Anmeldelse: Once upon a time… in Hollywood på UHD

Brad Pitt og Leonardo DiCaprio tager et stykke Hollywood-historie under voldsom, men kærlig, behandling, da de rejser tilbage til 1969 som den slidte skuespiller Rick Dalton og hans trofaste stuntmand Cliff Booth. Som i Inglourious Basterds piller Quention Tarrantino dog ved, hvad der i virkeligheden skete, og udfordrer tesen om, at virkeligheden altid overgår fantasien. Tarrantinos fantasi må være undtagelsen. Brad Pitt fik en Golden Globe for sin birolle, og filmen fik derudover for bedste manus og bedste komedie (eller musical). Fortjent. Once upon a time... in Hollywood er en af de film, man ikke skal snyde sig selv for at se, og som absolut tåler et gensyn på UHD, selvom man så den i biffen.

Once upon a time… in Hollywood kommer på UHD i en 3840x2160p-optagelse, der bevarer det originale 2.39:1-format fra biografen. Det ser utroligt flot ud på UHD, hvor solrige Los Angeles’ varme og hippiernes kulørte tøj gengives flot i HDR. Lydsporet er overraskende nok DTS HD-Master og ikke Dolby Atmos, men ikke desto mindre fremragende.

Der er gjort plads til nogle interessante ekstra scener på UHD-udgivelsen, mens resten af ekstramaterialet er på blu-ray. Det består af en række features om filmen og 1969 i Hollywood.

One upon a time… in Hollywood er ude nu på UHD, blu-ray og dvd.

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Endnu en dansker er coronasmittet efter tur til Norditalien