Anmeldelse: Den lille lilla drage med fortidens magi holder stadig

Den lille, lilla drage har fået en grafisk opdatering, men den ligner - heldigvis - sig selv. Pressefoto
Det har potentiale til at gå helt galt, når filmmagere og spiludviklere genbesøger og genopliver de gamle klassikere som for eksempel Spyro the dragon - men nogle gange lykkes det bare over al forventning.

PC: Don't mess with the classics. Hvis man bevæger sig bare en lille smule i nørd-verdenen, når det kommer til film og spil, så er det en sætning, man har hørt mange gange. Remakes er dømt til at mislykkes - eller i hvert fald til ikke at kunne leve op til originalen. Men der er undtagelser til enhver regel - og sådan en er Spyro: Reignited Trilogy. Udviklerne fra Toys for Bob har faktisk gjort et hæderligt arbejde med deres remake af de tre originale Spyro spil - Spyro the Dragon, Spyro 2: Ripto's Rage! og Spyro: Year of the Dragon.

Spyro the dragon - spillet med den lille, lilla, ildspyende og skalle-nikkende drage, hans flyvende, glitrende kompagnon Sparx og ærkefjenden Gnasty Gnorc - blev i sin tid udviklet til Playstation af Insomniac Games, fordi Sony gerne ville appellere til et yngre publikum.

3D-platformspillet var et stort hit og et af de første spil, der udkom i Sonys Greatest Hits koncept. De to opfølgere, der er en del af den nye trilogy, kom i henholdsvis 1999 og 2000.

Spyro: Reignited Trilogy

Titel: Spyro: Reignited Trilogy (Indeholder de tre spil: "Spyro the Dragon", "Spyro 2: Ripto's Rage!" og "Spyro: Year of the Dragon".

Udgivelsesdato: 3. september 2019

Platform: PC

Pris på Steam: 39,99 euro

Følelse og grafik

Følelsen, når jeg åbner spillet, er, som når jeg træder ind i Disneyland. Et umiddelbart smil breder sig over hele hovedet - og det meste skyldes i første omgang lydtapetet. Musikken til spillet har fået en opgradering - en bredere instrumentering - men ellers er det den samme feel. Og er det bare ikke godt nok, så kan du simpelthen vælge den klassiske lyd i indstillingerne. Nogen kan jo ikke få det retro nok - som de, der allerede en uge efter release havde lavet en mod, der får Spyro til at se ud, præcis som han gjorde i 1998.

Samme mekanisme som musikken gør sig gældende for spillets grafiske del. Alt hvad der hedder gameplay, banernes udformning, historien og selve opgaverne er stort set det samme som i de originale spil - Spyro skal stadig indsamle ædelstene og redde drager - men udseendemæssigt har både figurer og spillets omgivelser fået en opgradering til HD. Alt er blevet mere detaljeret, men det er - heldigvis - stadig genkendeligt. Så meget, at man som tidligere spillere føler, man kan drøne direkte ud og spille videre, som var man aldrig stoppet. Hvis det i hvert ikke lige havde været for én ting. Keyboard- og musestyringen af figuren. Men det kommer jeg tilbage til senere, for det er ét af de få kritikpunkter.

Drager med personlighed

Opgraderingen tæller blandt andet en mere detaljeret udformning af de drager, som Spyro redder undervejs. De har fået mere personlighed, selvom replikkerne er de samme som i originalen, og dragerne adskiller sig mere fra hinanden. Én er maler, en anden skriver og en tredje er bager. De er udstyret med rekvisitter og har fået animationer, der er en tegnefilm værdig. Som noget nyt er alle replikker desuden tilgængelige på dansk.

De gamle dragers formål er også stadig det samme. De skal reddes af Spyro, og så skal de lede spilleren videre og gøre hende klogere på, hvordan hun bliver i stand til at klare de sværere og sværere udfordringer.

Senere hen i de tre spil får dragerne og Spyro selskab af andre figurer, der også hjælper spilleren med at blive dygtigere - så Spyro både kan svømme, klatre og stå på skateboard.

Også spillets modstandere - nogle af dem er lidt svære at kalde for uhyrer, fordi de er så nuttede - har fået en grafisk opdatering, og er blevet helt tegneserie-agtige i deres animationer. Pressefoto

PC og PS

Som jeg allerede har afsløret, så er min foretrukne platform i dag pc. Jeg ejer ikke engang en PlayStation længere. Men med det her spil i fingrene, så var det lige før, jeg overvejede at anskaffe mig en controller til pc'en. Det er i hvert fald meget usmidigt at bevæge den lille drage med de settings, der er standard til keyboard og mus. Først efter en del prøven frem og tilbage og en del ændringer i standard-setuppet fik jeg en drage, der var nogenlunde til at styre.

Det - sammen med en underlig lang load-tid på det første af de tre genfødte spil og en tilsyneladende fejl i samme spil, når man kommer i nærheden af save-platformene, der bevirker, at man ikke altid kan bevæge sig videre uden først at skulle igennem en dialog - gør, at spillet ikke får den sidste stjerne.

I spillet er det stadig Spyros lille makker Sparx, der sørger for at samle ædelsten og for at holde styr på antal liv og stamina. Pressefoto

Nostalgi

Som gammel Spyro-spiller må konklusionen være, at genfødslen har været en succes. Det er fedt for os gamle spillere, men min umiddelbare tanke er også, at det selv for børn i dag vil have en appel med den opgraderede grafik.

Bevares - som voksen spiller i dag vil det sikkert mest være nostalgien, der driver værket. Der er ikke de store udfordringer i spillet, medmindre altså man har det lidt svært med koordinationsevnen og det at skulle trykke på flere knapper på næsten samme tid - og i hvert fald i den rigtige rækkefølge.

Holder man af og bliver man tilfredsstillet af at færdiggøre en bane og opnå de 100 procent, så er der til gengæld mange timers fantastisk gameplay at komme efter for både børn og voksne. De såkaldte "secret levels" kan man godt bruge en del tid på at lede efter.

Resten er nostalgi for voksne - og jeg elsker det.

Titel: Spyro: Reignited Trilogy

Udgivelsesdato: 3. september 2019

Platform: PC

Figurerne er de samme som i de originale spil, men både de og spillets omgivelser har fået et løft, så de nemt kan passe ind i en PC-verden anno 2019. Pressefoto
Specielt de store dragers opgradering er interessant. Der er god grund til at bruge tiden på at observere dem, når de kommer til live efter Spyros berøring - de har nemlig fået deres helt egne personligheder. Pressefoto

Tabet af tillid

Det er ikke bare ærgerligt, at døren fra nu af er låst af om aftenen på Ringe Bibliotek. Det er også urimeligt for flertallet af brugere. Alligevel er det en naturlig konsekvens, efter at stedet gennem nogen tid har været udsat for hærværk i et omfang, der er uden for det, der betegnes som god opførsel. God opførsel er ellers, hvad man burde kunne forvente, når kommunen tilbyder borgerne at komme gratis i kontakt med computerudstyr og bøger til udlån efter normal lukketid. En ekstra service, som det ikke er rimeligt, at flertallet skal udelukkes fra, fordi et mindretal vælger at misbruge den tillid, kommunen har lagt til grund for ordningen. At tillid bliver misbrugt rækker imidlertid ud over bibliotekets vægge. Tillid er nemlig den lim, der får samfundet til at hænge sammen. Tillid står mellem linjerne. Det er det selvfølgelige i, at man passer på hinanden og på ting - uanset om det er éns egne ting eller nogle, man får stillet til rådighed som f.eks. et møbleret bibliotek. Det er svært at se nogen have noget imod idéen om det aftenåbne bibliotek. På alle måder må det være attraktivt for borgere i Ringe at kunne bruge biblioteket, når det passer dem bedst - uanset om de tilhører dem, der gerne vil vide mere, eller dem der keder sig og savner et sted at være. Da biblioteket er ubemandet, koster det intet at drive ud over tilliden til brugernes gode opførsel. Når biblioteket i Ringe fremover er aflåst om aftenen, er det derfor ikke bare ærgerligt og urimeligt. Det er også trist, for det er et symbol på afviklingen af en åbenhed, som vores samfund i årevis har brystet sig af, og som adskiller sig fra andre samfund, der ikke tør nøjes med at bygge på tillid men er nødt til at gøre sig afhængig af dens modsætning - kontrollen. Kontrol koster. Det værste ved den er dog, at lige så let, den er at indføre, lige så lang tid tager det at genopbygge den tillid, der er gået tabt.

Letbanens etape to: Venstre vil lade vælgerne tale inden beslutning