Anmeldelse: Pokémon Mystery Dungeon DX har en snæver målgruppe

I Pokémon Mystery Dungeon DX er man et menneske, der har forvandlet sig til en pokémon. Mens man prøver at finde ud af hvorfor, bliver man en del af et redningshold, der udforsker dungeons for at redde andre pokémon. Pr-foto
Nuttet grafik, komplekst gameplay og alt for meget ligegyldig tekst gør det svært at elske Pokémon Mystery Dungeon DX

Pokémon Mystery Dungeon DX er en hård nød at knække. På overfladen appellerer den pusse-nussede grafik, overfloden af pokémon og den banale historie til de yngste gamere, men under alt det gemmer sig et meget teksttungt spil med et – sammenlignet med andre pokémon-spil – komplekst gameplay.

De yngste gamere kan med andre ord ikke være med, og spørgsmålet er så, om de ældre gider.

Om testen og prislinks

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Artiklen kan indeholde affiliate links til Jysk Fynske Mediers samarbejdspartner PriceRunner. Når læserne klikker på de links, modtager vi en mindre betaling, men de har ingen betydning for, hvilke tests vi bringer eller vores bedømmelse af produkterne.

Malet i vandfarve

I Mystery Dungeon er du, da du vågner op forvandlet fra menneske til pokémon. Du er nu fanget i en pokémons krop og kan tale med andre pokémons. Mens du prøver at regne ud hvorfor, går du med i et redningshold, der skal klare en række dungeons og redde en masse pokémon. Som man jo gør i sådan en situation.

Mystery Dungeon, der er et remake af Pokémon Mystery Dungeon Blue/Red Rescue Team fra 2006, har fået et gevaldigt grafisk make-over, og hele verdenen fremstår i 2020, som var den malet med vandfarver. Det er et ret unikt udtryk med masser af farver, og om man bryder sig om det eller ej, vil nok være en smagssag.

Musikken minder en del om øvrige pokémon-spil, men så holder lighederne også op.

Turbaseret taktik

Pokémon Mystery Dungeon DX adskiller sig på en række områder fra traditionelle pokémon-spil. For det første er du en pokémon og ikke en pokémon-træner. For det andet er spillet bygget op som en traditionel ”dungeon-crawler” og ikke et RPG, altså med en centralt liggende by, hvorfra du ”crawler” igennem den ene dungeon efter den anden – altså løser din mission og høster din belønning – og derpå returnerer til byen for at opgradere dine pokémon og finde nye missioner. Og for det tredje, så er Pokémon Mystery turbaseret og ikke realtime. Pokémon-kampe har alle dage været turbaserede, men her er det alt, hvad du foretager det i en dungeon, der er det.

Alle dungeons fungerer på den måde, at fjenderne kun bevæger sig, når du bevæger dig. Så kampene er turbaserede, og du kan drage fordel af din viden om pokémon, hvis du har spillet andre spil – men selve din udforskning af den enkelte dungeon er også turbaseret. Det øger de taktiske lag i spillet, som på sin vis minder mere om XCOM end klassisk pokémon. Hvis ikke det lige var for alle de pokémons.

Der er rigtigt meget tekst i Pokémon Mystery Dungeon DX, og det taler imod, at det skulle være et spil til de yngste - i hvert fald i Danmark, hvor børnene er bedst til dansk. Pr-foto

Snæver målgruppe

Som man måske allerede har gættet, er jeg ikke kæmpe fan af Mystery Dungeon. Jeg synes, det er for nuttet og kedeligt til at fange mig, og mine børn synes, det er for tekst-tungt og langsomt at spille. Læg dertil en kluntet styring, en grafik der i bedste fald vil dele vandene og et ekstremt repetitivt gameplay, og så rammer Mystery Dungeon altså en meget snæver målgruppe.

Jeg er egentlig fan af turbaseret strategi, som fx XCOM, og også af pokémon-spillene i øvrigt – men i dette tilfælde giver plus og plus altså minus.

Titel: Pokémon Mystery Dungeon DX

Platform: Nintendo Switch

Lanceringsdato: 6. marts

Styringen er kluntet og upræcis, og jeg oplevede tit, at jeg ikke helt var herre over, hvor min pokémon bevægede sig hen i de enkelte dungeons. Det kan tilgives i de første dungeons, hvor sværhedsgraden er overkommelig, men derefter bliver det frustrerende. Pr-foto
De mange missioner i Mystery Dungeon er meget ensformige, og selvom de utallige dungeons bliver auto-genereret og derfor aldrig er ens, føles de alligevel meget ensformige at komme igennem. Pr-foto

Mest læste

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Takker politiet: Gydas skizofrene søn truede hende med samuraisværd og barrikaderede sig i huset

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1970: Odense Kommune bliver større i morgen

1995 Danmarks første elektroniske markedsplads åbnede i går for kunderne. Efter en lang sej fødsel er Diatel-netværket nu klar med en række tilbud til pc-ejere. For eksempel kan man sidde foran sin skærm og bestille teaterbilletter, lave sine bankforretninger, købe ind, læse Den Blå Avis eller se det seneste døgns nyheder. 30 forskellige tjenester er der indtil videre at vælge imellem på Diatel, der officielt blev søsat af forskningsminister Frank Jensen (S) med et tryk på den rette knap på tastaturet. Det er TeleDanmark/ Jydsk Telefon, Kommunedata og Girobank, der ejer Diatel. Derudover har dagbladene Jyllands-Posten og Politiken poster i bestyrelsen med ret til senere at købe sig ind i selskabet. 1970 Fra i morgen er Odense Storkommune en kendsgerning. I eftermiddag kl. 14 holdt det nyvalgte byråd sit konstituerende møde, hvor borgmester Holger Larsen som rådets ældste medlem bød de 28 andre medlemmer velkommen og derefter ledede valget af borgmester. Det blev som ventet Holger Larsen, der blev genvalgt med 15 stemmer (14 socialdemokratiske og folkesocialisten Alfred Andersen). Ingen andre kandidater var opstillet. Der foretoges valg af magistrat, der består af borgmesteren og fire rådmænd. Magistraten har borgmesteren som formand og består af rådmand Poul Nielsen, Bellinge, rådmand Jens Helbak, Odense, rådmand C. Jeppesen, Næsby og Lennart Larson, Pårup. 1945 Efter de begivenheder, der er sket i den senere tid, skulle man tro, at en flyvervarsling nu blev mødt med større alvor end nogen sinde tidligere. At dette ikke er tilfældet, kunne man opleve i går eftermiddag, da sirenerne kl. 15 forkyndte, at der kunne ventes overflyvning. I de første minutter, hvor sirenerne lød, var der en del mennesker, der søgte hjem eller i tilflugtsrum. Men det varede ikke længe, efter at sirenerne var blevet tavse, før der igen var børn på gaden og folk, der kom ud for at se, ”om der skete noget”. På et vist tidspunkt under varslingen var der samlet op mod et par hundrede mennesker på fortovet og kørebanen uden for det offentlige tilflugtsrum i Bryggergårdens kælder.

Forarget rådmand om ulovlig udlejning af boliger: - Det hører ingen steder hjemme

Liveblog: Ældre og sårbare får gratis vaccination mod lungebetændelse