Annonce
Erhverv

Als poster over en milliard i nyt feriecenter med vandland

Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
Et feriecenter med vandland, restauranter og 500 ferieboliger bliver bygget på Als og står klar i 2023.

Børnefamilier med hang til vand og bølger får fra 2023 endnu et feriecenter at vælge imellem.

Her åbner et stort feriecenter på den nordlige del af Als. Det står klart, efter at finansieringen af projektet er faldet på plads. Feriecenteret vil koste 1,3 milliarder krone, oplyser parterne bag projektet i en pressemeddelelse.

Der skal blandt andet bygges 500 feriehuse, et vandland og et strandområde med promenade og havbad.

Knap halvdelen af pengene kommer fra ejerfonden bag Danfoss, Bitten & Mads Clausens Fond, samt virksomheden Linak, der har milliardæren Bent Jensen i spidsen. Desuden investerer Sønderborg Kommune. Den resterende del vil blive lånt.

Det første spadestik forventes at blive taget i november 2020.

Det nye feriecenter forventes at kunne tiltrække 200.000 turister om året til Als og skabe 300 job.

Planerne om et feriecenter kom op til overfladen i 2015, og i 2016 skød projektets tre investorer 24 millioner i at gå videre med planerne.

Sønderborgs borgmester, Erik Lauritzen (S), glæder sig over, at projektet nu bliver en realitet.

- De mere end 200.000 nye turister hvert år vil få meget stor betydning for vores område.

- Både i forhold til arbejdspladser, men også i forhold til at sikre nye aktiviteter og mere liv. For os, der bor her, får jo også glæde af det nye resort, siger Erik Lauritzen i pressemeddelelsen.

Det nye feriecenter på Als vil blandt andet komme til at konkurrere med Lalandia i Billund samt det Lalandia, der er på vej i Søndervig på den jyske vestkyst og efter planen står færdig i 2022.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce