidligere, hvilket er en velkommen opdatering - selvom skyd og gem-dig delen af Gears stadig fungerer upåklageligt.

Flot fortalt men kedelig historie

Historien er ikke vildt medrivende, og der er – bortset fra Jack – ikke den store karakterudvikling undervejs. Der er masser af små jokes og kommentarer mellem Kait, Del og JD undervejs - og jeg endte med at blive ret glad for den nye generation af Gears, selvom det også luner, når Marcus, Baird og Cole deltager.

Grafisk er Gears 5 virkelig en lækkerbisken, og den byder på nogle mere varierede kulisser end sine forgængere. Hvad enten det er tropisk jungle, kridhvid tundra eller rust-rød ørken, så er det enormt flot at se på. Banedesignet er også i særklasse. Selvom det er påfaldende hvor ofte, der er helt oplagte ting at gemme sig bag - det understøtter jo gameplayet, så kan det også betale sig mere end nogensinde at være opmærksom. Sne kan knuses, så svære modstandere lider en iskold død, tønder kan sprænges i luften, og vejret kan være dødbringende. Lyden er også i top, og har du god surround, kan Dolby Atmos' retningsbestemte lydside være en stor hjælp.

Campaign er samlet set en solid størrelse, der særligt hen mod slutningen er herligt hæsblæsende og over-the-top voldsomt.

Kait er hovedpersonen i Gears 5's campaign, og hun er meget mere interessant end JD, der blev kørt i stilling i Gears of War 4 og er en mere naturlig arvtager som søn af Marcus, til højre. Desværre bliver der ikke boret nok i Kaits rejse og personlige udvikling. Pr-foto

Escape, Horde og meget mere

Der har op til lanceringen af Gears 5 været meget begrænset mulighed for at spille multiplayer, men den smule jeg har prøvet, givet mod på mere.

De gode elementer fra før er nemlig stadig at finde i Gears 5 med tilføjelsen af nye våben, nye modstandere og nye, unikke evner for karaktererne. Det virker mere intuitivt at udvikle og tilpasse din karakter end i Gears 4, og det er et plus. En ny feature i online multiplayer er Escape, hvor tre venner skal klare en bane hurtigst muligt, mens giftig gas kryber nærmere. Det fungerer fint, men det er altså svært at konkurrere med Horde...

The Coalition skal have ros for at turde at skrue på et gameplay, som i bund grund fungerer upåklageligt og alle dage har været seriens helt store styrke. Tilføjelsen af de mange muligheder med Jack har gjort spillet mere taktisk – og bedre. Den åbne verden i midten af campaign er flot og gør ingen fortræd, men den mangler noget mere variation og liv, før den for alvor er med til at definere Gears. Den smule multiplayer, jeg har spillet, virker lovende, og sammenholdt med det grafiske løft, en flot lydside og et lækkert banedesign er Gears 5 et af de bedste spil i serien.

Titel: Gears 5

Platform: Xbox One, pc

Udgivelsesdato: 6. september

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

112

Politi i aktion ved boligblok i Middelfart

Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Annonce