Anmeldelse: Zombie Army 4 er svær at tage seriøst, men gør det alligevel

Zombie Army 4 er klichefyldt og forudsigeligt, men selvom grafikken ikke er prangende, så sidder gameplay og styring lige i skabet, og det er et både underholdende og meget gennemført spil. Pr-foto
Rebellion har finpudset rædsels-rejsen med Zombie Army 4, der er overraskende varieret, gennemtænkt og underholdende

Jeg må med skam erkende, at jeg har misset de tre første kapitler i Zombie Army-serien – og ligeledes tilstå, at jeg næsten allerede stod af, da det dårlige stemmeskuespil i introen fortalte en så forudsigelig historie, at jeg havde stykket den sammen, da jeg så coveret på spillet.

Men så skete der noget i løbet af den første håndfuld timer i selskab med Shola, Karl, Jun og Boris -for ikke at nævne et fem-cifret antal nazi-zombier; jeg blev ikke bare underholdt, jeg havde svært ved at stoppe med at spille.

Zombie-spil bliver meget let repetitive og kedelige, men her formår Zombie Army 4 at variere spil-oplevelsen fornuftigt. Dels gennem et banedesign, der tilgodeser forskellige måder at spille på, dels gennem et våben-system, der skal opgraderes og igen tilpasses spillestil, og dels gennem forskellige spil-muligheder - hvor især co-op fortjener at blive fremhævet. Pr-foto

Strategisk mesterklasse

For selvom Zombie Army 4 på overfladen ligner et simpelt gore-eventyr, og arkade-elementerne er til at få øje på med en simpel styring, store grafiske combos og belønninger for at udrydde flest mulige zombier på kortest mulig tid, så er der tydeligt, at det her er et gennemarbejdet koncept.

Styringen er simpel, ja, men den fungerer omvendt også upåklageligt. Du vælger en karakter, udstyrer vedkommende med dine foretrukne våben, og så kan du ellers gå i krig. Læringskurven er helt tilpas, og der er aldrig langt mellem kampene. Dine våben kan du opgradere løbende, så de understøtter din spillestil, og spillet er varieret nok til, at du bliver nødt til at skifte mellem at bruge sniper-rifle, maskingevær, shotgun, eksplosive våben osv. mange gange undervejs.

Den store variation understøtter i øvrigt co-op perfekt, da du med fordel kan sammensætte et hold af specialister, som kan gå i nærkamp, snigmyrde på afstand eller balancere kampene med et maskingevær.

Ikke for alle

Zombie Army 4 er nazi-zombier, knuste kranier og afrevne lemmer, og dermed er det ikke for alle. Men hvis man er til FPS-spil og zombie-fortællinger som Walking Dead, så bliver det altså ikke meget bedre, end det er her. Grafik og lyd er ikke videre imponerende, men det er gameplay til gengæld, og det er sjovt og varieret at sende Hitlers levende døde tropper tilbage i jorden - især i co-op.

Titel: Zombie Army 4

Platform: Xbox One, PlayStation 4, pc

Udgivelsesdato: 4. februar

Der er tusindevis af zombier i Zombie Army 4, og det er blåde blodigt, brutalt og unødvendigt voldsomt, når man kæmper sig igennem Hitlers hær af døde. Det er dermed ikke et spil for alle - og på ingen måder et børne- eller familie-spil. Pr-foto
Rebellion er kendt for deres sniper-spil, og det er også tydeligt i Zombie Army 4. Personligt synes jeg, at sniper-delen træker op, men er man mere til den direkte kamp med zombierne, så er der også rig mulighed for at komme helt tæt på. Pr-foto

Mest læste

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Takker politiet: Gydas skizofrene søn truede hende med samuraisværd og barrikaderede sig i huset

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1970: Odense Kommune bliver større i morgen

1995 Danmarks første elektroniske markedsplads åbnede i går for kunderne. Efter en lang sej fødsel er Diatel-netværket nu klar med en række tilbud til pc-ejere. For eksempel kan man sidde foran sin skærm og bestille teaterbilletter, lave sine bankforretninger, købe ind, læse Den Blå Avis eller se det seneste døgns nyheder. 30 forskellige tjenester er der indtil videre at vælge imellem på Diatel, der officielt blev søsat af forskningsminister Frank Jensen (S) med et tryk på den rette knap på tastaturet. Det er TeleDanmark/ Jydsk Telefon, Kommunedata og Girobank, der ejer Diatel. Derudover har dagbladene Jyllands-Posten og Politiken poster i bestyrelsen med ret til senere at købe sig ind i selskabet. 1970 Fra i morgen er Odense Storkommune en kendsgerning. I eftermiddag kl. 14 holdt det nyvalgte byråd sit konstituerende møde, hvor borgmester Holger Larsen som rådets ældste medlem bød de 28 andre medlemmer velkommen og derefter ledede valget af borgmester. Det blev som ventet Holger Larsen, der blev genvalgt med 15 stemmer (14 socialdemokratiske og folkesocialisten Alfred Andersen). Ingen andre kandidater var opstillet. Der foretoges valg af magistrat, der består af borgmesteren og fire rådmænd. Magistraten har borgmesteren som formand og består af rådmand Poul Nielsen, Bellinge, rådmand Jens Helbak, Odense, rådmand C. Jeppesen, Næsby og Lennart Larson, Pårup. 1945 Efter de begivenheder, der er sket i den senere tid, skulle man tro, at en flyvervarsling nu blev mødt med større alvor end nogen sinde tidligere. At dette ikke er tilfældet, kunne man opleve i går eftermiddag, da sirenerne kl. 15 forkyndte, at der kunne ventes overflyvning. I de første minutter, hvor sirenerne lød, var der en del mennesker, der søgte hjem eller i tilflugtsrum. Men det varede ikke længe, efter at sirenerne var blevet tavse, før der igen var børn på gaden og folk, der kom ud for at se, ”om der skete noget”. På et vist tidspunkt under varslingen var der samlet op mod et par hundrede mennesker på fortovet og kørebanen uden for det offentlige tilflugtsrum i Bryggergårdens kælder.

Forarget rådmand om ulovlig udlejning af boliger: - Det hører ingen steder hjemme

Liveblog: Ældre og sårbare får gratis vaccination mod lungebetændelse