Annonce
Erhverv

Alle detaljer skal gennemgås: Langsom godkendelse har kostet Orifarm mange millioner

Det endte med champagne og kage tirsdag i Orifarms hovedkvarter i Odense, men forud gik meget lange og langsomme forhandlinger med konkurrencemyndighederne. Foto. Birgitte Carol Heiberg
Konkurrencemyndighederne har brug 11 måneder på at godkende Orifarms medicin-opkøb. Det har kostet Odense-virksomheden dyrt.

Odense: Da medicinalvirksomhederne Takeda og Orifarm i april 2020 blev enige om en handel til 4,6 milliarder kroner, regnede de med, at den var godkendt i december. I stedet blev det i marts, og den forsinkelse har kostet fynske Orifarm et stort tocifret millionbeløb.

- Vi har haft fire måneder med fuldt blus på omkostningerne og uden indtægter fra de nye aktiviteter. Det har kostet os et større tocifret millionbeløb, siger virksomhedens ejer, Hans Bøgh-Sørensen.

Opkøbet af en række aktiviteter fra Takeda skulle godkendes af de danske konkurrencemyndigheder, og det har været den helt store udfordring i den komplicerede overtagelse. Oprindeligt forventede parterne, at godkendelsen kom før december, så håbede man på februar, og endelig 24. marts meddelte Konkurrencerådet, at den havde godkendt handlen.


Det tog meget lang tid, inden de var oppe i gear og kunne gå i gang med arbejdet. Og derefter blev det hele meget detaljeret og tungt.

Erik Sandberg, administrerende direktør, Orifarm


Det var lige på det sidste, for Orifarm og Takeda havde aftalt, at handlen skulle træde i kraft inden Takedas regnskabsår udløb 31. marts.

- Det blev meget presset, siger Erik Sandberg.

Annonce

Et læs med computere

Det er for eksempel ikke tilladt at få oplyst navne på de nye ansatte, før konkurrencemyndighedernes godkendelse. Så på den lille uge før overtagelsesdatoen skulle it-afdelingen klargøre læssevis af pc'ere og telefoner til de mange nye medarbejdere, så de kunne arbejde videre.

Erik Sandberg og Hans Bøgh-Sørensen taler meget diplomatisk om mødet med konkurrencemyndighederne, men det er tydeligt, at de undrer sig over forløbet.

- Det tog meget lang tid, inden de var oppe i gear og kunne gå i gang med arbejdet. Og derefter blev det hele meget detaljeret og tungt. Selv små områder uden særlig betydning blev gennemgået grundigt, og det tager rigtig mange ressourcer, siger Erik Sandberg.

Annonce

Kunne være klaret på en uge

- Vi vidste godt, at der var problemer med syv produkter, hvor vi ville få for høj markedsandel, og det var vi klar til at gøre noget ved. Vi kunne have løst 80 procent af processen, hvis vi bare havde snakket fornuftigt i en uges tid, men sådan fungerer det ikke. Det er ikke en dialogform. De udpeger nogle problemer, og så venter de på, at vi kommer med en løsning, som de så undersøger. Det er meget anderledes fra den måde, vi plejer at skabe løsninger på, siger Erik Sandberg.

- I Sverige gjorde de det på en helt anden måde. Der har man en mere overordnet, holistisk og nationaløkonomisk tilgang. Vi oplevede mere dialog og løsning derovre. Det tog også meget kortere tid og gebyret var lavere, siger Hans Bøgh-Sørensen.

- Konkurrencestyrelsen mangler perspektiv og ser ikke helheden, mener Hans Bøgh-Sørensen.

Da den endelig kom, var koncernen tilfreds med afgørelsen fra Konkurrencerådet. Den omfattede et krav om frasalg af de syv produkter, som den selv havde peget på. Desuden var der en række andre krav, som  Orifarm kalder "en ubetydelig del af den samlede handel".

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Syv danske festivaler står sammen: Ikke realistisk med festivaler før sidst på sommeren

Middelfart For abonnenter

Stribonitter så omdiskuteret olieberedskabslager indefra: - Byggeri i seks etager er en skændsel for området

Annonce