Annonce
Fyn

Als-Fyn analyse vil undersøge både tunnel og bro

Der er lidt over ti kilometer fra Als til Fyn. Spørgsmålet er, om en tunnel eller en bro er den bedste løsning økonomisk og naturmæssigt, mener de radikales Nils Sjøberg. Arkivfoto: Timo Battefeld
Hvis Folketinget beslutter at gennemføre en forundersøgelse af en forbindelse mellem Als og Fyn, vil den vurdere konsekvenserne af både en tunnel og en bro, lyder det fra transportministeren. Det sker, efter at en uvildig rapport har konkluderet, at en bro vil være meget skadeligt for miljøet.

Trafik: En forundersøgelse af en forbindelse mellem Als og Fyn vil undersøge konsekvenserne af både en bro og en tunnel.

Det understregede transportminister Benny Engelbrecht (S) forleden i Folketinget over for de radikales Nils Sjøberg, der lige som ministeren er valgt i Sønderborg-kredsen.

Den radikale politiker havde bedt om ministerens svar på forundersøgelsens udformning, efter at JydskeVestkysten havde beskrevet en uvildig rapport, der forudser, at en bro vil medføre alvorlige konsekvenser for blandt andet farvandet mellem Als og Fyn.

I Folketinget forklarede Benny Engelbrecht, at det vil være naturligt, at en forundersøgelse vurderer flere konstruktionsløsninger.

- Det vil også omfatte, hvorvidt en tunnelløsning er mulig og hensigtsmæssig. Det er ikke nogen hemmelighed, at der er mange naturværdier i den undersøgte korridor, sagde ministeren og tilføjede, at både naturskønne områder på Als og særligt Fyn risikerer at blive påvirket.

Benny Engelbrecht har som folketingsmedlem i mange år kæmpet for netop Als-Fyn forbindelsen, men har siden sin tiltrædelse som minister i juni understreget, at en forundersøgelse kræver et bredt politisk flertal. Det ser umiddelbart ud til at være på plads, idet de fleste af Folketingets partier - herunder de radikale - har udtrykt opbakning til den cirka 20 millioner kroner dyre forundersøgelse. Den vil i så fald være første skridt på vejen mod en endelig politisk vedtagelse. Udover miljøhensyn er finansieringen også en udfordring. En forbindelse vil således koste omkring 20 milliarder kroner, og kun omkring halvdelen kan finansieres af brugerne.

Annonce

Aftale

Under folketingsdebatten kaldte transportministeren projektet for "spændende med mange visionære perspektiver" og tilføjede, at finansieringen i sidste ende skal besluttes af partierne bag en eventuel aftale.

Nils Sjøberg ønskede under debatten svar på, hvornår ministeren har tænkt sig at iværksætte forundersøgelsen.

- Det vil indgå i de kommende infrastrukturforhandlinger, og jeg vil sikre mig, at der ligger et beslutningsforslag klar, når forhandlingerne går i gang. Det vil så være op til partierne, hvordan de ønsker at prioritere, lød svaret fra Benny Engelbrecht.

Efter debatten understregede Nils Sjøberg, at selvom en tunnelløsning formentlig vil være en noget dyrere løsning end en bro, er det afgørende ikke at udelukke nogen muligheder på forhånd.

- Man skal ikke lægge sig fast på én type forbindelse på forhånd, så jeg glæder mig over ministerens svar, sagde Nils Sjøberg, som dog stadig savner svar på, hvornår forhandlingerne om blandt andet Als-Fyn forbindelsen vil finde sted.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Nordre Havnekaj var vurderet til op mod 51 millioner kroner: Kommunen fik ni millioner kroner

forside

Svensk musikstjerne med bånd til vestjysk familie er død: Roxette-forsanger fik debut i Danmark foran Skjern Bank

Annonce