Anmeldelse: Pokémon Sword er en udvikling af Let’s Go, men mangler ambitioner

Pokémon Sword & Shield er to separate spil, der er identiske, men har hver et sæt eksklusive pokémon - og to gyms, som ikke findes i det modsatte spil. Så hvis du "gotta catch 'em all", så må du købe begge spil. Sådan har det været helt siden lanceringen af de første to spil, Red & Blue i 1996. Pr-foto
Få spil har fået så mange tæsk allerede før lancering, som Pokémon Sword & Shield - og det er synd, for det er et godt Pokémon-spil, der dog gerne måtte sigte højere

Pokémon-fans verden over, og dem er der en del af, har fulgt udviklingen af Pokémon Sword & Shield tæt. Hvordan tager de nye pokémon sig ud, er tidligere typer af pokémon med, og hvordan fungerer det egentlig, når man kæmper med og skal fange nye pokémon? Spørgsmålene var mange, og i takt med, at de blev besvaret, kom de to spil, Sword & Shield, i mere og mere modvind. Da utilfredsheden peakede, trendede #GameFreakLied på Twitter; fansene var rasende – selvom de ikke havde prøvet spillene endnu.

Det er synd, for Pokémon Sword – som er testet her – er et godt pokémon-spil, som man ikke skal snyde sig selv for, hvis man har fulgt Pikachu og de andre i løbet af de seneste 20 år, har spillet Pokémon Go eller bare vil hoppe med på vognen nu.

Om testen

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Ild, vand og blad

Lige som det var tilfældet første gang for 23 år siden, begynder man sin rejse mellem at vælge én af tre starter-pokémon af typerne ild, vand eller blad. Denne gang er det ikke Charmander, Squirtle eller Bulbasur men Scorbunny, Sobble eller Grookey, man kan vælge imellem. Når man har valgt sin pokémon, begiver man sig ud på sin rejse i Galar-regionen, hvor man skal fange pokémon, kæmpe og indsamle emblemer for at blive den ultimative pokéon-træner. Gotta catch ’em all!

Hvis ovenstående lyder bekendt, så har du garanteret spillet et pokémon-spil før, for formularen er stort set altid den samme. Og det er ikke nogen dårlig ting. Historien er let, dialogen er naive og kariket, men stemningen er hyggelig og sjov. I Pokémon Sword er grafikken løftet betragteligt siden Let’s Go fra 2018. Der er kommet en masse nye pokémon til – og mange, men ikke alle, af de gamle er stadig med. Og så er den oprindelige kæmp og kast-tilgang tilbage, når du skal fange pokémon. I Pokémon Let’s Go skulle pokémon fanges a la Pokémon Go, hvor man kaster en pokéball og bruger bær til at bløde modstanderne op, men i Sword skal man først kæmpe mod i hvert fald flertallet af pokémon, før det er muligt at fange dem. Det er den originale måde at spille på, og – synes jeg – den rigtige.

Wild area og dynamax

Kampene fungerer som hidtil, hvor man har op til seks pokémon ad gangen, der kan aktiveres. Kampene er turbaserede, og du har fra sidelinjen mulighed for at hjælpe dine pokémon med potions og andre genstande eller skifte dem ud. Det er altså ”business as usual”.

I Sword og Swield er det som noget nyt muligt at ”dynamaxe” sine pokémon, så de bliver godzilla-store og magtfulde. Det kan man kun gøre, når man møder særlige dynamax-pokémon i det såkaldte ”wild area”, hvor man rejser rundt og fanger pokémon, eller i salkampe. I begge tilfælde kan modstanderen også dynamaxe, og det hele ender med at være en smule ligegyldigt og mest af alt en gimmick, der bare får kampene til at tage længere tid.

Førnævnte wild area er til gengæld ikke ligegyldigt. Det er en ny opfindelse, hvor man i bedste open world-stil løber rundt i et stort område og fanger pokémon. Det er muligt at slå lejr undervejs, så man kan lege med sine pokémon og lave mad med dem, hvorefter de får liv og xp. Det kan næsten ikke kan blive mere pusse-nusset og hyggeligt. Det er en fin tilføjelse, der gerne måtte gerne fylde meget mere.

Der er skruet op for grafikken i Pokémon Sword. Det er dermed det flotteste pokémon-spil til dato, og særligt når man skal kæmpe om emblemer, er det blevet lidt mere lækkert og tro mod tv-serien. Pr-foto

Mangler ambitioner

Hvis ambitionsniveauet var større, og Game Freak havde mere mod, så var førnævnte wild are blevet kernen i spillet, i stedet for et indslag i den meget lineære fortælling, der er brugt i 23 år. Nintendo var ambitiøse med Breath of the Wild, der brød med det ellers hæderkronede Zelda-koncept og blev open world, og det blev en kæmpe succes. Hvorfor ikke være lige så ambitiøs her?

Samlet set er Pokémon Sword (& Shield) dog et solidt nyt kapitel i pokémon-serien, som er tro mod de gamle dyder, men alligevel har held til at introducere nogle gode nye elementer.

Uanset om du er garvet pokémon-spiller, hoppet med på Pokémon Go-bølgen eller helt grøn, så er Sword & Shield et fint sted at begynde.

Titel: Pokémon Sword

Udgivelsesdato: 15. november 2019

Platform: Nintendo Switch

I Pokémon Sword & Shield kan man som noget nyt dynamaxe sine pokémon, når man møder dynamaxede pokémon eller kæmper om et emblem. Det er en sjov lille gimmick, men ikke mere end det. Det nye wild area er derimod en spændende tilføjelse, som gerne måtte fylde mere og forhåbentlig blive den nye standard i de næste pokémon-spil. Pr-foto

Nordre Havnekaj var vurderet til op mod 51 millioner kroner: Kommunen fik ni millioner kroner

forside

Svensk musikstjerne med bånd til vestjysk familie er død: Roxette-forsanger fik debut i Danmark foran Skjern Bank