Anmeldelse: Sanselig og vedkommende vandring i natten

Tine Louise Kortermands performance "Wear Me" tager publikum med på en sanselig og politisk aktuel vandring gennem Munkemose. Foto: Rico Feldfoss

"Wear Me" er en fin drømmevandring gennem Munkemose, der leger med sanserne og fintfølende stikker til debatten om, hvem der bestemmer, hvilket tøj mennesker med to X-kromosomer må bære.

Det er som at vågne og forstå, at det, man har oplevet og sanset, var en drøm. Selvfølgelig var det en drøm. Flere ting passede ikke ind i den virkelige verden, og tiden var ligeglad med kronologi. "Wear Me" er bare ikke en drøm, det er en meget virkelig performance afgrænset i tid - en time plus det løse - og sted - Munkemose. Men oplevelsen sætter sig bagerst i bevidstheden, på samme måde som drømme gør.

Det hele er meget fint og nøgent. Nøgen sang og stemme som bærer hver af de otte fortællinger i performancen, som alle får lov til at blive fortalt af en kvinde ad gangen. Det er modigt og skrøbeligt og giver hver fortælling en styrke som en tung vægt, der balancerer på høje, tynde stylter - lidt farligt, men når det lykkes, er det et smukt sælsomt syn.

"Wear Me"

Fem stjerner"Wear Me" er et performance-værk, der fortæller historien om otte kvinder med vidt forskellig kulturel baggrund med udgangspunkt i deres beklædningsgenstande. Forestillingen er skabt af Tine Louise Kortermand og organiseret i samarbejde med Havers Wine og SPIS! Odense Food Festival.

Publikum mødes ved Sadolinsgade 7, 5000 Odense C, og guides gennem Munkemose.

Forestillingen spiller hver dag kl. 21 frem til søndag 16. september.

Billetterne kan bestilles på http://nordicperformanceart.dk.

Omsluttet af mørke

Tine Louise Kortermand har skabt "Wear Me", der fortæller otte forskellige kvinders historier med udgangspunkt i et stykke beklædning fra deres liv. Værket udvikler sig hele tiden, og vandringen i Munkemose er anden del af en performance, der startede på en lillebitte ø i Adriaterhavet.

Hvis man nogensinde har haft fornøjelsen af at dykke i mørke - i et vrag eller omgivet af grottevægge - vil man genkende fornemmelsen af at være opslugt af tæt, mørk substans, når man som publikum bevæger sig fra en del af performancen til den næste, guidet af en lommelygte i stilhed.

Smag og stærke sanser

Pludselig tog jeg mig selv i at være til vinsmagning og høre om, hvordan professionelle vinsmagere bliver snydt af vinens farve. Overgangen fra den personlige beklædningsfortælling var så raffineret, at jeg først sent opdagede skiftet.

Der er undervejs truffet mange velvalgte beslutninger, særligt valget om at lade alt foregå i nattens mørke. Der er ingen distraherende farver, der stjæler blikfang, så jeg så i stedet klare billeder fra historierne, vi fik fortalt.

Syret og politisk aktuelt

Tine Louise Kortermand er en dygtig fortæller, og jeg følte mig tryg ved alt, hun gjorde. Når hun sang, forvandlede hun sig til et instrumentvæsen, og når hun fortalte andre kvinders historier, var hun dem.

- Jeg er mor, jeg er søster, jeg er meget mere end en muslimsk kvinde. Du må tro mig, når jeg siger, jeg er fri, så er jeg fri, messer Tine Louise Kortermand iklædt funklende gulddragt.

Universet er virkelighedsfjernt og syret, og det er rart at blive taget i hånden igennem de til tider mareridtsagtige scenarier med dansende discomonstre og en dragemors sang til sin unge. Men bliv ikke skræmt væk, hvis du ud fra min anmeldelse tænker "det er lige lovligt langt ude". Det er det bestemt - altså lige lovligt langt ude - men som en blandt publikum bemærkede, er det langt bedre end at sidde derhjemme og se Netflix.

Klumme For abonnenter

Gamle nyheder, 1994: 47 husmødre fra Vester Hæsinge kørte galt

1994 47 medlemmer af Vester Hæsinge Husmoderforening fik i går formiddag en grim forskrækkelse, da den udflugtsbus, som de var passagerer i, løb løbsk, fordi bussens fører pludselig sank død om bag rattet. Den førerløse bus fortsatte ind på en markvej og væltede om på siden med bagenden hængende ud over en to meter dyb grøft. To passagerer blev lettere kvæstet og kørt til Aabenraa Sygehus, men det kunne være gået langt værre, siger den vagthavende hos Haderslev Politi. Bussen var på vej fra Vester Hæsinge til Møgeltønder, da ulykken skete. De forskrækkede passagerer kunne ikke komme ud af bussen, men måtte vente på assistance fra Falck, der ved hjælp af en stige fik passagerne ud. 1969 - Jeg er helt på det rene med, at det er et spring ud i det uvisse, og ikke mindst derfor er jeg lykkelig for, at teaterchef Kai Wilton er indstillet på, at jeg kommer tilbage, hvis jeg ”brænder fingrene”. Det siger skuespillerinden Lone Helmer, der har fået orlov fra Odense Teater med udgangen af denne sæson for at prøve kræfter med nye opgaver i København. Lone Helmer, der kom til Odense Teater for syv år siden, har været en af teatrets flittigst benyttede skuespillerinder. Hun mener, at det vil være afgørende for hendes videre udvikling, at hun får lejlighed til at arbejde i andre ensembler og med andre instruktører. Der har allerede været bud efter hende fra både tv og filmselskaber. 1944 Opførelsen af de 340 bunkers, som vi skal have i Odense, skrider kun langsomt fremad. Det går ganske godt med støbningen af cementskelletterne, men der er store vanskeligheder med at få inventaret i orden. De sidste dage har arbejdet på de ellers fuldførte dækningsrum ligget stille, fordi der er opstået diskussion om, hvorvidt der skal være fire eller færre elektriske lamper i hvert rum. Driftsbestyrer Westergaard, Randers Elektricitetsværk, har over for Statens Civile Luftværn protesteret mod opsætning af fire lamper, hvilket han hævder er spild af materialer, da man kan nøjes med mindre. Da spørgsmålet er aktuelt for hele landet, vil Elektricitetsværkernes Forening behandle sagen.

Nyt forslag: Hvis du flytter til Kerteminde, får du en gratis byggegrund og 100.000 kr. i hånden

Kerteminde

Apoteksejer dropper udbringning: - Vi får 5,49 kroner for at levere en æske medicin