Annonce
Faaborg-Midtfyn

Alvorligt uheld i morgentrafikken

Føreren af en personbil mistede onsdag morgen ifølge Fyns Politi tilsyneladende herredømmet over bilen i et sving på den spejlglatte Bøgebjergvej ved Nr. Broby og kolliderede frontalt med en modkørende traktor. Foto: Michael Bager

Opdateret: Tidlig onsdag formiddag oplyser Fyns Politi, at en 63-årig mand er død i ulykken.

Onsdag morgen er det sket et alvorligt uheld, oplyser Fyns Politi på Twitter.

Ulykken er sket få minutter i syv på Fåborgvej/Bøgebjergvej nord for Brobyværk, og det har gjort, at vejen i øjeblikket er spærret.

Ifølge Fyns Politi er tidshorisonten ukendt, og bilister skal finde en alternativ rute. Fyens Stiftstidendes mand på stedet fortæller, at man kan se en traktor og en personbil, der er kørt sammen. Han oplyser, at vejen er spejlglat, og der er et stort opbud af brandbiler og politi. På vejen, som fortsat er spærret, er der optræk til kødannelse.

Christian Billesø fra Fyns Politi er indsatsleder på stedet. Han fortæller til Fyens Stiftstidendes udsendte, at det foreløbigt tyder på, at en bilist i en personbil er kommet kørende mod Nørre Broby og i det spejlglatte sving har mistet herredømmet, snurret rundt og ramt en traktor, der er kommet kørende mod ham.

Lige nu arbejder bilinspektører på stedet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce