Annonce
Erhverv

Amerikansk cigartrang øger salget hos dansk tobakskompagni

Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Scandinavian Tobacco Group købte sidste år amerikansk selskab. Det har sendt selskabet salg op.

Scandinavian Tobacco Group (STG) øgede salget med 14 procent i første kvartal.

Særligt opkøbet af amerikanske Thompson Cigars trak op. Samlet endte salget på 1,46 milliarder kroner i første kvartal.

Det viser regnskabet fra STG, der er kendt for cigarer og pibetobak.

Thompson Cigars er en netbaseret forhandler af cigarer. STG betalte 400 millioner kroner for handlen. Den blev lukket i april 2018.

Opkøbet har sammen med medvind fra en stigende dollarkurs trukket salget op.

Hvis man tager de to forhold ud af ligningen, er salget derimod faldet med knap to procent.

På ledelsesgangen er der tilfredshed med årets første tre måneder. Sådan lyder det fra topchef Niels Frederiksen.

- Vores håndrullede cigarer klarer sig fortsat godt i Nordamerika, og i Frankrig har genopretningsplanen for vores forretning inden for maskinfremstillede cigarer skabt lovende resultater, siger han i en kommentar til regnskabet.

STG har også øget overskuddet en anelse i første kvartal, hvor selskabet tjente 93 millioner kroner. Det er fem millioner kroner mere end året før.

Resultatet er trukket ned af, at der har været en række omkostninger til fusionen med Thompson Cigars.

Topchef Niels Frederiksen fremhæver i regnskabet, at selskabet er på rette vej med en større spareplan.

Den blev lanceret sidste år og skar blandt andet 120 stillinger. Spareplanen skal skære 250 millioner kroner af udgifterne frem mod 2021.

Scandinavian Tobacco Group er en af verdens førende producenter af cigarer og traditionel pibetobak.

Hvert år fremstiller og sælger koncernen tre milliarder cigarer.

Desuden fremstiller selskabet over 5000 ton pibetobak og finskåren tobak.

STG har mere end 200 mærker i sortimentet. Selskabet har 7300 ansatte på verdensplan.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Skal vi flette vore ...

Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce