Annonce
Erhverv

Anders kiggede ind i en sort skærm i 10 dage: Corona satte alt i stå - men åbnede også nye døre

Fire af de fem ansatte på pr- og kommunikationsbureauet Change. Fra venstre er det grafisk designer Maiken Bang, marketingspecialist Henrik Møller, stifter Anders Jacobsen og projektleder Christine Seligmann. Foto: Ard Jongsma/Change
Kommunikationsbureauet Change er talerør for flere end 50 iværksættervirksomheder i tech- og itområdet på Fyn - corona satte firmaet på pause, men åbnede også for nye muligheder, fortæller direktøren.

Odense: Normalt har Anders Vincent Jacobsen og de fire ansatte i kommunikationsbureauet Change fokus på kundernes fortællinger og behov for markedsføring.

Det seneste år har corona-krisen dog også fået bureauet til at sætte ekstra fokus på egen historie og branding.

- Vi har taget vores egen medicin og ti-doblet brugen af annoncering på sociale medier, fortæller Anders Jacobsen.

Annonce


Vi har taget vores egen medicin og ti-doblet brugen af annoncering på sociale medier.

Anders Jacobsen, stifter, Change


For fem år siden rykkede han fra København til Odense, da kommunikationsmanden gerne ville arbejde mere med iværksættere og startups.

- Jeg kunne se, at der skete noget særligt i Odense. Så det virkede naturligt at rykke til Fyn, for der var mere gang i det område, end der var i hovedstaden, siger Jacobsen, der selv har en iværksætter i maven og flere cvr-numre i bagagen.

Små kunder er blevet store firmaer

Det viste sig at være et fornuftigt skifte. Firmaet med adresse i Thrigefirkanten i det centrale Odense har siden hjulpet mere end 50 startups og iværksættervirksomheder indenfor både tech- og it-området med kommunikation, branding og markedsføring.

- Vi har fulgt virksomheder helt fra starten. Nogle var måske værdisat til en million kroner, da vi begyndte at arbejde for dem, men i dag er de 50-60 millioner kroner værd, siger han.

Change har bl.a. arbejdet for virksomheder som Quickorder, House of Code, Umbraco og kontorfællesskabet Coworking Plus. Det er alt fra tekstforfatning og pressemeddelelser til markedsføring, digitalisering og i dag også annoncering.

Annonce

Corona satte alt på pause

Da corona satte landet i stå i marts måned sidste år, var kommunikations- og markedsføringskontoen noget af det første, som virksomhederne lukkede ned for.

- Alt stoppede i løbet af 14 dage, hvor der blev helt stille, siger Anders Jacobsen.

For direktøren resulterede det i en periode, hvor alt bogstaveligt gik i sort.

- To uger inde i coronapandemien fandt jeg ud af, at jeg havde siddet og kigget ind i en sort skærm i flere dage i træk. Det gik op for mig, at jeg intet havde fået udrettet i de to dage. Jeg tror, jeg havde svaret på en halv mail. Det var nok en chokreaktion, siger han.

Annonce

Nøglebureau følger kunden

Oplevelsen og corona-pausen fik Anders Jacobsen og de øvrige ansatte på bureauet til at gå i tænkeboks. Tiden blev brugt til at overveje, hvilken retning bureauet skulle bevæge sig i, og hvad man skulle tilbyde af hjælp til kunderne.

- Det var godt for os. Jeg kunne hurtigt se, at vi som lille og ofte billigere bureau kunne skabe nye muligheder efter corona, hvor mange virksomheder tog det arbejde op til revision, siger Anders Jacobsen, der selv betegner Change som et såkaldt nøglebureau i dag.

Det har bl.a. tiltrukket store kunder som Energi Fyn til det lille bureau.

50 kunder på fem år

Change er et strategisk digitalbureau stiftet af PR- og brandingspecialist Anders Jacobsen i 2015 med fem fuldtidsansatte, som arbejder med opgaver indenfor markedsføring, pressearbejde og annoncering - altsammen med et stærkt digitalt fokus.

Change har vækstet stødt gennem sin første fire regnskabsår, og forventer at omsætte for 2,5 mio. kr. i 2021.

Kunderne kommer især fra startupmiljøet, men Change har også leveret til en række større kunder som Blue Ocean Robotics, Energi Fyn, B & B Hotels og i den mere kreative ende, kunsteren Michael Kvium.

I løbet af det seneste år var det naturligt at gennemføre en sammenlægning med webspecialisten Henrik Møller fra Lindebjerg Medier, som især kan hjælpe kunderne med at bygge bro mellem online-fortællingen på en hjemmeside og den digitale annoncering.

- Vi har længe arbejdet sammen om branding og webudvikling, og med corona-krisen opstod en masse nye muligheder, fordi mange virksomheder pludselig fik øjnene op for de ydelser, et digitalbureau tilbyder, og en del har valgt at fyre de store bureauer, fordi de er for dyre i drift, siger han.

Han har kun været kort tid som fast del af bureauet, der for tre måneder siden også fik projektleder Christine Nyby Seligmann med på holdet, der i alt tæller fem hoveder i dag.

Mens corona satte forretningen i stå, så har Change efterfølgende fået fart i forretningen igen.

- Vi fordobler omsætningen i år, og jeg forventer, at vi rammer to en halv million kroner i 2021, siger han.

Annonce
Fyn For abonnenter

Ægteparret Roudyna og Abdel fra Syrien kan snart arbejde som læger i Danmark: - Vi har kæmpet i seks år for at nå hertil

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: 358 blev konstateret smittet det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

To personer kørt på OUH med skader efter knivstikkeri: Undløbet mand anholdt af politiet

Odense For abonnenter

Har du også undret dig?: Ti kilometer af Odenses letbane er grøn - sådan skal græsset slås

Kerteminde

Pernille satsede alt på hotelgæster på fynsk gods: - Jeg havde simpelthen ikke kunnet nå begge dele

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Muslingefiskere skal holde sig væk: Vi vil hellere have lystfiskere og outdoor-turister

Odense

Jens gravede særdeles 'veludrustet' gulerod op i haven: - Jeg har aldrig set noget lignende

Danmark

Lørdagens coronatal: 358 blev konstateret smittet det seneste døgn

Middelfart

Lokale har samlet penge nok: Mandag får Brenderup sin delebil

Kerteminde

Burgerne er tilbage i populær grill: - Jeg er ikke i tvivl om, at der går meget omsætning tabt der

Odense

En lugt af død bredte sig i kvarteret: - Naboerne spurgte, om jeg havde lig i drivhuset

Assens

Politikommissær er overrasket, efter ny nærpolitistation er åbnet: Det er nærmest væltet ind med henvendelser

Odense For abonnenter

Hvidevare-doktoren vækker det døde til live: I 35 år er Sørens brugte maskiner gået som varmt brød

Nyborg

Fra tømrer til filialdirektør: Jesper har altid sagt sin mening - og det gav ansvar

Annonce