Anmeldelse: Ori på Switch er lig stemning og spilleglæde for alle pengene

Stemningen er magisk og dragende i Ori, der tager sig perfekt ud på Nintendo Switch. Pr-foto

Fire og et halvt år. Så lang tid er det siden, Ori and the Blind Forest udkom til Xbox og Windows. Man kan derfor ikke fortænke nogen i at synes, at Nintendo er kommet noget sent til festen med den netop udgivne version til Switch.

Men hvis man er typen, der nyder et godt 2D-platformspil og ligesom undertegnede føler, at Switch er klart den bedste konsol til netop den type spil, så er Ori and the Blind Forest et glimrende eksempel på, at gameplay trumfer grafik, framerates og markedsføring, når det kommer til kvaliteten og holdbarheden på et spil. For selv så lang tid efter spillets oprindelige release holder det hele vejen igennem på Switch, som i flere henseender i virkeligheden er en bedre platform til den type spil.

Om testen

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Dragende univers

Der er flere ting, der er med til at løfte Ori et stykke op over den gennemsnitlige platformer. Den første er den stemning, spillet har lige fra første sekund. Det flotte håndtegnede look og den intelligente brug af lys og farver skaber sammen med den velkomponerede og dramatiske musik et dragende univers, man ellers typisk skal lede efter hos 3D-spil. Og netop den vibe af 3D eller rollespil, som man til tider får, når man spiller Ori, fører frem til den næste grund.

Med et par spændende greb har spiludviklerne fra Moon Studios nemlig skabt en verden, der i den grad inviterer til fordybelse. På bedste RPG-manér er der et glimrende perk-træ, der gør det til en sand fornøjelse, hver gang man leveller up. Derudover er brugen af de såkaldte energy orbs, man samler op på sin vej gennem spillet, med til at gøre spiloplevelsen til noget særligt. De kan nemlig både bruges til at gemme spillet med i form af checkpoints, ligesom de kan bruges til at nedkæmpe fjender med i store energiudladninger. Hvordan man bruger dem, er op til den enkeltes temperament. Det lægger i den grad op til vidt forskellige måder at spille Ori på. Genialt.

Stadig fremragende

Sidst, men ikke mindst bliver man også nødt til at nævne sværhedsgraden som en af grundene til, hvorfor Ori er så godt et spil.

For spillet er svært – på den gode måde – og man kommer ikke sovende til noget. Til gengæld bliver det heller aldrig så umuligt, at man smider rundt med controlleren i frustration. Noget, de ganske fine styringsmekanismer skal have deres del af æren for.

Ori and the Blind Forest er således stadig et lige så fremragende spil som i 2015 og alle pengene værd. Desto mere ærgerligt er det, at efterfølgeren, Ori and the Will of the Wisps, kun kommer til Xbox og Windows, når det rammer butikkerne i starten af næste år. Om det så alligevel ender med komme til Switch i slutningen af 2024, ja, det må tiden jo vise …

Titel: Ori and the Blind Forest Definitive Edition

Platform: Switch (er ude allerede til Xbox og PC)

Udgivelsesdato: 27. september (oprindeligt 11. marts 2015)

Sværhedsgraden er ramt rigtigt; det er udfordrende uden at være for svært, og den intelligente brug af perk-træet gør, at man kan personalisere sin oplevelse efter temperament. Pr-foto
Opfølgeren til Ori and the Blind Forest kommer til Xbox One og PC i begyndelsen af 2020, men der er desværre endnu intet meldt ud om en Nintendo Switch-udgave. Pr-foto

Fred friskolerne

Man kan sagtens sidde tilbage med en fornemmelse af, at det var tomme tønder, der buldrede, da Socialdemokratiet allerede fra årets begyndelse varslede store nedskæringer på friskoleområdet. Sådan gik nemlig ikke, da finanslovforhandlingerne i sidste uge faldt på plads og godt for det. For ikke alene ville det give mange kommuner et øjeblikkeligt problem med at finde plads til de friskoleelever, der risikerede at sive tilbage til folkeskolen, hvis der var udsigt til en større stigning i friskolernes egenbetaling. Det ville også ramme hårdt i de mindre byer i de kommunale udkanter, hvor engagerede lokale kræfter har forsøgt at sikre områdets fremtid ved at holde liv i den lokale skole, som lokalpolitikerne i stordriftens navn har lukket. Friskoler, der er vokset frem på gammeldags dyder som medbestemmelse og demokrati, og som regeringspartiet næppe kan være oprigtigt interesseret i at spænde ben for. End ikke selv om de 300 millioner kroner, undervisningsministeren varslede at ville tage fra driften af de 550 friskoler, kortvarigt ville pynte et andet sted i statens budget. De buldrende tønder og det kritiske blik på friskolerne var til at begribe, hvis de skyldtes, at skolerne ikke fulgte lovgivningen, eller hvis de underviste efter helt andre principper og i andre fag end dem, folkeskoleloven bekender sig til. Men virkeligheden er jo, at mange af friskolerne er oprettet på geografiske områder, hvor kommunerne for længst har sluppet deres ansvar. Med den månedlange debat om skolernes økonomi kan usikkerhed for fremtiden imidlertid være plantet så dybt i friskolemiljøet, at regeringen bør forsikre skolerne om, at debatten ikke kommer til at gentage sig til næste år. Og ikke nok med det: Regeringen skylder at sikre skolernes fremtidige eksistens og frede dem, så de kan bruge deres engagement på det, de er bedst til - at undervise børn i deres nærområde. Andet kan hverken skoler, elever eller forældre være tjent med.

Flere penge på vej til TBT-projekt: Enigt udvalg siger ja til ekstraregning på én million kroner