Annonce
Sport

Algeriet er i semifinalen efter straffesparkdrama

Suhaib Salem/Reuters
Algeriet måtte via straffesparkskonkurrence, før sejren over Elfenbenskysten i Africa Cup of Nations var i hus

Der var neglebidderi i Algeriet torsdag aften.

Landets fodboldlandshold var foran 1-0, brændte et straffespark i ordinær spilletid og måtte ud i forlænget spilletid og straffesparkskonkurrence, før de kunne juble over sejren i kvartfinalen ved Africa Cup of Nations.

Det gik ud over Elfenbenskysten, der må forlade turneringen inden semifinalerne, som Algeriet i stedet har booket billet til.

Algerierne kom foran efter 20 minutters spil på en scoring af midtbanespilleren Sofiane Feghouli, der til dagligt spiller i Galatasaray.

I anden halvleg kunne Aston Villa-spilleren Jonathan Kodjia så udligne. Inden da havde Algeriets Baghdad Bounedjah brændt et straffespark, som han skød på overliggeren.

Ingen af holdene formåede at score mere i ordinær eller forlænget spilletid.

I straffesparkskonkurrencen var der også drama til det sidste. Elfenbenskysten brændte sit tredje forsøg, og dermed kunne Youcef Belaili sikre triumfen på Algeriets sidste spark, men brændte.

Til sidst blev målmand Rais M'Bolhi i stedet helten for Algeriet, da han reddede det sidste forsøg fra Elfenbenskystens Serey Die.

Algeriet skal møde Nigeria i semifinalen søndag.

I torsdagens anden kvartfinale vandt Tunesien med 3-0 over turneringens helt store overraskelse, Madagascar.

Men kvartfinalen blev altså endestationen for sensationsholdet, der på vejen blandt andet har slået DRCongo og Nigeria.

Tunesien møder Senegal i den anden semifinale søndag.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce