Annonce
Nordfyn

Anden gang på få år: Grav igen ramt af kransetyveri

Sådan så kransen ud, som blev stjålet fra Else Demants fars og stedfars gravsted på Langesø Kirkegård. Privatfoto

Der har været uvedkomment besøg på Langesø Kirkegård, hvor gravpynt er blevet stjålet.

Langesø: Da Else Demant mandag besøgte sin fars og stedfars gravplads på Langesø Kirkegård, manglede en fyldig grankrans, som hun få uger forinden havde pyntet stedet med.

Det er anden gang på få år, at lige præcis dette gravsted har været ramt af kransetyveri.

- Min søn er blomsterdekoratør, og han havde lavet kransen for min mor. Vi håber da, at nogen får lyst til at aflevere den tilbage, fortæller Else Demant, der indtil videre har erstattet kransen med lidt kristtjørn og røde grene fra haven.

Helle Madsen, som er graver i Vigerslev Sogn og derfor på Langesø Kirkegård, mener ikke, der er tale om en tendens.

- Vi oplever, at en enkelt eller to kranse hvert år bliver stjålet. Men så heller ikke flere end det, siger graveren.

- Men det er da forfærdeligt, at vi ikke kan have kirkegården og dens gravpynt i fred.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce