Annonce
Fyn

AMU-Fyn: Vi siger altid ja til at hjælpe til med udviklingen

Uddannelsesleder på AMU-Fyn, Finn Ravn, mener, at de som uddannelsesinstitution har et ansvar for at klæde deres kursister på til livet som lastbilchauffør og fremme udviklingen af undervisningsmateriale, der kan gøre det til en realitet. Foto: Nils Svalebøg
Antallet af højresvingsulykker er svingende og stadig et problem. Det er ofte udenlandske chauffører, der er involveret, fordi de ikke er vant til cyklister, siger uddannelsesleder, Finn Ravn, AMU-Fyn.

Hvordan startede jeres samarbejde med TUR omkring VR-spillet?

- TUR henvendte sig til os for et års tid tiden og spurgte, om vi ville være med i projektet. Jeg takkede ja og satte mine lærere til rådighed. Her mødtes de et par gange herude med tegninger på gulvet og gennemgik sammen alt, der var vigtigt, som dette program skulle kunne. TUR er ikke lastbilchauffører, så de havde brug for at kunne sparre med os for at få skabt den rigtige oplevelse. Det har været en lang proces.

Hvorfor valgte I at gå med i udviklingen af konceptet her?

- Vi siger altid ja til at hjælpe til med udviklingen inden for vores fag. Lige så snart der er det mindste, bare vi kan se en form for progression, er det vores pligt at hjælpe, hvor vi kan. Det er AMU-Fyns indstilling.

Hvordan vil du vurdere spillets værdi efter en måneds tid med spillet som del af jeres undervisningstilbud?

- Hvis underviseren synes, at det her rykker kursisterne mere end andet, har de fri ret til at bruge spillet eller lade være. De kan tage alle de undervisningsmidler i brug, som de har til rådighed. Alt der kan fremme forståelsen og hurtigheden af læringen, står jeg inde for. Vi har set, at morer man sig sammen og griner i undervisningen, så sætter det sig meget bedre.

Det er vel ikke alle, der har taget lige så godt i mod VR-spillet?

- Vi havde et ældre hold kursister, hvor den første, der fik brillerne på, fik det dårligt. Jeg tror, at hans holdning påvirkede de andres oplevelse af spillet, inden de fik brillerne på. Jeg tror, man skal have en god indstilling til det som lærer. De har virkelig ansvaret for at aktivere kursisterne. Det er dog lettere at overbevise de yngre kursister, hvor teknologien ikke er lige så fremmed.

Hvad er det største problem i forhold til højresvingsulykker?

- Det er primært udenlandske chauffører, der er skyld i højresvingsulykker. De siger altid, at det sværeste ved at køre i Danmark er alle de mange cyklister. De danske chauffører er vant til, at der er mange cyklister.

Hvad kan man ellers gøre i kampen mod højresvingsulykker?

- Det vigtigste er den fortsatte dialog. Antallet af højresvingsulykkerne er overvejende nedadgående, men vi skal fortsat gøre alt, hvad vi kan. Vi fokuserer altid på at gøre alt for at sikre bedre trafiksikkerhed. Med elløbehjulene som ny spiller i byen samt de stadigt hurtigere elcykler skal udviklingen altid følges med forebyggelse.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Michelin misser Fyn endnu engang

Læserbrev

Debat: Lad os gøre Ærø til affaldsfrit samfund i 2030

Læserbrev: Ærø dækker et geografisk overskueligt område. Det giver muligheder, som vi bør udnytte. Administrativt er vi en kommune i samme ret som landets øvrige 97 kommuner, men også på det punkt er Ærø med 6.000 indbyggere mere overskueligt end for eksempel nabokommunerne Sønderborg og Svendborg, med omkring 50.000 indbyggere. Ærø har en unik mulighed for at blive modelsamfund for andre kommuner, vi kan lave forsøg og eksperimenter i kommunalt regi, som kan gøre os til frontløbere og inspirere andre. Jeg synes vi skal give Ærø videre til vores børn mindst lige så frodigt og rent, som vi overtog øen fra vores forfædre. Affald - de første ca. 15 år, jeg boede på Ærø, blev affaldsbjerget i Husmarken fordoblet. Nu sender vi vores affald til forbrænding i Svendborg - ude af øje, ude af sind. Da mine oldeforældre var børn, var der ikke noget der hed affald. Jo, selvfølgelig var der det, men det var ikke affald der blev dynget op på lossepladser eller brændt af, det indgik i naturens kredsløb som gødning eller blev genanvendt. De havde heller ikke de mængder af emballage, som fylder min skraldespand, før det bliver kørt og sejlet til Svendborg. Hvis vi vil, kunne Ærø blive det første (næsten) affaldsfrie samfund i Danmark. Vi kunne informere hinanden massivt om hvilke emballagetyper og produkter der kan genanvendes og samle dem behørigt ind - disse vil være en ressource, der kunne sorteres og raffineres på Ærø. Det er teknisk muligt at indføre afregning af dagrenovation efter vægt, så blev det billigere for dem der tænker i genanvendelse når de køber varer og sorterer effektivt, eller bare har lidt affald, og det ville blive dyrere for dem, der fylder meget i beholderen til forbrænding. Organisk affald kunne hjemmekomposteres, eller vi kunne producere biogas. Mulighederne er mange, og vi kan, hvis vi vil. Jeg synes, vi skal sætte en ambition om, at Ærø er et affaldsfrit samfund i 2030.

Fyn

Lastbil tabte tre ton tung anhænger på motorvej: - Vi kunne have stået med en kæmpe katastrofe

Fyn For abonnenter

På motorvejen: Ud af øjenkrogen så Sofie en lastbilanhænger komme glidende imod sig

Annonce